ایرنا نوشت:فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: 78 کانون بحرانی مستعد آتش سوزی به وسعت 358 هکتار در عرصه های طبیعی این استان شناسایی شده است.


سرهنگ غلامرضا فتحی روز سه شنبه در گفت و گویی اظهار کرد: این مناطق همه ساله بیشترین آمار آتش سوزی ها را داشته اند و از کانون های اصلی حریق در استان ایلام محسوب می شوند.
وی افزود: اقدامات پیشگیرانه برای مهار آتش سوزی در عرصه های طبیعی و بویژه کانون های بحرانی صورت گرفته که از جمله می توان به ایجاد آتش بُر اشاره کرد که در این طرح در فواصل معین بین اراضی مرتعی یکپارچه شیارهایی ایجاد می شود که در صورت وقوع حریق وجود این شیارها باعث قطع ارتباط منطقه آتش گرفته با دیگر اراضی اطراف می شود و آتش به دیگر نقاط پیرامون سرایت نمی کند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام یادآور شد: همچنین برای مناطق سخت گذر و شیب دار که امکان ایجاد آتش بُر وجود ندارد از شعله افکن استفاده شده به این طریق که با استفاده از دستگاه ها بخش هایی از مراتع سوزانده می شود و به این ترتیب این اراضی بدون پوشش حد فاصلی بین دیگر اراضی مرتعی ایجاد می کند که باعث عدم سرایت آتش به دیگر پوشش های گیاهی و درختی شود.
به گفته فتحی از مسئولان راه و شهرسازی استان ایلام نیز خواسته شده که در حاشیه جاده های نزدیک به اراضی مرتعی، کشاورزی و جنگلی با ایجاد شانه زنی بین جاده و آن اراضی شکاف ایجاد کند.
وی در خصوص هدف از انجام این طرح گفت: به کرات دیده شده سرنشینان وسایل نقلیه عبوری کبریت یا ته مانده سیگار روشن را به حاشیه جاده ها پرتاب می کنند و همین حرکت کوچک و سهل انگارانه موجب بروز آتش سوزی در اراضی می شود که با ایجاد تیغه زنی و شکاف این مشکل مرتفع می شود.
فتحی در ادامه با بیان اینکه ستاد عملیاتی مهار آتش در همه شهرستان های استان ایلام تشکیل شده، اضافه کرد: در هر شهرستان 15 نفر از نیروهای یگان حفاظت و کادری منابع طبیعی عضو ستاد هستند که به طور مداوم از عرصه های طبیعی در برابر آتش سوزی ها حفاظت می کنند.
وی افزود: در مجموع 180 نفر نیروی عملیاتی متشکل از 150 نفر نیروی یگان حفاظت و 30 نفر نیروی اداری در کل استان ایلام عضو ستاد عملیاتی پیشگیری و کنترل آتش هستند که به صورت 24 ساعته و شیفت بندی شده عرصه های طبیعی را مورد پایش قرار می دهند.
وی اظهار کرد: برای نیروهای گشت و کنترل تجهیزات انفرادی شامل رات فایر، فلکس پک، دمنده، بیل، اره، چراغ قوه و ... تهیه شده است تا در صورت بروز آتش این افراد مشکلی برای تجهیزات و امکانات انفرادی نداشته باشند.
فتحی یادآور شد: سه برجک دیده بانی در مرتفع ترین نقاط طبیعی مستعد آتش سوزی ایجاد شده که افراد مستقر در این برجک ها در طول شبانه روز با اشراف به تمام مناطق وقوع آتش سوزی ها را رصد می کنند.
وی گفت: افراد مستقر در این برجک ها مجهز به دوربین شکاری هستند که به طور مداوم مناطق را برای احتمال بروز آتش سوزی مورد پایش مستمر قرار می دهند.
به گزارش ایرنا، بی احتیاطی، سهل انگاری و بی مبالاتی عامل انسانی مهمترین دلیل برای بروز آتش سوزی در عرصه ها است.
عمده آتش سوزی های رخ داده شده ناشی از آتش زدن پس چرای مزارع توسط کشاورزان و سرایت آتش به اراضی طبیعی و یا سهل انگاری گردشگران است.
یک میلیون و 700 هزار هکتار از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام را جنگل، مرتع و بیابان در برگرفته که شامل 642 هزار هکتار جنگل درختان بلوط و 790 هزار هکتار مرتع است.
استان ایلام سال گذشته رتبه نخست کشور در خصوص پیشگیری از آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی را از آن خود کرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =