۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵

ایسنا نوشت: اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در یک سخنرانی وعده داد در عرض ۲۴ ماه آینده تمامی آوارگان افغان مستقر در پاکستان و ایران را به کشور بازگرداند و به این ترتیب به اتهامات درخصوص اینکه این آوارگان مایه بی‌ثباتی منطقه‌ای هستند، پایان دهد.

به گزارش روزنامه نیشن پاکستان، این وعده در حالی از سوی اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در یک سخنرانی تلویزیونی مطرح شده که روابط میان افغانستان و پاکستان روند بدتر شدن را دارد و اتهام‌زنی‌ها علیه پاکستان مبنی بر اینکه به شبه‌نظامیان طالبان و همچنین شبکه حقانی در راستای دست زدن به حملات مرگبار در افغانستان کمک می‌کند، بالا گرفته است.

پاکستان میزبان حدود ۲.۷ میلیون آواره افغان است که نیمی از آنها فاقد اوراق شناسایی هستند.

اسلام آباد همواره بر لزوم استرداد هرچه سریع‌تر این آوارگان تاکید کرده و گفته حضور آنها موجب می‌شود که تروریست‌های افغان کارشان برای وارد شدن به جمع آنها و پنهان شدن آسان‌تر شود.

اشرف غنی در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: اولویت و هدف من برای ۲۴ ماه آینده بازگرداندن تمامی آوارگان افغان ساکن پاکستان به خانه است.

وی اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم پاکستانی‌ها بگویند آوارگان موجب این اتفاق یا آن اتفاق شده‌اند. ما می‌دانیم که این آوارگان بی‌گناه هستند بنابراین بگذارید ما آنها را بازگردانیم تا یکبار برای همیشه به این مشکل پایان دهیم.

اشرف غنی همچنین وعده داد که برای بازگرداندن آوارگان افغان ساکن ایران به خانه نیز تلاش کند.

این اظهارات اشرف غنی در مراسمی در کاخ ریاست جمهوری به مناسبت سالگرد پایان اشغالگری شوروی در افغانستان انجام شد؛ اشغالگری که میلیون‌ها نفر از افغان‌ها را در ایران و افغانستان آواره کرد.

دولت افغانستان در سال ۲۰۱۴ نیز یک طرح بازگرداندن آوارگان افغان را کلید زد که به علت عدم وجود شغل و خدمات اساسی در افغانستان و شیوع فساد در کشور موفقیتی در پی نداشت. حتی آن دسته از خانوارهایی که در جریان این برنامه بازگشتند مجددا به پاکستان و یا مقاصد خارجی دیگر فرار کردند.

اشرف غنی در عین حال گفت که افغانستان قرار است در تاریخ ۲۸ فوریه میزبان یک کنفرانس بین‌المللی درباره صلح با طالبان باشد و دولت وی در این کنفرانس طرحی پیشنهادی برای بهتر کردن صلح با طالبان ارائه خواهد داد.

او گفت: افغانستان در انحصار هیچ کس نیست و به ملت افغانستان تعلق دارد و قانون اساسی کشور ما مساله شکل گیری قدرت را حل کرده است.

او همچنین درباره مساله انتخابات افغانستان گفت: انتخابات‌های پارلمانی و شوراهای محلی در این کشور قرار است سر وقت برگزار شوند.

در عین حال در این نشست گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان سخنرانی کرد و گفت: دولت این کشور تحت کنترل یکسری جنبش‌های سیاسی قرار گرفته است اما باید انتخاباتی شفاف بدون مداخله خارجی برگزار شود.

حکمتیار گفت: ما تا زمانی که انتخابات برگزار نشود در دولت حضور نداریم و بنابراین می‌توانیم از این مسیر در دولت تغییر ایجاد کنیم. بگذارید صراحتا بگویم که دولت اکنون در انحصار رقبایمان قرار گرفته است. لطفا سیاست‌های شکست خورده را کنار بگذارید. دست از گفتمان جنگ و سیاست‌های کشتار بردارید.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =