نخست وزیر ایرلند جنوبی که از آزادی سقط جنین حمایت می کند، شنبه (۲۶ مه) را یک روز تاریخی برای کشورش خوانده و گفته است که ایرلند جنوبی شاهد یک "انقلاب" بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، مردم ایرلند پس از ماه‌ها بحث‌ها و فشارهای سیاسی و اجتماعی به بدنه جمهوری ایرلند توانسته‌اند در همه‌پرسی سقط‌جنین با مشارکت بالای ۷۰ درصدی، قانون این کشور درباره حق سقط جنین به زنان را اصلاح کنند. ماجرا از این قرار است که، اکثریت مردم جمهوری ایرلند در یک همه‌پرسی سراسری به آزاد شدن سقط جنین رای داده اند. مقامات می گویند که بیش از ۶۶ درصد مردم به حق سقط جنین "آری" گفته اند. حدود ۳۳ درصد رای منفی دادند.

در این همه‌پرسی متمم هشتم قانون اساسی جمهوری ایرلند به رای گذاشته شد که سقط جنین را ممنوع می کند؛ این متمم - که پس از همه‌پرسی سال ۱۹۸۳ میلادی به اجرا درآمد - حق زندگی زن باردار و جنین را برابر اعلام کرد.

لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند جنوبی که از آزادی سقط جنین حمایت می کند، شنبه (۲۶ مه) را یک روز تاریخی برای کشورش خوانده و گفته است که ایرلند جنوبی شاهد یک "انقلاب" بوده است.

در میان ۲۸ کشور عضو اتحادیه سقط جنین در ۲۴ کشور در هفته‌های اول بارداری و اغلب تا پیش از هفته دوازدهم به طور کامل قانونی است و بنا به درخواست مادر صورت می‌پذیرد. با این وجود در ۴ در جمهوری ایرلند، ایرلند شمالی، لهستان و فنلاند سقط جنین تنها تحت شرایط خاص صورت می‌گیرد.

در جمهوری ایرلند سقط جنین تنها در صورتی که زندگی مادر در خطر باشد صورت می‌گیرد. قوانین سقط جنین در ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیاست با دیگر نقاط این کشور از جمله انگلیس و ولز متفاوت است و همانند سقط جنین تنها در صورتی که زندگی مادر را با خطر جدی مواجه کند انجام می‌شود. در لهستان و فنلاند نیز مجوز سقط در صورت وقوع تجاوز، اختلال در سلامت جنین و همچنین برای حفظ جان و سلامت مادر صادر می‌شود.

این وضعیت در شرایطی است که، براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت هرساله بیشتر از ۶۵۰ میلیون سقط جنین در جهان رخ می‌دهد که ۲۵ میلیون آن غیرقانونی است و تحت شرایط نامناسب بهداشتی صورت می‌پذیرد. در دهه‌های اخیر سقط جنین در بسیاری از کشورهای جهان به طور کامل یا با در نظر گرفتن برخی شرایط قانونی شده است و این امکان را فراهم می‌کند تا مادران در مورد روند بارداری خود تصمیم بگیرند.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    0 0
    نتیجه همه‌پرسی خاص ایرلندی‌ها مشخص شد؛ ۶۶ درصد آری به «سقط جنین» اگه حق اداي مطلب براتون مهم هست در اين همه پرسي مردم اري به حق انتخاب دادن نه اري به سقط جنين لطفا درست ترجمه كنيد چون ايرلند از نظر مذهبي يكي از محافظه كارترين كشور در اروپا مي باشد.