نمایندگان مجلس نحوه برخورد با دستگاه‌های اجرایی را که به رأی مرجع حل اختلاف تمکین نمی‌کنند؛ تعیین کردند.

به گزارش خبرآنلاین، هیات وزیران که ریاستش بر اساس قانون اساسی با رئیس جمهور است موظف است از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی تمکین کند. حالا بهارستان نشینان امروز در جریان بررسی لایحه بودجه 97، نحوه برخورد با دستگاه های اجرایی را براساس دو ماده 139 و 134 قانون اساسی مشخص کردند. 

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 97 بند (هـ) تبصره 10 را بررسی و با 114 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر موافقت کردند که در مورد آرای حل اختلاف مراجع و دستگاه‌های اجرایی که در اجرای اصول یکصد و سی و چهارم (۱۳۴) و یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی و یا در اجرای قوانین و مقررات مربوط صادر می‌شود چنانچه به هر دلیل دستگاه اجرائی ذی‌ربط از اجرای تصمیم مرجع حل اختلاف خودداری نماید، علاوه بر برخورد قانونی با مستنکف یا مستنکفین در چارچوب قانون رسیدگی به تخلفات اداری، سازمان برنامه و بودجه کشور مطابق رأی مرجع مذکور، حداکثر ظرف مدت 18 ماه از تاریخ وصول رأی، از اعتبارات بودجه سنواتی دستگاه، مبلغ مربوطه را کسر و به اعتبارات دستگاه اجرائی ذی‌نفع اضافه می‌نماید.

در خصوص شرکت‌های دولتی و یا مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، اجرای تکلیف مذکور از محل حساب شرکت‌ها و مؤسسات انتفاعی یادشده نزد خزانه برعهده وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) می‌باشد.

لازم به ذکر است، طبق ماده 134 قانون اساسی «ریاست هیأت وزیران با رییس جمهور است که بر کار وزیران نظارت دارد و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیم‏های وزیران و هیأت دولت می‌پردازد و با همکاری وزیران، برنامه و خط‏مشی دولت را تعیین و قوانین را اجرا می‌کند. در موارد اختلاف نظر و یا تداخل در وظایف قانونی دستگا‏ه‏های دولتی در صورتی که نیاز به تفسیر یا تغییر قانون نداشته باشد، تصمیم هیأت وزیران که به پیشنهاد رییس جمهور اتخاذ می‌شود لازم‏الاجرا است. رییس جمهور در برابر مجلس مسیول اقدامات هیأت وزیران است».

همچنین در ماده 139 آمده است: اصلح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی یا ارجاع آن به داوری در هر مورد، موکول به تصویب هیأت وزیران است و باید به اطلاع مجلس برسد. در مواردی که طرف دعوی خارجی باشد و در موارد مهم داخلی باید به تصویب مجلس نیز برسد. موارد مهم را قانون تعیین می‌کند.

27216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =