بررسی فناوری‌های فوق مدرن در ورزشگاه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

سیناپرس نوشت: فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به طور رسمی اعلام کرد زمان برگزاری مسابقات جام جهانی 2022 قطر متفاوت با زمان برگزاری سنتی دوره های قبل خواهد بود.

بر این اساس این مسابقات در تاریخ 21 نوامبر 2022 (30 آبان 1401) آغاز و در تاریخ 18 دسامبر 2022 (27 آذر 1401) پایان خواهد یافت. این برای اولین بار در تاریخ است که این مسابقات در فصل پاییر برگزار می شود. تاکنون تمامی دوره های جام جهانی در ماه های ژوئن و جولای (خرداد و تیر) برگزار شده است.

قطر در نظر دارد در این دوره از مسابقات جام جهانی از انرژی خورشیدی و تکنولوژی کربن خنثی  برای خنک کردن استادیوم ها استفاده کند تا دمای استادیوم از 27 درجه سلسیوس بالاتر نرود. همچنین برای سهولت رفت و آمد تماشاگران قرار است متروی جدید و کار آمد با طول 320 کیلومتر در سال 2021 ساخته شود. تمامی استادیوم ها نیز به بزرگراه متصل و از تاکسی آبی استفده شوند. هرکدام از استادیوم های جام جهانی قطر نیز دارای ویژگی های منحصر به فردی است که با به روزترین تکنولوژی دنیا ترکیب شده و موجب خلق آثار شگفت انگیزی شده اند که در ادامه ویژگی‌های هریک از این استادیوم‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

استادیوم لوسیل: استادیوم لوسیل آیکونیک که در منطقه الداین در شمال دوحه قرار می‌گیرد، دارای ظرفیت 86 هزار نفر است که میزبانی افتتاحیه و فینال این رقابت ها را نیز برعهده خواهد داشت. سقف ورزشگاه، پارکینگ‌ها و غرفه های خدماتی از صفحات خورشیدی تشکیل شده است. این صفحه‌های خورشیدی به اندازه‌ای انرژی تولید خواهند کرد که انرژی مورد نیاز ورزشگاه در هنگام برگزاری مسابقات را تامین کرده و در عین حال به ساختمان‌های همسایه ورزشگاه نیز انرژی خواهد رساند. این ورزشگاه از فناوری‌های دوستدار محیط زیست برخوردار است که می توانند هوای ورزشگاه را در حرارت غیر قابل تحمل دوحه، خنک نگه دارند. سقف توگود این ورزشگاه به سیستم عملیاتی بادگیر مانندی مجهز بوده و بخش مرکزی سقف زین مانند ورزشگاه از قابلیت باز و بسته شدن کامل برخوردار است. تماشاچیان از طریق 6 پل که بر روی استخرهای آبی که ورزشگاه را احاطه کرده و شمایلی شناور مانند به آن داده اند، وارد ورزشگاه می شوند. دسترسی به این ورزشگاه که در شمال دوحه ساخته خواهد شد، از طریق جاده های اصلی و خطوط جدید مترو امکان پذیر خواهد بود.

استادیوم بندر دوحه: استادیوم جدید بندر دوحه ورزشگاهی خواهد بود که کاملا به طور مدولار ساخته شده و دارای ظرفیت 44950 نفر است. این استادیوم که روی یک شبه جزیره مصنوعی در خلیج فارس طراحی شده است، ظاهری کاملا مناسب با فضای منطقه را دارد. آبی که از خلیج فارس به لوله های بیرونی ورزشگاه جاری می شود، در روند خنک کنندگی داخل استادیوم و همچنین اضافه کردن به جذابیت های بصری آن نقش مهمی دارد. طرفداران از گزینه های دسترسی به وسیله تاکسی‌های آبی یا کشتی برخوردار خواهند بود. پس از جام جهانی 2022، کل ورزشگاه ازهم جدا خواهد شد و صندلی ها و قطعات آن به کشورهای در حال توسعه برای بهبود وضعیت و شرایط ورزش فوتبال ارسال می شوند.

استادیوم شهر ورزش: طراحی و ساختار این استادیوم ورزشی نیز از سنت‌های غنی چادر نشینان و قبیله های بادیه نشین الهام گرفته شده است. همانند دیگر استادیوم های میزبان و با الهام از ویژگی چادرهای بادیه نشینی، معماری این استادیوم نیز به گونه‌ای انجام شده که قابلیت تطبیق و هماهنگی با محیط زیست اطراف را دارد. سقف جمع شدنی آن، صندلی های قابل جابه جایی و تغییرشکل و زمین چمنی که بخشی از آن قابلیت جمع شدن دارد، این استادیوم را درکنار معماری های خاص جام جهانی فوتبال 2022 تبدیل کرده است. ورزشگاه دارای 47،650 صندلی است که آن را به یکی از اولین استادیوم های چند منظوره دارای امکانات درجه یک درجهان تا سال ها پس از جام جهانی 2022 نگه خواهد داشت. ویژگی های نوآورانه در این ورزشگاه، آن را به محل ایده آلی برای برگزاری مسابقات فوتبال، کنسرت ها، اجرای تئاتر و رویدادهای ورزشی غیر فوتبالی تبدیل کرده است.

استادیوم Education City: این ورزشگاه که با ظرفیت 43350 نفر به شکل الماس ناهموار طراحی شده است، به راحتی برای طرفداران فوتبال در هر دو کشور قطر و بحرین قابل دسترس خواهد بود چرا که تنها طی مسافت 51 دقیقه ای توسط خطوط راه آهن و قطارهای سرعت بالا را لازم دارد. ظرفیت این ورزشگاه پس از جام جهانی، به 25 هزار نفر به منظور استفاده توسط تیم های ورزشی دانشگاهی کاهش خواهد یافت.

استادیوم ام صلال: ورزشگاه ام صلال با ظرفیت 45 هزار نفری، دارای طراحی مدرن در بخش معماری سنتی عربی است. ساختار این استادیوم مدرن نشانگر شکل و فضای قلعه تاریخی ام صلال محمد، واقع در نزدیکی همین ورزشگاه است به همین دلیل این استادیوم را ترکیبی از معماری مدرن و سنتی عرب می دانند. پس از جام جهانی 2022، ظرفیت آن به 25 هزار نفر کاهش می یابد.

استادیوم الغرافه: ظرفیت ورزشگاه 21 هزار نفری الغرافه برای بازی های جام جهانی 2022 با استفاده از عناصر مدولار و قطعه ای در بخش بالایی ورزشگاه، به 41 هزار نفر افزایش خواهد یافت. نمای بیرونی ورزشگاه پوشیده از روبان های رنگی به نمایندگی از کشورهای شرکت کننده در جام جهانی 2022 و نماد دوستی متقابل، احترام، تحمل و درک و دیگر ویژگی‌هایی است که مسابقات جام جهانی فوتبال نشان دهنده آن است.

استادیوم الخور: استادیوم کاملا جدید 45 هزار نفری الخور که شکل و ویژگی‌های خیره کننده یک صدف حلزونی را دارد، دارای سقف انعطاف پذیر و کاملا تکمیل کننده موقعیت ساحلی آن است. ورزشگاه به تماشاگران داخل نمایی خیره کننده ای از خلیج فارس را ارایه می دهد که هنگام برگزاری مسابقه‌های فوتبال و در جایگاه‌های خود می‌توانند از این منظره بهره ببرند.

 استادیوم الریان: ظرفیت ورزشگاه 21 هزار نفری الریان نیز برای برگزاری مسابقه‌های جام جهانی به 44 هزار نفر افزایش خواهد یافت. ورزشگاه دارای "دیواره خارجی رسانه‌ای" است که توسط آخرین دستاوردهای تکنولوژی و معماری ساخته شده است. این صفحه نمایش عظیم، برای طرح اخبار، به روز رسانی و پخش بازی‌های در حال اجرا در ورزشگاه درنظر گرفته شده است. این نمای دیدنی و جذاب همیشه در حال تغییر خواهد بود. پس از جام جهانی ظرفیت ورزشگاه به ظرفیت فعلی کاهش خواهد یافت.

استادیوم الوکره: ورزشگاه الوکره با ظرفیت 45 هزار نفر میزبانی دوره گروهی و بازی های حذفی جام جهانی را برعهده خواهد داشت. طراحی آن با استفاده از منابع ساختاری پایدار، منعکس کننده فرهنگ و سنت دریا نوردی محلی است. دمای هوای داخل استادیوم بین 30 تا 32 درجه سلسیوس کنترل می شود و مساحتی که این ورزشگاه به خود اختصاص داده معادل 72 هزار متر مربع است. استادیوم الوکره مجموعه ورزشی عظیمی متشکل از مرکز آبزیان، مرکز آبگرم، تجهیزات ورزشی و بازار خواهد بود. این مجموعه عظیم، مجموعه ای بدون تعطیلی ( دایر در 365 روز سال ) خواهد بود که در آینده نزدیک به بزرگراه دوحه متصل خواهد شد.

استادیوم الشمال: این استادیوم در نزدیکی شهر مدینه الشمال، در 110 کیلومتری شمال دوحه در نزدیکی قلعه زوبارا (ساخته شده در سال 1938) واقع شده و ظرفیتی معادل42120 نفر را دارد. شکل استادیوم الهام گرفته از یکی از قایق های خلیج فارس است. تماشاگران می‌توانند از بزرگراه دوحه، تاکسی آبی،  پل دوستی بهرین- قطر و مترو جدید برای دستیابی به این استادیوم استفاده کنند.

استادیوم خلیفه: ورزشگاه بین المللی خلیفه به عنوان یکی از ورزشگاه های اصلی بازی های آسیایی 2006 بازسازی شده بود. طراحی جدید این ورزشگاه ظرفیت آن را از 50 هزار نفر به 68 هزار نفر برای جام جهانی 2022 افزایش خواهد داد. این ورزشگاه نه تنها توانایی برگزاری مسابقات فوتبال، بلکه استادیومی چند منظوره برای تمام رویدادهای ورزشی است.

سایر فناوری‌های جام جهانی 2022
همچنین از میان مهمترین فناوری‌هایی که در جام جهانی قطر استفاده از آنها پیش بینی شده است سیستم‌های مخابراتی و ارتباطی است که امکان به اشتراک گذاری مسابقات را با تمام دنیا فراهم می کنند و قادر خواهند بود بدون قطع ارتباط شبکه با امنیت بسیار بالایی به فوتبال دوستان خدمات ارایه دهند.

در مورد اینکه از چه فناوری‌هایی در اشتراک گذاری این بازی‌ها با دیگر نقاط دنیا استفاده خواهد شد باید گفت که قطر قصد دارد از فناوری‌های ارتباطی کاملا به روزی که در 12 سال آینده در دسترس قرار می گیرند، استفاده کند.

از جمله این فناوری‌ها که می توان آنها را برای 12 سال آینده تجسم کرد امکان تماشای زنده مسابقات بر روی تلفن‌های همراه هوشمند در هر نقطه دنیا به صورت سه بعدی، حضور مجازی در مسابقات اشاره کرد. همچنین می توان تصور کرد که با نصب دوربین‌هایی سه بعدی بسیار کوچکی که روی لباس دروازه بان نصب می شوند امکان تماشای بازی از چشم یک دروازه بان فراهم شود.

بی شک تمام این فناوری‌ها نیازمند برخورداری از یک شبکه اینترنت فوق سریع است که از طریق فیبرهای نوری نسل جدید و ماهواره ها ایجاد شود. از سویی دیگر، این اینترنت نه تنها امکان ارتباطات رسانه ای را سرعت خواهد بخشید بلکه قطر از طریق این شبکه مافوق سریع اینترنت خواهد توانست دستگاه‌های مختلفی که همزمان بر روی ترافیک، دمای هوا و امنیت مردم نظارت دارند را به طور همزمان مدیریت کند.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 789693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =