ایسنا نوشت: ایده‌پرداز طرح ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی با اشاره به برخی کارشکنی‌ها در زمینه اجرای این طرح اظهار کرد: مدتی پیش شهرداری در یکی از جلسات که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شد؛ بطری آب آورده بود که به آنها تذکر دادیم. در یک مورد دیگر نیز وقتی برگزار کننده جلسه با ممانعت محیط زیست مواجه شد، ادعا کرد که بطری‌های آب را در پارچ خالی می‌کند که این کار نقض قرض است.

کاوه مدنی در مورد واکنش کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست در تهران و سایر استان‌ها در برابر طرح ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی اظهار کرد: متاسفانه برای خیلی‌ها تعجب‌آور بود و بسیاری معتقد بودند که چنین طرحی لوس‌بازی است و این کار را بی‌ارزش قلمداد می‌کردند.

وی با بیان اینکه قطعا یک سری مقاومت‌ها در برابر اجرای این طرح وجود دارد، گفت: هدف ما ایجاد حساسیت نسبت به تولید پسماندهای پلاستیکی و افزایش مسئولیت‌پذیری در این زمینه است بنابراین حتی اگر تعدادی مرا به دلیل پیشنهاد این طرح لعن و نفرین هم کنند این طرح را مثبت ارزیابی می‌کنم و بابت شروع آن خوشحالم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد پیشرفت طرح ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی در ادارات محیط زیست اظهارکرد: برخی استان‌ها در جریان این بخشنامه نبودند اما در برخی استان‌ها مدیران کل محیط زیست علاوه بر اجرای این طرح، به سایر ادارات نیز نامه نوشته و آنان را برای مشارکت در این طرح دعوت کرده‌اند.

مدنی تاکید کرد: به احتمال قوی طرح ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی در حد سازمان حفاظت محیط زیست باقی نخواهد ماند و ممکن است علاوه بر سایر دستگاه‌های دولتی، نهادهای خصوصی هم بخواهند در اجرای این طرح مشارکت کنند و ما هم امیدواریم که این طرح فراگیر شود.

وی ادامه داد: تاجایی که می‌دانیم این طرح در حال اجراست و در صورت عدم اجرا باید بازرسی‌ها و حراست محیط زیست به سازمان اطلاع دهند.

مدنی در ادامه در مورد اعتراض برخی نهادها به بخشنامه ممنوعیت استفاده از بطری‌های پلاستیکی، گفت: واضح است که همه مراحل یک زنجیره نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دارند. به عبارت ساده‌تر همان طور که برای بازیافت نیاز به سرمایه‌گذاری داریم، برای ابتدای این زنجیره یعنی مصرف نیز باید برنامه‌ریزی کنیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه این طرح نباید یک حرکت نباید نمادین و تشریفاتی باشد، در مورد اجرای این طرح در سایر دستگاه‌ها گفت: از ابتدا روی این موضوع تاکید داشتیم که «اول از خودمان شروع کنیم» و ببینیم خودمان در اجرای این طرح چند مرده حلاجیم. نیاز داریم که چند هفته از شروع طرح در سازمان حفاظت محیط زیست بگذرد و وقتی به کار خودمان ایمان پیدا کردیم، روی فراگیر کردن آن کار کنیم البته تاکنون هم به طور غیر رسمی با تعدادی رایزنی کرده‌ام.

در آخرین روز دی‌ماه سال جاری، به دستور عیسی کلانتری- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- استفاده از بطری‌های پلاستیکی در این سازمان ممنوع اعلام شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
    0 0
    دمتون گرم. سفرهای طولانی هم با گام نخست آغاز می‌شود
  • مریم RO ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
    0 0
    طرح خوبی است. اگر شرکتهای تولید کننده هم مجبور به جمع آوری بطریهای استفاده شده باشند شاید به تدریج از شر این زباله های پلاستیکی که در حال غرق شدن در آنها هستیم نجات یابیم.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
    0 0
    درود بر شما آقای مدنی