۰ نفر
۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۸

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به استانداردهای 85گانه جدید خودرو، گفت:« بهتر است که استانداردهای تازه مرحله‌بندی شود و در عین حال منطقی و منطبق باشند.»

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که اجرای استانداردهای 85گانه چه تاثیری روی صنعت خودرو خواهد داشت، عنوان کرد:« آخرین لیستی که موسسه اعلام کرده و مصوبه گرفته، برای اجرا و مطابق استانداردهای اروپا تنظیم و به روز شده است.»

وی با بیان این‌که سخت‌گیری یک‌دفعه‌ای در بازار خودرو شاید نتیجه مطلوبی ایجاد نکند، عنوان کرد:« به هر صورت ارتقای استاندارها و حذف 90 درصد محصولات از چرخه تولید، ارزش افزوده‌ای نخواهد داشت و اجرایی هم نیست.»

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد:« از طرف دیگر، محصولاتی مانند پراید و پژو 405 و حتی پژوپارس و سمند که ارزش زیر 7 هزار یورو دارند، حتی بدون تعرفه و صرفا مالیات‌هایی که خودروسازان می‌دهند، کم امکان‌پذیر است که آنها نیز بتوانند استانداردها را پاس کنند؛ به خصوص خودروهای در بازه قیمتی پراید و تیبا و پژو405، بنابراین اثر حذف این محصولات در کل بازار می‌تواند مسایلی را ایجاد کند.»

زاوه با بیان این‌که در عین حال این محصولات به ناچار باید از چرخه خارج شوند، ادامه داد:« محصولات ناامن و قدیمی و بی‌کیفیت و پرمصرف که نه به نفع مصرف‌کننده است و نه اقتصاد ملی، ولی زنجیره تولید کشور و حتی بخش زیادی از مردم به آن وابسته هستند.»

وی متذکر شد:«به نظر می‌رسد که مدل مدیریتی صنعت خودرو مسبب این شکاف باشد، ولی به هر صورت برای جایگزینی محصولات قدیمی لازم نیست که صد پله را با هم جهش کنیم.»

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت:« نکته مهم این است که که ارتقای چند پله‌ای، اصولا عامل کاهش نوسازی ناوگان می‌تواند باشد، یعنی اگر ارتقای استاندارها خیلی شدید باشد، ممکن است قیمت محصولات را تا حدی افزایش دهد که مشتری توانایی خرید نداشته باشد.»

زاوه ادامه داد:« بر این اساس، عملا نه‌تنها ارتقای ایمنی و استاندارد در ناوگان محقق نخواهد شد، که عمر ناوگان هم بالا خواهد رفت؛ این افزایش عمر یعنی اثر معکوس و منفی سخت‌گیری غیرمنطقی.»

وی خاطرنشان کرد:« به نظر می‌رسد بهتر است که این استانداردها مرحله‌بندی شود و در عین حال منطقی و منطبق باشند.»

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: موضوع فقط خود استانداردها نیست، بلکه فرآیند بررسی نیز مملو از ایردها و مسایلی است که پروسه را پیچیده کرده است؛ به خصوص در مورد خودروهای وارداتی سخت‌گیری‌های استاندارد بعضا ممکن است عجیب به نظر برسد.

بنا به این گزارش، اسفندماه سال گذشته، سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد که تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد افزایش یافته است و با توجه به مصوبه شورای سیاست‌‌گذاری خودرو، با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌‌سازان عملا وارد فاز اجرایی شد.

بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده از سوی سازمان ملی استاندارد در آن زمان، خودروسازان فرصت داشتند تا ابتدای دی‌ماه سال ۹۶، تعداد ۶۱ مورد از استانداردهای مد نظر را رعایت کنند و پس از آن تا ابتدای تیرماه سال ۹۷ دو مورد دیگر به این ۶۱ مورد اضافه شود و نهایتا با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی جدید تا ابتدای دی‌ماه سال ۹۷، در مجموع ۸۵ مورد استاندارد خودرویی باید در خودروهای تولید داخل و وارداتی رعایت شود.بر اساس این مصوبه، در هر یک از زمان‌بندی‌های اعلامی (دی ۹۶، تیر ۹۷ و دی ۹۷) اگر خودرویی قادر به پاس کردن تعداد استانداردهای تعریف‌شده تا آن مقطع زمانی نباشد، تولیدش متوقف خواهد شد و پلیس راهور ناجا نیز از شماره‌گذاری این خودروها ممانعت به عمل خواهد آورد.  


35225 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایمان A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    0 2
    به هر صورت ارتقای استاندارها و حذف 90 درصد محصولات از چرخه تولید، ارزش افزوده‌ای نخواهد داشت و اجرایی هم نیست.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
      1 0
      دوست عزیز وگرامی مردم را مجبور میکنند که این خودروها را بااین قیمت بخرند.مردم بیچاره چاره ای ندارند.قیمت خودروهای خارجی اگر با قیمت واقعی عرضه میشد در این صورت میدیدی که خودروهای داخلی خریداری نداشتند.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    ده ماهه ماشین ثبت نام کردم هنوز تحویل ندادن ، خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه هرروز یه قانون جدید میزارن ...
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    آدم افسوس میخوره که تو کشور مون باید دو تا سه برابر بیشتر از کشورهای دیگه حتی این کشورهای داغون دور برمون پول واسه خودرو بدییم واقعا افسوس داره و سوال
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    خودروسازی ایران زمانی درست می شه که واردات آزاد بشه و اون رقم نجومی بابت وارد کردن ماشین برداشته بشه تولید کننده ایرانی اگر رانت و انحصار نداشته باشه در عرض یک هفته ورشکسته می شه و باید بره باغچه اش رو بیل بزنه چون لیاقت بیشتر از اینم نداره
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    چیزی بنام کیفیت وجود خارجی در محصولات خودرو سازیها ندارد ما مردم شدیم یک منبع مالی برای این خودرو سازیها که سهام مالکیتی آن متعلق به شرکتهای بظاهر خصوصی ولی تمام دولتی هستند .وظیفه ما مردم خرید زباله های تولیدی آنها و دولت از همین خودرو آشغالشان کلی درآمد دارد ، مالیات ، ارزش بر افزوده و ....، تا وقتی مردم میخرند آنها هم بر خر مراد سوارند.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    متاسفانه بالا بردن کیفیت فقط بهانه ای است برای دلیل بالا بردن قیمت محصولات. سازمانهای نظارتی باید رعایت استانداردهای بین المللی را برای خودروسازان اجباری و نظارت دقیق تری کنند. با رقابتی کردن بازار خودرو میتوان به قیمت مناسب و کیفیت مطلوب رسید.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    وضعیت خودرو و باند دولتی و خصوصی آن در کشور از دست نامسئولین هم در رفته پس وارد این وادی نشوید.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    2 0
    مگر زمانی که پراید هفت میلیون بود شد 20 میلیون کیفیت بهتر شد. مگه زمانی که ال 90 17 میلیونی شد 38 میلیون کیفیت بهتر شد .پژو 206 .405 .پژو پارس و بقیه تولیدات بی کیفیت و قدیمی تولید داخل همه مثل هم. فقط گرون میشه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    0 1
    پرایدهفت میلیونی شد بیست و یک میلبون چون ارزش پول سه برابر کمتر شد چیزی توی جیب خودروساز نرفت. ولی در کل حرف شما را قبول دارم بدون مدیریت صحیح افزایش قیمت به افزایش کیفیت نمی انجامد
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    معلومه که کیفیت بهتر نشده که هیچ بدتر هم شده. هرماه بدتر از ماه پیش
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    ما میگیم بابا این ماشینا ذاتشون مشکل داره پراید از نظر طراحی خیلی قدیمیه .405 هم همینطور ال 90 مال 12 سال پیشه بابا اینا طراحیشون قدیمیه بر اساس استاندارد روز نیست حالا هی شما بگین با کیفیت یا بی کیفیت.حتی اگه یه ماشین باکیفیت آمریکایی ولی مال 20 سال پیش باشه بر اساس استاندارد روز نباشه دیگه بدرد تولید نمیخوره
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    مشکل صنعت ما و خیلی از بخش های جامعه مسئله قیمت و کیفیت و بقیه چیزها نیست ولی موضوع مهم و اساسی نحوه مدیریت در کشور و نظارت بر امور است که کلا در کشور به معنای واقعی نه اعمال میشود و نه اراده ای بر آن شکل گرفته و تا نظامات نظارتی درست عمل نکنند امور جای خود نخواهند بود و موضوع افزایش خودرو و برخی کالاها نیز از این قاعده مستثنی نیست پس مسئولین برای اعمال نظارت دقیق فکری کنند اساسی
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    قیمت خودرو در ایران خیلی بالاست. اساسا خودروی که سالهاست تولید میشه باید به جای افزایش قیمت کاهش داشته باشه.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    2 0
    کیفیت که اصلا، همش وعده بود
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    2 0
    معلومه که اصلا منطقی نیست
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    مردم را مجبور میکنند که این خودروها را بااین قیمت بخرند.مردم بیچاره چاره ای ندارند.قیمت خودروهای خارجی اگر با قیمت واقعی عرضه میشد در این صورت میدیدی که خودروهای داخلی خریداری نداشتند.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    0 1
    قیمت خودرو که واقعی نیست ولی مهمتر از اون اینه که ببینیم معادل همین خودروها که در داخل تولید میشن، در خارج از ایران چه قیمتی دارن.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    3 0
    اکثر مردم وسعشون به همین ماشینای درپیتی وطنی میخوره. ماشینای خارجی هم خیلی گرونن. تا بوده ملت از دولتها حمایت کردن ولی دریغ از یه جو معرفت و غیرت از هیچکدوم از دولتها برای رفع مشکل بی کیفیتی خودروها. واقعا دیگه مردم موندن چیکار کنن. فقط خدا نجاتمون بده.....
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    2 0
    کیفیت خودرو ها با قیمت متناسب نیست و یه سوال از فروش بعضی خودروها سهمی به جایی یا نهادی و شخصی میرسه؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    بازاری که انحصاری باشه فساد و بی کیفیتی میارد؟ خودرو سازهای وطنی به برکت 40 سال حمایت بی چون و چرای دولت و انحصار بازار داخلی و رانت بازی با وزارت صنایع تو پرانتز براشون این و دولت و اون دولت فرقی نداره اونا هر وزیر و معاونی را به راحتی میارن تو خودشون قیمت خودرو را به دلار حساب میکنند و هزینه هاشون را به ریال پرداخت میکنند .
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    از کجا به کجا رسیدیم..ی زمانی بهترین ماشینا رو ایرانی سوار میشد/ببین چیکار دارن میکنن که سطح توقع مردم ما شده پراید/ی ماشین با 30 نوع طراحی مختلف..با دوچرخه بری شرف اره تا سوار ماشین ایرانی بشی.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    ظلم محض است خودرو بی کیفیت و ایمنی کم ملت ناراضی هستند
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    مردم چه گناهی دارند که باید مجبور به استفاده از چنین خودروهایی بی‌کیفیت، با قیمت بالا باشند... فقط تنها راه ایجاد فضای رقابت یکسان است
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    0 0
    برای حل مشکل کیفیت احتیاج به ارتقا کیفیت قطعه سازان داریم و برای حل مشکل قطعه سازی احتیاج به به روز رسانی دستگاهای موجود داریم متاسفانه قطعات تولیدی با دستگاه های حداقل 4050 سال پیش دارن تولید میشن. اینکه ما در صنعت نظامی قوی هستیم به دلیل اولویت وجود نقدینگی در این قسمت هست فقط کافیه مصوبه دوماه پیش مجلس و مرور کنید.مشکل بخش خودرو با ی برنامه ریزی جذب سرمایه و ورود تکنولوژی خارج از باند بازی و خروج کم کم از انحصار حل میشه که متاسفانه عزمی برای اون وجود نداره.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    فقط یه مسئولی بیاد بگه چرا دستمزد کارگر باید از یک چهارم در کشورهای اروپایی و امریکا کمتر باشه،اما قیمت همه چی منجمله بنزین باید واقعی باشه قیمت ماشین هم باید 3 برابر واقعی ترباشه و ماشین های بدرد نخور ایران خودرو و سایپا هم باید دوبرابر استاندارد بنزین مصرف کنند و تازه تولیدکننده ها به جای شرمندگی و سرافکندگی کلی هم ناز کنن برای مردموضعیت راهها و ترافیک هم که کسی مسئولش نیستواقعا ما پول چی رو میدیم؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    بنظرم قیمت باید انقدر بالا برود که دیگر هیچکس ، هر قدر همنیازمند خودرو باشد زیر بار این عرابه های مرگ نرود.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    به نظرم مشکل خود مردم هستند که تن به خرید این آشغالا میدن. فرهنگ مردم مشکل داره... همه میدونن داره سرشون کلاه میره ولی بازم میخرن؟ اگه بشه دوباره کمپین نه به خودروی داخلی رو راه بندازین تا اشکشون دربیاد
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 1
    حقیقت اینه خودروسازی ایران با تزیریق میلیاردها تومان پول زنده اس. اما توجه کنید از کل صنعت ایران همین خودروسازی مونده. اگر اینم نباشه با عربستان هیچ فرقی نداریم. پس لازمه.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    بیابید دوباره خودروسازها را تحریم کنیم