۰ نفر
۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۴

نیروهای بین‌‍المللی در افغانستان می‌گویند در یک عملیات مشترک با نیروهای افغان "پایتخت" گروه تروریستی داعش در این کشور را نابود کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رسانه های خبری افغانستان صبح امروز خبر از نابودی پایتخت داعش در این کشور را با تلفات بالا اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری افغانستان (آوا) جوشوا تیل، فرمانده عملیات‌های خاص نیروهای بین‌المللی در افغانستان می‌گوید در این عملیات در منطقه 'گورگوری ' در ولسوالی ده‌بالای ولایت ننگرهار، ۱۶۷ تن از اعضای این گروه کشته شده‌اند.

 


 در عملیات اخیر که بیش از دو ماه طول کشید، صدها کماندوی افغان و ده‌ها نیروی ویژه آمریکایی حضور داشتند.

تیل می‌گوید: "این یک منطقه مهم برای داعش بود، جایی‌که زمینه کمک‌های مالی و لجستیکی را برای شان فراهم می‌کرد. منطقه را از آنان پس گرفتیم و توانستیم زمینه بازگشت مردم محل به خانه‌های شان را فراهم کنیم. درست در زمانی که فصل درو فرا رسیده است. داعش از همینجا حمله‌های بزرگی در کابل و ننگرهار را برنامه‌ریزی می‌کرد."

در این عملیات ۹ مغاره، ۵ تونل ‌که جنگجویان داعش به عنوان مخفی‌گاه از آنها استفاده می‌کردند، و چند انبار اسلحه نابود شدند. مقام‌های افغان و آمریکایی تایید می‌کنند که شماری از عناصر داعش که در این عملیات کشته شده‌اند، شهروندان خارجی بوده‌اند.

رضوان‌الله بشرمل، ولسوال ده‌بالا می‌گوید: "جنگجویانی‌که در اینجا کشته یا زخمی شدند یا اینجا فعالیت داشتند از سین‌کیانگ چین، تاجیکستان، ازبکستان و چچن بودند. همچنین اعضایی از مناطق مختلف افغانستان در اینجا حضور داشتند."

منطقه گورگوری پس از آچین، جایی‌که سال گذشته آمریکا بزرگترین بمب غیرهسته‌ای معروف به 'مادر بمب‌ها ' را استفاده کرد، به پایگاه جدید داعش مبدل شد.

گورگوری در نزدیکی مرز با پاکستان، منطقه ای است سبز و خاکی و در چند کیلومتری کوه‌های توره بوره، مرکز القاعده در زمان حاکمیت طالبان واقع شده.

حضور داعش در ده‌بالا، صدها خانواده را از این محل فراری داده است و هزاران دانش‌آموز را محروم از درس کرد.

خلیل نوری، خبرنگار بی‌بی‌سی از محدود گزارشگرانی است که پس از تصفیه محل در سفر برنامه‌ریزی شده از سوی نیروهای خارجی به آنجا رفته بود.

او می‌گوید از بازگشت مردم و بازسازی دراین منطقه هنوز خبری نیست اما دیدن زنان بدون برقع در حال گذر از این محل به شدت آسیب‌دیده، برایش حیرت‌آور بوده.

خبرنگار بی‌بی‌سی می گوید زمانی‌که در محل بود، جنگنده‌ها در فضا گشت می‌زدند و چند موضع داعش را در منطقه بمباران کردند. از تلفات این بمباران هنوز گزارشی در دست نیست.

مقام‌های محلی می‌گویند داعش در تلاش است تا منطقه توره‌بوره را به پایگاه قدرتش تبدیل کند.

جوشوا تیل فرمانده عملیات‌های خاص نیروهای بین‌المللی تاکید می کند: "ما توافق کرده‌ایم تا افغانستان تنها یک پایتخت داشته باشد، آنهم کابل، و نگذاریم داعش پایتخت داشته باشد."

با آنکه مقام‌های آمریکایی سال ۲۰۱۷ را پایان کار داعش در افغانستان اعلام کرده بودند، اما با گذشت چند ماه از سال ۲۰۱۸، داعش هنوز به عنوان یک چالش جدی در این کشور باقی است.


منطقه گورگوری پس از آچین، جایی‌که سال گذشته آمریکا بزرگترین بمب غیرهسته‌ای معروف به 'مادر بمب‌ها' را استفاده کرد، به پایگاه جدید داعش مبدل شد.

خبرگزاری صدای افغانستان در اینباره گزارش می دهد: کارشناسان مسایل نظامی اما می گویند که صرف نظر از میزان صحت و سقم ادعایی که نیروهای امریکایی در خصوص عملیات گورگوری مطرح می کنند، هر ضربه ای که به گروه تروریستی داعش در افغانستان، وارد می شود، در راستای ریشه کن کردن یا دست کم تضعیف این گروه تروریستی، اهمیت دارد و قابل اعتنا خواهد بود.
 
با این حال، آنها هشدار می دهند که عملیات گورگوری که از قضا از نظر جغرافیایی نیز در نزدیکی توره بوره واقع شده است، شبیه عملیات سال های پیش نیروهای به رهبری امریکا در منطقه توره بوره که در آن زمان پس از سقوط رژيم طالبان به مرکز اجتماع و اختفای طالبان و القاعده بدل شده بود، نباشد.
 
در آن زمان نیز مانور رسانه ای و تبلیغاتی گسترده ای حول آن عملیات صورت گرفت؛ چندان که تصور می شد با پایان آن، آخرین بقایای تروریسم نیز از افغانستان، ریشه کن شود و صلح و ثبات و آرامش استقرار پیدا کند.
 
اکنون که سال ها از آن عملیات می گذرد، نه تنها این اتفاق نیافتاده که طالبان و حتی القاعده، قدرتمندتر از همیشه به حیات و حضور خود در افغانستان ادامه می دهند و همچنین هزینه های سنگین و غیر قابل جبرانی را بر امنیت و ثبات و صلح و نظم و پیشرفت و توسعه در افغانستان تحمیل می کنند.
 
این اتفاق در افغانستانی رخ می دهد که سراسر تحت کنترل همه جانبه و بی لگام ایالات متحده امریکا و هم پیمانانش می باشد؛ کشوری که می تواند در عرصه بین المللی، شوروی را به زانو درآورد، ژاپن را تابع و تسلیم خود سازد، بر اروپا و آسیا، حکم رانی کند؛ اما در کمال شگفتی از عهده مهار چند گروه تروریستی پابرهنه و آماتور و فراری و متواری در افغانستان برنمی آید!!
 
با توجه به این مهم، آیا عملیات گورگوری نیز صورت شبیه سازی شده همان عملیاتی است که پیشتر به منظور انهدام آخرین بقایای طالبان و القاعده در توره بوره راه اندازی شد، مدت ها طول کشید و در نهایت، نتیجه عکس داد و به فربه شدن و احیای دوباره تروریسم بین المللی در افغانستان انجامید؟
 
آیا انهدام «پایتخت داعش» در افغانستان منجر به تکثیر و توسعه این گروه تروریستی به دیگر شهرها و ولسوالی های کشور نخواهد شد؟
 
از دید منتقدان، اگر امریکا و هم پیمانانش در ناتو، به راستی مصمم به نابودی پایگاه ها و پایتخت داعش در افغانستان هستند، چرا همین عملیات را به ولایت هایی مانند جوزجان، سر پل، کنر، لوگر، غزنی، زابل، نورستان، بدخشان، فراه، بادغیس و... توسعه نمی دهند تا در عرض یکماه شاهد برچیده شدن کامل بساط داعش از افغانستان باشیم؟
 
همچنین از دید تحلیلگران، این پرسش هم به صورت جدی وجود دارد که آیا این خبر نیز همانند وعده شکست و نابودی داعش در سال ۲۰۱۷ میلادی است که پیشتر از سوی جان نیکلسون؛ فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، مطرح شده بود؟
 
چرا این اتفاق در سال ۲۰۱۷ نیافتاد و یکسال بعد، فرمانده امریکایی با سفر به ولایت ننگرهار که چند روز پیش صورت گرفت، در ادعایی حیرت انگیز اعلام  کرد که حضور داعش در افغانستان به کوهستان های دوردست ننگرهار، خلاصه می شود!
 
او اما نگفت که داعش در گورگوری یک «پایتخت» دارد!

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =