نگرانی از سرنوشت مجسمه‌های موزه آذربایجان

ترجمان صبح نوشت: با وجود گسترش شایعه جمع آوری و انتقال مجسمه‌های معروف موزه آذربایجان، مسئولان میراث فرهنگی پاسخگویی در خصوص این خبر را به آینده موکول می کنند.

اخبار و پیامهای منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر احتمال جابجایی مجسمه‌های موزه آذربایجان موجی از نگرانی در افکار عمومی ایجاد کرده است.

با توجه به تجربه رخدادهای تلخی چون سرقت از موزه های تبریز و سرپوش گذاشتن و عدم پاسخگویی میراث فرهنگی که در دولت قبل رخ داده است، هم اکنون ترس از سکوت میراث فرهنگی برای جمع آوری مجسمه های منحصر به فرد موزه آذربایجان ذهن اهالی فرهنگ و دوستداران هنری تبریز را درگیر کرده است.
گروهی از کارشناسان عقیده دارند، از آنجا که مجسمه های طبقه زیرزمین این موزه هیچگونه هماهنگی با سایر طبقات و آثار موجود در موزه یاد شده ندارد، راه اندازی موزه تخصصی هنرهای تجسمی یا موزه هنرهای معاصر در تبریز و انتقال تندیس های یاد شده بسیار پسندیده خواهد بود.

موزه آذربایجان

با اینحال اما سئوالات اساسی در خصوص احتمال انتقال مجسمه های یاد شده و سوابق سازمان میراث فرهنگی در اهمال و کم دقتی در مراقبت از آثار تاریخی، موجی از نگرانی در این زمینه ایجاد کرده است.
با وجود اینکه مجسمه های استاد احد حسینی، یکی از ارکان اصلی موزه معاصر آذربایجان و هنر تجسمی استان بشمار می آید، عدم پاسخگویی سازمان میراث فرهنگی برای رفع دغدغه های اذهان عمومی در رابطه با نحوه عملیات انتقال و حمل و نقل برای پیشگیری از وارد آمدن هرگونه آسیب احتمالی به مجسمه ها موجب افزایش نگرانی و ایجاد سوالات متعدد می شود.
سکوت میراث فرهنگی در خصوص این خبر با وجود مصادف شدن با ایام با رویداد تبریز ۲۰۱۸ و نقش تاثیرگذار موزه ها و آثار تاریخی در این رویداد مهم گردشگری جای بسی تامل و نگرانی دارد .
به دنبال پیگیری های خبرنگار "ترجمان صبح" مهدی بزاز دستفروش، رئیس امور موزه های آذربایجان شرقی پاسخگویی در این خصوص را به روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ارجاع داده و روابط عمومی نیز به پاسخی در حد "این جابجایی رسمی و قطعی نیست و بعدا توسط سازمان اطلاع رسانی خواهند شد" بسنده کرد.
حال سئوال این است که دلیل تعلل میراث فرهنگی در پاسخگویی به موقع به شایعات ایجاد شده چیست که دست روی دست می گذارند تا با گسترش سئوالات مختلف در جامعه شاهد بی اعتمادی و بروز ابهاماتی در این زمینه نسبت به عملکرد میراث فرهنگی باشیم.

موزه آذربایجان

احد حسینی مجسمه‌ ساز مطرح ایرانی متولد تبریز است که مدتی در کارگاه پرویز تناولی مشغول به کار شده و در سال ۱۳۵۱ به ایتالیا رفت. وی پس از مدتی تحصیل در دانشکده بیازیت، به کشور فرانسه رفته و شش سال در مؤسسه آرت دکوراتیو مجسمه‌سازی مدرن را آموخت.
حسینی در تابستان ۶۷ در رقابت ساخت صورتک برای کانال پلوس تلویزیون فرانسه از بین ۱۲ شرکت کننده انتخاب شده و در عرض ۵ ماه بیش از ۶۰ صورتک برای برنامه تلویزیونی آنها ساخت.
احد حسینی در سال ۷۸ به ایران بازگشت.
طبقه زیرزمین موزه آذربایجان به مجسمه‌های ساخته شده توسط وی اختصاص یافته‌ و مجموعه آثاری بی نظیر را در خود جای داده که پیام اغلب آنها انسانی، ضدجنگ و مبارزه با فقر است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =