ایلنا نوشت:مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از روشن شدن مشعل نخستین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی در صبح امروز (شنبه، پنجم اسفندماه) خبر داد و گفت: این سکو با ثبت رکوردی تازه و در مدت ۱۸ روز از مرحله نصب، آماده تولید گاز می‌شود.

حمیدرضا مسعودی اظهار کرد: گاز ترش غنی سکوی ۱۴A با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز (۱۴,۱ میلیون مترمکعب) از طریق یک خط لوله ۳۲ اینچی، تا ۲۰ اسفندماه امسال از بلوک این فاز به پالایشگاه فازهای منطقه پارس۲ در کنگان منتقل می‌شود.

سکوی A۱۴ پارس جنوبی نخستین عرشه طرح توسعه فاز ۱۴ است که با وزنی معادل ۲۵۰۰ تن، چهارم بهمن‌ماه امسال با موفقیت در بلوک مخزنی این طرح نصب شد و در مرحله برداشت گاز قرار گرفت.

وی با یادآوری این‌که شرکت ملی حفاری ایران پیمانکار عملیات حفاری چاه‌های این فاز بوده است، افزود: در مرحله نخست، از ۱۱ حلقه چاه سکوی A فاز ۱۴ پارس جنوبی، هشت حلقه چاه بعد از عملیات کامل نصب و راه‌اندازی سکو، در مدار تولید قرار خواهند گرفت.

به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، طرح توسعه فاز ١۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶٠٠ هزار مترمکعب گاز ترش و ٧۵ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه پارس ۲ در حال اجراست. تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴٠٠ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.

اجرای طرح این فاز به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین‌سازی اراک واگذار شده که مسئولیت رهبری کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عهده‌دار است.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =