ایرنا نوشت: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در واکنش به سخنان رئیس جمهوری آمریکا که اتحادیه اروپا را به همراه روسیه و چین، دشمن کشورش دانسته بود، گفت که ما دوستان بسیار دیگری نیز داریم.

موگرینی افزود: ما بارها گفته ایم که تغییر در دولت آمریکا، در دوستی میان کشورها و مردمان مان، تغییری ایجاد نمی کند و مطمئنا ما همیشه ایالات متحده را دوست و شریک نزدیک خود به شمار می آوریم، هر چند دوستان بسیار زیاد دیگری نیز مانند کانادا، کره جنوبی و ژاپن در جهان داریم.

وی افزود: ما (اتحادیه اروپا) فردا با ژاپن، استرالیا و نیوزیلند توافقنامه تجاری امضا خواهیم کرد و من امروز وفردا میزبان وزیران امورخارجه همه کشورهای آمریکای لاتین، حوزه کارائیب و قاره آفریقا هستم.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت : بنابراین برای ما کاملا روشن است که دوستانمان چه کسانی هستند و امیدوارم دولت آمریکا نیز درباره دوستانش، دیدگاه شفافی داشته باشد.

سابرینا بلوسی سخنگوی موگرینی نیز روز دوشنبه در واکنش به سخنان رئیس جمهوری آمریکا که اتحادیه اروپا را دشمن خوانده بود، در توئیتر نوشت: اگر ترامپ، اروپا را را دشمن می داند، باید بپرسیم پس دوستان آمریکا چه کسانی هستند؟

ترامپ که روز پنجشنبه وارد انگلیس شده بود، روز گذشته (یکشنبه) در آستانه ملاقات با ولادیمیر پوتین همتای روس خود، در گفتگو با شبکه خبری سی بی اس، روسیه، اتحادیه اروپا و چین را دشمنان ایالات متحده دانسته بود.

سخنگوی موگرینی، در ادامه این توئیت نوشت: ما به خوبی دوستانمان را می شناسیم و اطمینان داریم که ایالات متحده دوست و شریک ماست، اما دوستان بسیار دیگری مانند کانادا، ژاپن، استرالیا و کشورهای آمریکای لاتین نیز داریم.

ترامپ، گفته بود: اتحادیه اروپا بزرگ ترین دشمن آمریکاست و روسیه نیز از برخی جنبه ها دشمن ماست. به نظر من ما دشمنان بسیاری داریم و باتوجه به عملکرد اتحادیه اروپا در روابط بازرگانی با ما، آنها دشمن ما هستند.

وی افزود: چین نیز مطمئنا از نظر اقتصادی دشمن آمریکاست، هر چند بعدا توضیح داد که این به معنی بد بودن آنها نیست، بلکه به معنی این است که با آمریکا رقابت می کنند.

رئیس جمهوری آمریکا امروز (دوشنبه) پیش از دیدار با ولادیمیر پوتین رهبر روسیه، در توئیتی نوشت که روابط دو کشور هیچگاه به این تیرگی نبوده است.

این دیدار برخی از متحدان اروپایی واشنگتن را به علت احتمال درخواست پوتین برای دستیابی به توافق بزرگ با ترامپ و تضعیف اتحاد اروپا و امریکا نگران کرده است.

مقام های قضایی آمریکا روز جمعه 12 افسر امنیتی روس را به نفوذ در سامانه های رایانه ای حزب دمکرات به منظور مداخله در انتخابات ریاست جمهوری 2016 این کشور به نفع ترامپ، متهم کردند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفته است که از دیدار با پوتین در هلسینکی پایتخت فنلاند، انتظار زیادی ندارد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =