۰ نفر
۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸

ایرنا نوشت: نوازشریف نخست وزیر پیشن پاکستان شامگاه جمعه در بدو ورود به لاهور درفرودگاه بین المللی'علامه اقبال لاهوری' این شهر دستگیر شد.

'محمد نواز شریف' نخست وزیر برکنار شده پاکستان که همراه با 'مریم نواز' دخترش و عضو ارشد حزب مسلم لیگ - نواز - از لندن به فرودگاه ابوظبی و از آنجا به لاهور عزیمت کرده بود، در فرودگاه لاهور دستگیر شد.

دولت انتقالی پاکستان اخیرا اعلام کرده بود که با اجرای ماده 144 قانون انتظامی هرگونه تجمع در فاصله یک کیلومتری فرودگاه لاهور ممنوع بوده و راه های منتهی به فرودگاه مسدود شده است.

شوکت جاوید وزیر کشور موقت ایالت پنجاب نیز امروز طی کنفرانس مطبوعاتی گفت:حزب مسلم لیگ نواز مجوز راهپیمایی را نگرفته و با در نظر داشتن دو فاجعه تروریستی پیشاور اقدامات امنیتی از جمله گذاشتن کانتینرها در نزدیک فرودگاه لاهور انجام شده است.

وی گفت:دولت موقت بی طرف است و از هیچ حزب سیاسی حمایت نمی کند و بازداشت نواز و مریم با مسئولیت سازمان (نب)است.

شوکت جاوید افزود: قطع سرویس موبایل نیز با در نظر داشتن اقدامات امنیتی اعمال شده تا دشمن از این اوضاع سودی نبرد و افرادی که از خط قرمز عبور کنند به شدت با مجازات مواجه می شوند.

جمعه هفته گذشته، دادگاه مبارزه با فساد پاکستان نواز شریف نخست وزیر پیشین این کشور، مریم نواز دختر و 'صفدر' داماد وی را در موضوع پرونده املاک آنها در لندن به تحمل حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

نواز شریف که در لندن به سر می برد و حکم نیز در غیاب او صادر شد، گفت که انگیزه سیاسی پشت این حکم بوده است.
شریف پس از اعلام رای دادگاه مبارزه با فساد پاکستان، در لندن اعلام کرد که جمعه 22 تیرماه به پاکستان بازگشته و به رای دادگاه اعتراض می کند.

با انتشار اسناد 'پاناما' در سال 2015 افشا شد که چند فرزند نواز شریف با شرکت‌های ثبت شده ارتباط دارند و ادعا شد که از آن طریق املاکی در لندن خریداری کرده اند.

خانواده نواز شریف همیشه تاکید کرده‌اند که این املاک از طریق مشروع به دست آمده است.
نواز شریف از فوریه 1990 تا ژوئیه 1993 به مدت سه سال و نیم و از فوریه 1997 تا کودتای بدون خونریزی نوامبر 1999 نخست‌وزیر پاکستان بود.

وی هر دو بار نتوانست دوره پنج ساله نخست‌وزیری را به پایان ببرد و برکنار شد.

نواز شریف برای بار سوم در ژوئیه 2017 و پس از انتشار اسناد پاناما با رای دیوان عالی پاکستان از نخست‌وزیری کناره گیری کرد.

'علی ظفر' وزیر اطلاع رسانی دولت انتقالی پاکستان نیز روز گذشته در خصوص روند پیگیری پرونده نواز شریف گفت: به هیچ فردی اجازه نمی دهیم که در فرودگاه لاهور اوضاع امنیتی را به هم ریخته و برای حفظ امنیت، تدابیر امنیتی در اطراف فرودگاه را تشدید می کنیم.

وی اضافه کرد: دولت مسئول تامین امنیت شهر است و هواپیمای حامل نواز شریف که از لندن پرواز می کند، در فرودگاه لاهور به زمین می نشیند و به هر شکلی حکم دادگاه را اجرا خواهیم کرد.

دختر نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان نیز در واکنش به رای دادگاه، گفت: ترفند هایی چون دستگیری و حبس نمی تواند اراده ما را متزلزل کند، زیرا مردم از واقعیت آگاه بوده و فضای امروز پاکستان با فضای دهه 70 یا 80 متفاوت است.

مریم نواز گفته بود:مخالفان می دانند که نواز شریف از حمایت مردمی برخوردار بوده و با قدرت مردمی جهش زمان را تغییر خواهد داد.

عضو ارشد حزب 'مسلم لیگ' شاخه 'نواز' اضافه کرد: مخالفان نواز شریف همه ترفندها را به کار گرفتند، اما هرگز نمی توانند میان مردم و وی فاصله ایجاد کنند.

این کنش ها و واکنش ها در حالی در جریان بود که روز گذشته، حضور طرفداران حزب نواز در خیابانهای لاهور و شعارهای آنان، اوضاع این شهر را متشنج کرد.

نیروهای پلیس پنجاب که به دستور دولت موقت پاکستان در آماده باش کامل به سر میبرند، با اعتراض کنندگان این شهر با استفاده از گاز اشک آور مقابله کرده و حداقل 100 نفر را بازداشت کردند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =