ایسنا نوشت: مشاور امنیت ملی آمریکا درباره پرونده جمال خاشقجی گفت: ما به دنبال حقایق هستیم. حقایق تعیین می‌کنند که واکنش ما چه باشد. من نمی‌توانم درباره فرضیات صحبت کنم.

 جان بولتون، ‌مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با رادیو مسکو در حاشیه سفرش به روسیه درباره نقش احتمالی ولیعهد عربستان در پرونده مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست گفت: من فکر می‌کنم آنچه که رئیس‌جمهور اعلام کرده این است که ما نیاز داریم به ولیعهد عربستان و پادشاه اعتماد کنیم. هر دوی آنها هرگونه دخالت در این اتفاق تراژیک را رد کرده‌اند. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز سفری به عربستان سعودی داشت و با هر دوی آنها دیدار کرد. این مذاکرات ادامه دارد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان تصور کرد که در جایی اتفاقی بیفتد و ولیعهد عربستان از آن خبری نداشته باشد، گفت: من نمی‌خواهم در این باره گمانه‌زنی کنم. من وکیل هستم و بر همین اساس می‌خواهم شواهد را ببینم. من می‌خواهم تمام حقایق را بدانم. هم ولیعهد و هم پادشاه هرگونه دخالت را رد کرده‌اند. بنابراین ما باید به آنها اجازه دهیم که تحقیقاتشان را ادامه دهند. آنها گزارشی صادر کرده‌اند. پامپئو در تماس با آنهاست و این تماس‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: من نمی‌خواهم درباره فرضیات صحبت کنم. آنچه که ما اکنون داریم رد هرگونه دخالت از سوی پادشاه و ولیعهد است. ما به دنبال حقایق هستیم. حقایق واکنش ما را تعیین خواهند کرد.

خروج آمریکا از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد

بولتون درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان برد نیز گفت: امروز من مذاکرات ارزشمندی درباره کنترل تسلیحات داشتم. اظهارات رئیس‌جمهور در نوادا در روز شنبه بسیار صریح و آشکار بود. من می‌توانم بگویم که این اظهارات روشن، قوی و قاطع بود.

وی ادامه داد: روسیه معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان برد را نقض کرده است. این کشور با توسعه، تولید و انتقال این تسلیحات ناقض این معاهده بوده است. این مساله در زمان دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین نیز اعلام شده است و اکنون موضع دولت ترامپ نیز اینگونه است.

بولتون اضافه کرد: از سوی دیگر در حالی که روسیه و آمریکا در یک معاهده دوجانبه پایبند به منع تولید موشک‌های هسته‌ای میان برد هستند کشورهای دیگر از جمله ایران، چین و کره‌شمالی موشک‌های کروز و بالستیک میان برد تولید می‌کنند. ما در شرایط غیرمعمول قرار داریم.

مشاور امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از اظهارتش در پاسخ به اینکه گام بعدی آمریکا در این راه چیست، گفت: گام بعدی مشاوره با دوستان اروپایی و آسیایی ما است. ما مذاکرات بیشتری با روسیه نیز خواهیم داشت. ما دیپلماسی قوی‌تری در ماه‌های آینده خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه ممکن است برخی از کشورهای اروپایی اعتراض کنند، گفت: یکی از دلایل ما برای مذاکره با دوستان اروپایی‌مان همین است.

بولتون در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رویکرد چین گفت: چین در 24 ساعت گذشته تنها اعلام کرده که امیدوار است آمریکا در معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان برد باقی بماند. این مساله به خوبی قابل درک است. من نیز اگر چینی بودم همین را اعلام می‌کردم.

معاهده استارت


وی درباره مواضع آمریکا در مورد معاهده استارت گفت: در حال حاضر دولت آمریکا در حال بررسی استارت جدید است. من در دیدار با نیکولای پاتروشف، (همتای روسی‌اش) درباره این مساله گفت‌وگو کردم. ما مذاکرات مقدماتی در ماه اوت در ژنو داشتیم. ما احتمالات بسیاری درباره معاهده جدید استارت داشتیم. دولت آمریکا آماده مذاکرات است. با توجه به اینکه این معاهده قرار است در اوایل سال 2021 منقضی شود ما زمان کافی داریم.

کره شمالی

بولتون در ادامه اظهاراتش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا درست است سال گذشته میلادی دولت آمریکا به دنبال حمله هسته‌ای به کره‌شمالی بود، گفت: نه مطلقا نه. این مساله هرگز تا جایی که می‌دانم مورد گفت‌وگو قرار نگرفت. دونالد ترامپ به دنبال مذاکرات مستقیم با کیم جونگ اون بود. رئیس‌جمهور آمریکا یک گام بی سابقه با دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در سنگاپور برداشت. قرار است دومین دیدار نیز اوایل امسال انجام گیرد. رئیس‌جمهور هر کاری انجام خواهد داد که کره‌شمالی از تعهدات انجام شده در سنگاپور از جمله خلع سلاح کامل هسته‌ای کره‌شمالی تبعیت کند. 

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =