ایسنا گزارش داد: رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با تاکید بر اینکه نوسان قیمت و وضعیت خودرو داخلی مربوط به دولت است، گفت: قیمت خودرو داخلی به نرخ دلار وابسته نیست، در واقع عدم تزریق آن در بازار عامل گرانی است.

حمیدرضا قندی در خصوص وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: دلیل اصلی گرانی خودرو احتکار آن در پارکینگ، تحویل ندادن خودروها به مشتریان توسط ایران خودرو و سایپا و عدم تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو در بازار است. سه ماه پیش اتحادیه نمایشگاه‌داران از نمایندگی های خودرو تقاضای دریافت خودرو کرد، اما هنوز بعد از گذشت چهار ماه، هیچ خودرویی دریافت نکرده است.

اختلاف قیمت خودرو صفر در بازار ۲ تا سه میلیون تومان است

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با انتقاد بر اینکه سایت ها و افراد سودجو خارج از صنف اتومبیل، پول های سرریز را به خودرو تبدیل و احتکار کردند، گفت: در حال حاضر قیمت خودروها را نمی توان اعلام کرد، اما نرخ دلار را می توان روزانه اظهار کرد. اختلاف قیمت خودرو صفر در بازار ۲ تا سه میلیون تومان است. اما اختلاف قیمت خودرو تولید داخل در مدت یک هفته همانند ۲۰۶ تیپ ۲ و ساندرا، ۱۰ میلیون تومان رشد داشته است.

قندی با بیان اینکه در حال حاضر زمانی که مالک برای امضا قولنامه خودرو مراجعه می کند، با دیدن سایت و آگاهی از نرخ جدید، از معامله منصرف می شود، گفت: نمایندگان ایران خودرو، اتومبیل مشتری را به صورت دلالی می‌فروشند و مانع ورود آن به بازار و نمایشگاه ها می شوند.

بازار خودرو

نمایشگاه داران اتومبیل از ابتدای سال جاری دچار رکود و ورشکستگی شده‌اند

وی با انتقاد بر اینکه تعزیرات و بازرسان اصناف نمی‌توانند نظارت کنند و در واقع این کالا در دست تعدادی افراد سودجو قرار دارد، افزود: در حال حاضر نمایشگاه داران اتومبیل از ابتدای سال جاری دچار رکود و ورشکستگی شده‌اند و به علت نبود خودرو برای فروش، نمایشگاه‌های خود را تعطیل کردند. بخش دولتی نیز در این شرایط حاضر نیست توضیح دهد و بگوید چه اتفاقی در حال رخ دادن است. در واقع در چنین شرایطی همه در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.

قیمت خودرو داخلی به نرخ دلار وابسته نیست

وی با تاکید بر اینکه قیمت خودرو داخلی به نرخ دلار وابسته نیست، در واقع عدم تزریق آن در بازار عامل گرانی است، اظهار کرد: در گذشته 1500 تا 2000 اتومبیل تولید می شد، اما اکنون در کل کشور، روزانه 200 تا 300 خودرو تولید می شود.

قندی با بیان اینکه خودروسازان علت کمبود تولید خودرو را نبود قطعه و افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی همراه با نوسان قیمت دلار می دانند، ادامه داد: اتحادیه نمایشگاه داران، دخالتی در تغییرات قیمت خودرو ندارد و تنها وظیفه خرید و فروش خودروهای موجود در نمایشگاه و خودروهای ثبت نام شده را به صورت سندی بر عهده دارند. به طور مثال گروه تولیدی بهمن، 500 خودرو مزدا را برای ۲ تا سه ماه دیگر ثبت نام کرد، اما افرادی سودجو تعداد خودرو موجود در پارکینگ ها را به صورت نقدی، به فروش رساندند.

تا زمانی که اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان است، دلالی و سودجویی ادامه خواهد داشت

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز با وجود آشکار شدن تخلفات افراد سودجو، برای جلوگیری از تخلفات اقدامی صورت نگرفته است. افراد سودجو قیمت خودرو را به قیمت روز بازار شناور می کنند، بنابراین در چنین شرایطی مشتریان مجبور به خرید نقدی و مستقیم خودرو از کارخانه و شرکت ها می شوند. تا زمانی که اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان است، دلالی و سودجویی ادامه خواهد داشت.

واردات خودروهای خارجی متوقف شده است

وی با بیان اینکه در گذشته تولید خودرو زیاد و عرضه و تقاضا متناسب بود، اما اکنون تقاضا بیش از تولید است، افزود: واردات خودروهای خارجی نیز به علت نوسان نرخ ارز، متوقف شده است، هم‌چنین تقاضای ماشین های کار کرده نیز افزایش یافته و قیمت آن نیز نسبت به نرخ خودروهای صفر رشد داشته است.

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اشاره به اینکه نوسان قیمت و وضعیت خودرو داخلی مربوط به دولت است، تاکید کرد: خودروسازان با عدم تحویل اتومبیل و اختلاف قیمت 20 تا 30 میلیون تومانی، دوباره خواهان افزایش بیشتر قیمت خودرو هستند. در چنین شرایطی، تمام منافع آن به جیب خودروسازان و دلالان می رود.

هیچ یک از نمایشگاه داران، خودروها را احتکار نکردند

وی با بیان اینکه نمایشگاه داران و مشتریان پول های سرریز را باخته اند، افزود:هیچ یک از نمایشگاه داران، خودروها را احتکار نکردند و اتومبیل های موجود در نمایشگاه ها ضمانت مشتری است که با تغییر روزانه قیمت ها توسط فروشندگان، در حال حاضر نرخ خودروها نامشخص است. در چنین شرایطی، مردم راضی می شوند و افزایش قیمت را می پذیرند، اما باید توجه داشت که در صورت کاهش تقاضا، قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.

 

 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    44 1
    بنده یک دستگته سراتو آن هم به قیمت 150 میلیون تومان حدود 1 ماه پیش از نمایندگی خریدم به شرط آنکه ماشین را 1 هفته ای تحویل دهند اما ماشین را که تحویل ندادند، دیگر پاسخگو هم نیستند. می گویند قطعه نیست آخر مگر کمپانی های سایپا و ایران خودرو شرکتهای کوچکی هستند که هنوز تحریم نیامده انبرهایشان خالی شده است ازآن طرف در سایتهای فروش خودرو که نگاه می کنید می بینید نمایندگی های رسمی زده اند فروش فروی خودرو و تحویل 1 ساعته درب نمایندگی اگر قطعه نیست و خودرو تولید نمی شود پس چرا این همه خودرو توسط نمایندگی ها در اصل دلالان کمپانی ها با تحویل روز تبلیغ می شود؟؟؟؟؟؟ وقاهت هم حدی دارد به خدا. در بخش تخصیص ماشین اوج بی عدالتی در کمپانی ها صورت می گیرد. شرم بر شما باد...........
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    40 5
    نمایشگاهها و بنگاه های مسکن عاملان اصلی گرانیها همه گرانیها هستند در بنگاه مسکن مالک قیمت مغازه یا آپارتمان تعیین کرده به بنگاه می سپارد بنگاه دار به مالک میگوید به قیمت بالاتری خواهم داد این ظلم نیست
  • شهلا A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    60 1
    وقتی اقتصاد کشوری فرو می ریزد همه اقشار یکی یکی با این ریزش نابود می شود برخی زودتر برخی دیرتر.