فارس نوشت: آذربایجان و ارمنستان درحالی از شدت یافتن تنش در مرزها خبر می دهند که وقوع درگیری در این منطقه نه تنها به توسعه ناامنی منجر گشته، بلکه فضا را برای افزایش تنش‌ها مهیا می‌کند.

چندی است که اخباری از شدت یافتن درگیری‌ها در مرزهای شمالی ایران بین دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان به گوش می‌رسد.

درحالی که دو طرف ماجرا از یک سو به اتهام زنی علیه هم و از سوی دیگر در تلاش برای باز نگه داشتن باب مذاکرات در تلاشند، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان ضمن هشدار به جمهوری ارمنستان، خواهان حل و فصل سریع اختلاف ارضی قره‌باغ شده است.

واشنگتن در پی توسعه ناتو به قفقاز است

به نوشته «ترند نیوز» ژنرال «ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان شنبه گذشته در نشستی با حضور مقام‌های بلند پایه نظامی این کشور ضمن تشکر از برگزاری مراسم سالگرد تاسیس ارتش، رژه نیروهای مسلح در مراسم اخیر را بیانگر قدرت نظامی ارتش جمهوری آذربایجان و عرضه قابلیت‌های نظامی این کشور به همه جهان توصیف کرد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان درباره ماجرای قره باغ نیز اظهار داشت: «باید برای این درگیری در اسرع وقت راه حل مناسبی مطابق با معیارها و حقوق بین المللی پیدا شود. در غیر این صورت، دشمن اراده و وطن پرستی مردم آذربایجان و همچنین قدرت سلاح ارتش ما را حس می‌کند.»

سخنگوی وزارت دفاع آذربایجان نیز به تازگی در بخشی از بیانیه‌ای خود در این زمینه گفت: «ارمنستان به جای آنکه نیروهای خود را از سرزمین‌های اشغالی آذربایجان خارج کند، آن‌ها را در سرزمین‌های اشغالی مستقر می‌کند و بار دیگر به وضوح نشان می‌دهد که ایروان به طور رسمی حاضر به حل و فصل مناقشه قره باغ از طریق مذاکرات نیست.»

«آرپینه هوانیسیان» معاون رییس مجلس ملی ارمنستان نیز به دنبال برگزاری رژه سالیانه آذربایجان، با ارسال نامه‌ای به کنگره آمریکا از حضور بالگردهای نظامی پیشرفته «بل-412» در این رژه که واشنگتن به جمهوری آذربایجان فروخته است، ابراز نگرانی کرد.

از سویی دیگر آنطور که روز گذشته وبگاه «نیوز آرمنیا» گزارش کرد، وزیر دفاع ارمنستان جمعه گذشته از مرزهای جنوب غربی این کشور با آذربایجان دیدار کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در توضیحی در این زمینه گفت که «داویت تونویان» وزیر دفاع ضمن ملاقات از یگان‌های مستقر در مرز، از آمادگی بالای آن‌‌ها در دفع هرگونه تجاوز به این کشور خبر داد.

خبرگزاری «آرمنا پرس» روز شنبه در همین زمینه مدعی شد که ارتش آذربایجان در هفته گذشته 155 مورد نقض آتش بس داشته است.

آن‌طور که وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرده است، نیروهای آذربایجانی با گلوله باران بیش از 1500 بار مواضع نیروهای ارمنستانی را هدف گرفته‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان از اقدام‌های لازم برای کنترل و حمایت از نیروهای خودی خبر داد. وزارت دفاع جموری آذربایجان نیز در واکنش به ایروان، استقرار نیروهای ارمنستانی در نقاط مورد تنش را «ماجراجویی نظامی» دولت جدید این کشور توصیف کرد.

وزارت خارجه ارمنستان نیز درباره نشست قریب الوقوع وزرای خارجه دو کشور واکنش نشان داده است. در بخشی از بیانیه وزارت خارجه ارمنستان، به آمادگی ایروان برای برگزاری نشست با باکو در صورت تعیین مکان و تاریخ آن اشاره شده است.

هدف آمریکا در قفقاز کنترل ایران و روسیه است.
گفتنی است که موقعیت راهبردی و ژئوپلیتیک اوراسیا منجر به حضور آمریکا در این منطقه شده و واشنگتن در پی توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی در این منطقه و دست یافتن به پایگاهی برای مهار و کنترل روسیه، چین و حتی ایران و البته گسترش ناتو به شرق و به ویژه قفقاز است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =