۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۱
ترمز گرانی مسکن چگونه کشیده می‌شود؟

کارشناسان اقتصادی می‌گویند: «اخذ مالیات از خانه‌های خالی، ابزاری کنترلی است که با اجرای آن، تورم ناشی از گرانی اجاره و خرید و فروش مسکن مهار شده و عرضه مسکن افزایش می‌یابد در عین حال که مشکل کمبود واحدهای مسکونی در بازار را حل می‌کند.»

نگار احمدی: بیش از ۲٫۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور و ۵۰۰ هزار مسکن خالی از سکنه در تهران.این آماری است که سال گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد.اگرچه آخوندی مصمم بود تا طرح مالیات از خانه های خالی را با کمک سازمان مالیاتی پیش ببرد،اما در آخرین اظهارنظر درباره تعیین تکلیف این طرح گفته بود که شناسایی خانه های خالی زمان بر است.این گفته وزیر تکنوکرات کابینه روحانی به این معنا بود که نمی توان از این بخش درآمدی برای دولت در نظر گرفت.

در کشورهای توسعه یافته از مالیات به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت یاد می‌شود. به عنوان مثال اغلب کشورهای اروپایی مالکان واحدهای خالی را به میزان روزانه ٩ یورو جریمه می‌ کند و در صورتی که ملک مورد نظر برای‌ سال دوم نیز خالی بماند مقدار جریمه به میزان ١٢ یورو در روز افزایش می ‌یابد.

در آمریکا هم صاحبان خانه‌ هایی که به امید افزایش قیمت و کسب سود در آینده ملک خود را خالی نگه داشته شده باشند باید مالیاتی معادل ١٠‌درصد ارزش ملک را بپردازند. این مالیات بر خانه‌ هایی اعمال می ‌شود که برای مدت‌ زمان یک ‌سال خالی ثبت شوند.

در بریتانیا در صورتی که ملک مسکونی پس از ٦ ماه خالی‌ بماند باید معادل ٥٠‌ درصد از کل بهای ملک را مالیات پرداخت کند که این موضوع بعد از یک‌ سال خالی‌ ماندن صاحب‌ خانه باید به اندازه کل ارزش مسکن مالیات پرداخت کند.

قانون چه می گوید؟
اگرتا پیش از این دریافت مالیات از خانه های خالی،خلا قانونی داشت اما در ماده 54 قانون مالیات های مستقیم مصوب سال 94 به صراحت آمده است:« واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات بر اجاره شوند.به این ترتیب که در سال دوم، یک دوم مالیات متعلقه، در سال سوم، برابر مالیات متعلقه و سال چهارم به بعد، یک و نیم برابر مالیات متعلقه، مالیات مشمول واحدهای خالی مسکونی خواهد شد.

براساس قانون مالیات بر خانه‌های خالی، اگر ملکی از سال دوم خالی باشد مالک باید ۵۰ درصد مالیات مشخص شده را بپردازد. این میزان در سال سوم معادل ۱۰۰ درصد و در سال چهارم برابر ۱۵۰ درصد مالیات اجاره خواهد بود. همچنین در زمینه ی تعیین ارزش معامله‌های ملکی و مالیات بندی، بازنگری‌هایی صورت گرفته به شکلی که این مالیات پس از ۱۰ سال به ۲۰ درصد میانگین قیمت روز املاک می‌رسد .»

البته این پایان قوانین و مقررات نبود.در خرداد سال گذشته هیات دولت مصوبه را به تصویب رساند که بر مبنای آن  هر گونه ساخت و ساز مسکن شامل ۱۵ تا ۲۵ درصد مالیات از محل سود سازنده از اولین فروش آن واحد مسکونی می شود.

براساس این مصوبه دولت سازندگان حقیقی اعم از خرده سازان (بساز و بفروش ها) و انبوه سازان می بایست رقمی معادل ۱۵ تا ۲۵ درصد درآمد حاصل از اولین فروش واحد یا واحدهای ساخته شده را به دولت اختصاص دهند؛ سازندگان حقوقی (شرکت های ساختمانی دارای مجوز از سازمان برنامه و بودجه) ۲۵ درصد از درآمد حاصل از فروش واحدهای نوساز خود را به دولت می دهند؛ شرکت های تعاونی مسکن نیز ۱۸.۷۵ صدم درصد از سود ساخت و فروش املاک نوساز خود را به سازمان امور مالیاتی واگذار خواهند کرد.

مالیات سد افزایش قیمت‌ها
امسال دومین سال اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی است.حتما قوانینی که برای اولین بار اجرایی می شوند،به دلیل کامل نبودن سامانه آمارگیری،چندان موفق نیستند.با این حساب باید امسال را سال جدی تری برای اخذ مالیات از خانه های خالی فرض کنیم.

اگرچه در شش سال گذشته به دلیل رکود در بخش مسکن،جهش قیمتی در بازار مسکن اتفاق نیفتاد،اما در دوسال اخیر رشد اجاره بها به دلیل تحولات بازار پول رخ داد.از سال گذشته که مشخصا معاملات مسکن رونق گرفته است،نگرانی هایی درباره جهش دوباره قیمت مسکن پیش آمده است.

واقعیت این است که نرخ اجاره بها و قیمت مسکن در چند سال اخیر مشکلات زیادی برای موجران و متقاضیان واقعی مسکن ایجاد کرده است .در مقابل به دلیل افزایش نرخ اجاره بها و ناتوانی موجران برای پرداخت اجاره بها پدیده‌ای به نام خانه‌های خالی در بازار مسکن ایجاد شده است.

یکی از اهداف اصلی قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی افزایش عرضه واحدهای مسکونی اجاره‌ای است. دریافت مالیات از خانه‌های خالی به‌عنوان یکی از راه‌های مبارزه با احتکار مسکن مطرح شده‌است که طبق آن از خانه‌هایی که بیش از یک سال خالی مانده باشند، مالیات بیشتری اخذ ‌شود.

از سوی دیگر شرایط اقتصادی بوجود آمده پس از بحران ارزی دو ماه اخیر،این نگرانی که بازار مسکن بعد از طلا و ارز با هجوم سرمایه‌ها روبه‌رو شود،بسیار است.

بنا به گفته کارشناسان اخذ مالیات از خانه‌های خالی، ابزاری کنترلی است که با اجرای آن، تورم ناشی از گرانی اجاره و خرید و فروش مسکن مهار شده و عرضه مسکن افزایش می‌یابد در عین حال که مشکل کمبود واحدهای مسکونی در بازار را حل می‌کند و موجب شفافیت قیمت اجاره هم خواهد شد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    31 9
    غلاوه بر اخذ ماليات حراج خانه هاي احتكاري اماده ونيمه ساخته كه بسيار بيشترازامار ارايه شده است ميتواند باعث رونق اقتصادي .صاحب خانه شدن تعدادي زيادي از مستاجرين .ايجاد نقديندگي براي بانكها كه داراي خانه هاي احتكاري هستند.رونق ساخت وساز مجدد وخارج شدن ركورد مصالح فروشان و توليدكنندگان لوازم ساختماني و نهايتا ايجاداشتغال شود
    • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
      26 6
      تنها راه حل این است که مسکن با قیمت صحیح عرضه شود بنده آپارتمان ساختم در آخر سال96 چهارواحد درجای متوسط شهر با همه هزینه ها و پول زمین هر واحدمتری یک میلیون و پانصد هزارتومان تمام شده ولی توی بازار به مردم متری سه میلیون می فروشند تازه اگر تعداد واحد بشتر باشد مثلاً اگر به جای 4 واحد 8 واحد بسازی پول زمین بازهم نصف می شود یعنی قیمت تمام شده متری یک میلون و دویست هزارتومان در می اید ولی بازهم متری سه میلیون می فروشند تازه اگر 16 واحد بسازی قیمت تمام شده آپارتمان با زمین می شود متری یک میلیون ولی بازهم میفروشد متری سه میلیون اینها را من نباید حساب کنم باید قوه قضائیه حساب کند وبا گرانفروشی مبارزه کند و مردم هم نروند وام سنگین بگیرند و مفت مفت بدهند به دلال و بساز بفروش
    • محمدی A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
      24 2
      شعار هر ایرانی نه به مسکن گران با پیوستن به کمپین نخریدن مسکن گران برای حباب پول نمی دهیم برای خریدن حباب وام نمی گیریم
    • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      6 14
      در پاسخ به کاریر محترم که می فرماید 4 واحد متری چه قدر و 16 واحد متری چه قدر: این صحبتها اشتباه. اگر این حرف را بخواهی بزنی خوب ببینن در مناطقی که اپارتمان متری 16 میلیونه پس جی؟ همیشه در تمام جهان همین طور بوده و ساخت و ساز در هر منطقه سود و ضرر خود را دارد.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
      8 2
      حق گرفتني است فقط حراج خانه هاي خالي واحتكاري مانند اسفند سال 58
  • جواهریان A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    53 7
    کاهش معاملات صد درصد خواهد شد مردم بیدار شده اند دیگر کسی وام نمیگیرد و خانه گران بخرد مردم قبلاً فکر نمی کردند فقط جوگیر می شدند ولی حالا اینطور نیست چراکه این روند به ضرر همه هست ده سال پیش تفاوت یک پراید با یک 206 پنج میلیون بود یعنی اگر پنج میلیون میگزاشتی روی پول پراید می توانستی 206 بخری ولی آن کس که پراید داشت خوشحال بود پرایدش شده بیست میلون غافل از اینکه اگر بخواهد تبدیل به احسن کند و 206 بخرد باید بیست میلیون روی پول پرایدش بگزارد در مورد مسکن هم همینطور شده مردم فهمیده اند که اگر آنچه دارند گران شود به ضرر خودشان است نه به نفعشان چون با اینکار ترمز پیشرفت خودشان را می کشند بنابراین مبارزه با گرانی و حباب قیمتها را شروع کرده اند و به زودی آثار آن را خواهید دید
    • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
      18 2
      عزیزم ، با وام 100 میلیون چطور می شه خونه ی 300 میلیونی گرفت ؟
  • قاسم A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    40 3
    سلام. فقط حرف . فقط شعار . سکوت مسئولین و کارشناسان. بدبختی روزافزون مردم در تمام موارد. و در آینده هم اینچنین خواهد بود.
  • بی نام EU ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    46 4
    هر دفعه مسکن گرون میشه و این مقاله ها دوباره تکرا میشن ولی تو ایران مافیای مسکن قویتر از این حرفاس که بگذاره به در امدهای میلاردیشون صدمه وارد بشه.
  • غفوری A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    16 1
    کمپین نخریدن مسکن گران بسیار خوب جواب داده و مردم همه بر این موضوع تاکید دارند که دلیلی وجود ندارد یک اپارتمان صد میلیونی را دویست میلون بخرند مگر اینکه عقل و شرع و منطق را در خود نبینند
  • امیر اسد A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    15 2
    تنها یک راه عملی دارد که 18 سال است بنده برای دولتها و مقامات طی این سالها فرستاده ام اما به دلایلی که بر کسی پوشیده نیست و آن سود سرشار و بادآورده ساخت و ساز در شهر های بزرگ است، مقاومت میکنند و خود را به نشنیدن می زنند. آن پیشنهاد و طرح بنده هم اساسش بر کاهش تقاضا با وضع قوانین منطقی و عادلانه است که در 15 برگ به شورای شهر تهران ، هیئت دولت، و بقیه مقامات فرستاده ام.
  • نجار A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    33 7
    ترمز گرانی مسکن را به راحتی میتوان کشید طوری که قیمتها نصف شود راه این است که مردم را از خواب غفلت بیدار کنید و از آنها بخواهید با عقل و خرد و منطق و حساب و کتاب خودشان تجزیه و تحلیل کنند و خودشان قضاوت کنند که آیا وقتی می بینند که یک ملک را به چند برابر قیمت به آنها عرضه می کنند آیا باید بخرند یا اینکه بازار را ترک کنند و نخرند تا ارزان شود چه دلیلی وجود دارد که شما یک آپارتمان نقلی را چند صد میلیون بخرید و تا آخر عمر خودتان را درگیر بازپرداخت وام کنید وقتی می توانید با نخریدن موجبات کاهش قیمت کاذب و دروغینی را که به شما تحمیل شده و در حق شما اینگونه اجحاف شده فراهم کنید خانه نخرید و پولتان را صرف تولید یا سرمایه گزاری دیگری کنید در اندک زمانی شاهد کاهش شدید قیمت ملک و آپارتمان خواهید بود
  • بی نام A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    32 6
    یک قانون دیگر هم میتوان اجرا کرد . از کسانی که بیش از یک خانه دارند مالیات بالایی دریافت شود تا کسی به فکر احتکار مسکن نباشد
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    8 0
    دولت یازدهم و دوازدهم از تولید مسکن اجتناب می کندبا این که در دهه فجر طرح بازآفرینی شهری با حضور رئیس جمهور اطلاع رسانی شد ولی هنوز عملیاتی نشدهمسکن اجتماعی هم کاری انجام نشدهمردم تحت فشار مسکن هستند و دولتها باید به آن توجه کنند با وام۲۰۰میلیون مشکل مردم حل نمی شود
  • علی A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    11 3
    1اعمال مالیات سنگین بر خانه های خالی وکسانی که چند خانه دارند . 2مشارکت سرمایه ها در تولید مسکن و نه در احتکار مسکن توسط سود جویان
  • امیر IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    10 8
    یه کاری دیگم میشه کرد خونه ها رو از خانه دارها و سازنده ها که چندین سال زحمت کشیدن و سرمایشون هست بگیرن و به آدم های تنبل و بیکار بدهند به شکل رایکان تا عدالت برقرار شود ، و همگی شاد و خرم در کنار هم زندگی کنند.
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    6 0
    ارزبامسکن تفاوت دارد ارزمشتری بیشتری دارد چه درداخل چه در خارج از کشور مسکن فقط در داخل مشتری دارد
  • ali IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    11 1
    تو این مملکت تنها راه تحریم کردنه نه به خرید حالا میخواد مسکن باشه یه مواد خوراکی مثل تمام دنیا یا هر چیزی فقط نه به خرید
  • شهلا A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    11 2
    کسانی که خانه ی اضافی دارند آنقدر طاقچه بالا بگذارند تا سقف خانه هایشان در اثر کهنه شدن و خالی بودن بریزد
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    7 3
    به نظر من هر وقت ترمز ارز خودرو و... کشیده شد ترمز مسکن هم کشیده خواهد شد
    • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
      0 0
      جهت ارز و مسکن برعکس هم شده است. همه می دانند قیمت مسکن بیش از 2 برابر قیمت واقعی است و دلار 4200 تومانی وجود ندارد.
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    7 5
    باشه ما باور کردیم مسکن داره گرون میشه شما هم باور کنید. می دونید که، خوبیت نداره
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    3 0
    قیمیت و اجاره بها و کیفیت خونه رو در تهران و استانبول باهم مقایسه کنید ...
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    3 2
    اگر اجازه داده شود شرکتهای با صلاحیت خارجی دست به ساخت صنعتی خانه ها مطابق استانداردهای روز بزنند و بجای ریختن پول وام به انیوه سازان بی کیفیت، گرفتن هزینه بازرسی و نظارت از سوی ده ها نهاد و اداره و دست آخر ساختن یک آپراتمان لوکس که با زلزله سه ریشتری روی سر خریدارش می ریزد، رقابت را رد زمینه ساخت و ساز ایجاد کنید تا محصول منوپول و بی کیفیت ایرانی، جایش را به خانه هایی ایمن با طول عنر بیشتر بدهد. بهمین دلیل مردم می خواهند در ترکیه، تاجیکستان،... خانه بخرند چون ایمن است ارزانتر است و امن تر
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    2 3
    سال67دانشجوی افتصاد شدم تو اولین جلسه استاد حرف خوبی زد گفت تا شما القبای اقتصاد رویاد بگیرید بساز به فروشها ودلالان ارز سکه طلا دارو خودرو ووارد کتتدگان وقاچاقچی ها کلا میلیاردر شدند وبار خودشون رو بستند حالا به این طیف رانت خوار ها واختلاس گران و...روهم اضافه کنید تا شما یه سروسامانی به اندیشه وکمپین نخریدن بدهید قیمت مسکن با اجازه یه تکون ده تا بیست درصدی دیگه خورده هم مالک هاوهم املاکی ها وهم دلال هاوهم سازندگان. وهم سرمایه گذارها سهم خودشونو یدست اوردن حالا خواب یا بیداری خوبیت ذاره یا نه برادر من اگه توانشو داری برو زودتر بخر دنیا خیلی بیرحمه سرت رو گول نمالند دیر بجنبی پشیمانی ولی اگه زود بخری اولین ارمغانش آرامشی است که توزندگی احساس خواهی کرد
  • محمد A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    5 3
    خدمت دوستان عرض کنم هیچ خبری نیست با توجه به امار بالای طلاق در کشور متاسفانهوعدم شکل گیری خانواده شما مطمئن باشید ما هم مثل فرانسه در سال 1990 با کلی خانه خالی از سکنه در پایتخت ودیگر کلان شهرها روبروی خواهیم شد حتی بدتر چون اب خوردن هم نداریم این حرف ها فقط هرزگاهی برای طبل گران شدن میزنند توجه نکنید سری به سایت دیوار بزن متوجه میشی
  • رضایی A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
    0 1
    ترمز گرانی وقتی کشیده می شود که سود سپرده های بانکی کم بشود و مردم به جای انبار کردن پول در بانکها و سود خوری پولشان را وارد بازار مسن و اقتصاد کنند انوقت رونق به اقتصاد برمی گردد بیکاری کاهش و قدرت خرید افزایش خواهد یافت.