۰ نفر
۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۰

ایسنا نوشت: دولت ترامپ به دیپلمات‌های ارشد خود دستور داده است که به دنبال مذاکره مستقیم با طالبان باشند.

 این رویکرد، تغییری چشمگیر در سیاست آمریکا در خصوص افغانستان است که به امید آغار مذاکراتی برای پایان ۱۷ سال جنگ در این کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش  روزنامه نیویورک‌ تایمز، مدت‌ها است که طالبان می‌گوید که مساله صلح را ابتدا تنها با آمریکایی‌ها به مذاکره می‌گذارد اما واشنگتن تاکید دارد که دولت افغانستان نیز باید در این مساله حضور داشته باشد.

استراتژی جدید آمریکا که مورد تایید بسیاری از مقامات ارشد آمریکایی و افغان قرار گرفته، هدف نزدیک‌تر کردن این دو موضع و دستیابی به مذاکرات رسمی و گسترده‌تر برای پایان دادن به این جنگ طولانی را دنبال می‌کند.

در حالی که هنوز تاریخی برای انجام این مذاکرات تعیین نشده و همچنان ممکن است تلاش‌ها برای برگزاری آن ناکام بماند، تمایل آمریکا برای مذاکره مستقیم با طالبان نشانگر احساس ضرورت این دولت برای پایان دادن به این بن‌بست در افغانستان است.

با اینکه ترامپ چندهزار سرباز دیگر را به افغانستان فرستاد و شمار نیروهای آمریکایی در این کشور را به ۱۵ هزار تن رساند، طالبان به تهدید مناطق مختلف افغانستان با حملاتی کمه تلفات سنگینی را بر جای گذاشته، ادامه داد.

طی هفته‌های گذشته مقامات ارشد آمریکایی به افغانستان وپاکستان رفته‌اند تا زمینه مذاکره مستقیم میان آمریکا و طالبان را مهیا کنند. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته از کابل دیدار کرد و آلیس جی ولز، دیپلمات ارشد در امور این منطقه هم چندین روز مشغول مذاکرات با مقامات ارشد پاکستان و افغانستان بود.

این اقدامات برای آن صورت می‌گیرد که رهبری افغانستان متقاعد شود که این مذاکرات جایگزین مذاکره با دولت ائتلافی افغانستان نیست و تنها برای شکستن یخ روابط و هموار کردن مسیر روند دستیابی به صلح صورت می‌گیرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =