تاکید رییس سازمان میراث فرهنگی کشور بر ثبت آثار تاریخی لرستان

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور بر ثبت آثار تاریخی لرستان تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان،علی‌اصغر مونسان  با بیان اینکه استان لرستان جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد که می‌تواند یکی از مناطق گردشگری کشور باشد، افزود: ما نیز در برنامه‌های خود تلاش می‌کنیم تا غرب کشور را بیش از این در حوزه گردشگری فعال کنیم.

وی با بیان اینکه شایسته نیست که زمان یک تعطیلی مردم در ترافیک چند ساعته تنها به سمت شمال کشور حرکت کنند، ادامه داد: هرچند که مناطق شمالی جاذبه‌های بسیار زیادی دارد اما طبیعتی که در غرب کشور هست کم از آن نیست.

مونسان گفت: به نظر می‌رسد در معرفی این مناطق مقداری زیرساخت‌ها را مهیا نکرده‌ایم و این بازدید به منظور بررسی ظرفیت‌های حوزه گردشگری است که به همراه معاونت گردشگری ایده‌های بسیار خوبی مطرح شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: در این رابطه پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت.

وی یکی دیگر از موضوعات را آبشار بیشه و راه‌آهنی که در آنجا بود عنوان کرد و گفت: در بازگشت تلاش خواهیم کرد تا قطارهای گردشگری که در چند نقطه کشور فعال شده‌اند یکی از مقاصد آنها به سمت لرستان باشد.

مونسان تصریح کرد: راه‌آهنی که در این جا وجود دارد منظره بسیار زیبایی داشت و به نظر می‌رسد که می‌تواند یک مقصد گردشگری باشد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اماکن تاریخی متعددی در کشور داریم و ایران کشوری با تمدن و تاریخ کهن است که ظرفیت و فضاهای زیادی دارد.

وی گفت: با بودجه محدود نمی‌توانیم به موقع به این آثار رسیدگی کرده و آنها را ترمیم و مرمت کنیم بنابراین در زیر سطح یک آثاری مانند تخت جمشید، پاسارگاد و قلعه فلک‌الافلاک، زیر نمونه‌های تاریخی بخش خصوصی را وارد کردیم و فضاهای تاریخی در اختیار آنها قرار داده می‌شود تا به عنوان بهره‌برداری و سرمایه گذاری کار کرده و مرمت آنها طبق استانداردهای ما انجام می‌شود.

مونسان خاطرنشان کرد: در این فضاهای تاریخی و زیبا کسب و کار نیز به وجود می‌آید و مشکلاتی که در تامین زیرساخت‌های اقامتی داریم رفع می‌شوند.

او ادامه داد: با این فضاهای زیرساختی که هست به سرعت این کمبودها را می‌توانیم جبران کنیم و این موضوعاتی است که در برنامه‌های ما پیگیری می‌شوند.

مونسان اظهار کرد: امیدواریم که در این سفر دستاوردهای خوبی داشته باشیم و گردشگری غرب کشور را با قطبیت لرستان فعال کنیم تا این استان بتواند به یکی از مقاصد جدید گردشگری تبدیل شود.

این مسئول به ثبت ملی آثار تاریخی در استان نیز اشاره کرد و گفت: اخیرا ده‌ها مورد ثبت ملی اعلام کردیم و کارهایی انجام شده و البته مدیرکل زحمت بیشتری خواهد کشید؛ در ثبت ملی مشکلی نداریم و با سرعت می‌توان این کار را انجام داد اما مقدماتی لازم است تا اقدامات فنی انجام شود و صمن اینکه به کمیته علمی ارسال می‌شود مجددا برنگردد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ایران کشوری تاریخی است و در هر جا آثار تاریخی زیادی وجود دارد؛ باید پرونده آنها به کمیته ارسال شود و ممکن است کامل نباشد و برگشت بخورد که دیگر نمی‌توان آن را برگرداند.

وی گفت: به نظر می‌رسد ثبت ملی آثار استان روند مناسبی دارد و از مدیرکل میراث فرهنگی نیز می‌خواهیم تا پیگیر موضوع باشند.

مونسان با اشاره به دریاچه گهر نیز گفت: این دریاچه نیز نقطه زیبا و مهمی برای ماست و حتما ساخت و سازی که خارج از ضابطه باشد مشکل ایجاد می‌کند اما اگر با هماهنگی میراث فرهنگی باشد اعلام می‌شود که در کجا ساخته شود؛ ما متولی هستیم و در این حوزه از همه دلسوزتریم؛ دقت می‌کنیم که به میراث فرهنگی لطمه وارد نشود و البته مانع توسعه هم نشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =