ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهوری افغانستان در کابل گفت که پیام ما به گروه طالبان این است که منتظر خروج نیروهای ما از این کشور نباشد.

«مایک پمپئو» که روز دوشنبه بدون اطلاع قبلی وارد کابل شده است، عصر دوشنبه همراه با «محمد اشرف غنی» در جمع خبرنگاران افزود: ما متعهد به همکاری با دولت افغانستان برای رسیدن به امنیت و ایجاد حکومتی دمکراتیک هستیم.

وی گفت که دولتش در روند گفت و گوها صلح در افغانستان دولت این کشور را همراهی خواهد کرد و آمریکا را متعهد به حمایت از مذاکرات بین دو طرف افغان خواند.

وزیرامور خارجه آمریکا سیاست دولت افغانستان را در حوزه مبارزه با فساد و حرکت به سمت توسعه بر اساس نقشه راه و تلاش برای برقراری صلح بین طرف های افغان مطلوب دانست.

پمپئو کشورش را متعهد به همکاری با دولت افغانستان و کمک به آن برای رسیدن به ثبات و صلح خواند و تاکید کرد که ما صلح را با مدیریت افغان ها دنبال می کنیم و به چنین صلحی تعهد داریم تا آنها با هم به توافق برسند.

غنی رئیس جمهوی افغانستان نیز در این نشست سخنانش را با وجود مترجم به زبان انگلیسی آغاز کرد و ضمن تقدیر از آمریکا گفت که دولتش برای تداوم مسیر طی شده مصمم است.

پیش از این نشست خبری، پمپئو و غنی دیداری نیز در حضور مقامات افغانستان و هیات همراه وزیر امور خارجه آمریکا داشتند.

این دیدار که در قصر گلخانۀ ارگ ریاست جمهوری برگزار شد، هر دو طرف در مورد کمک و همکاری های آمریکا در عرصه های مختلف با افغانستان، همکاری های منطقه ای، مبارزه با تروریسم، حمایت مالی و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور، روند صلح به رهبری و مالکیت افغان ها، برگزاری انتخابات و چگونگی تطبیق راهبرد آمریکا در مورد افغانستان و جنوب آسیا بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهوری افغانستان در این جلسه آتش ‌بس تعطیلات عید فطر را یک ابتکار موفق خواند و گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی در جریان این آتش بس نشان دادند که هم توانایی صلح و هم توانایی دفاع از کشور و مردم را دارند.
وی راهبرد جدید آمریکا برای جنوب آسیا را مثبت دانست و تصریح کرد که کشورهای منطقه باید در برابر این راهبرد مسئولیت خود را به گونه ای صادقانه نشان دهند.

وی گفت که هدف این راهبرد، تامین صلح و ثبات پایدار در افغانستان و منطقۀ است که حکومت وحدت ملی به آن متعهد است.
وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به شجاعت و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و همچنین قربانیان نیروهای خارجی و کشورش تجلیل کرد و خاطرنشن شد: اکنون نسبت به هر زمان دیگر آمریکا به عنوان یک شریک پایدار در کنار مردم افغانستان قرار دارد.

پمپئو راهبرد جدید آمریکا درباره افغانستان و جنوب آسیا را راهکاری مثبت برای صلح و ثبات افغانستان و منطقه ارزیابی کرد و یاد آور شد که ما با حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان برای ایجاد شرایط امن و با ثبات در این کشور همکاری می کنیم.

وی ضمن حمایت از روند صلح با مدیریت افغانستان، گفت: بسیاری از طالبان این نکته را درک کرده اند که از راه نظامی موفق نمی شوند و این موضوع به شکلی عمیق به راهبرد ترامپ و همچنین واکنش طالبان به اعلام آتش‌ بس دولت افغانستان ارتباط دارد.

پمپئو بر تعهد آمریکا برای ادامه کمک هایش به افغانستان در زمینه روند صلح، حمایت مالی، تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور تاکید کرد.

سخنان پمپئو در مورد حضور نیروهای آمریکا در افغانستان در حالی مطرح شد که طالبان همواره یکی از مهمترین دلایل مشروع خود را برای تداوم جنگ اشغال کشورشان توسط واشنگتن و همپیمانانش اعلام می کند.

برداشتن این اصلی ترین گزینه ممکن برای امکان شروع مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان از روی میز توسط آمریکا با اعلام تعهد این کشور برای تحقق صلح در افغانستان مغایرتی آشکار دارد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =