در نشست خبری «چهارراه استانبول»، مصطفی کیایی به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده از دلیل رفتن به سمت این موضوع و سختی‌های ساخت این فیلم گفت.

نشست خبری فیلم «چهارراه استانبول» با حضور مصطفی کیایی (کارگردان)، رعنا آزادی‌ور، ماهور الوند، سحر دولتشاهی، مسعود کرامتی، حسین امیدی، مهدی پاکدل،  بهرام رادان و محسن کیایی (بازیگران)، نیما جعفری‌جوزانی (تدوینگر)، فرید فصیحی (طراح جلو‌ه‌های ویژه)، حسن خلیلی (فیلمبردار) با مدیریت محمود گبرلو، عصر امروز (یکشنبه پانزدهم بهمن‌) در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

محمود گبرلو، مجری نشست‌های جشنواره سی‌و‌ششم هنگام گپ و گفت ابتدایی با عوامل فیلم «چهارراه استانبول» به بازی درخشان مهدی پاکدل در این فیلم اشاره کرد که این صحبت واکنش محسن کیایی را به همراه داشت که به شوخی گفت: «چرا از بازی درخشان من تعریف نکردید؟ خب سیمرغ بهترین بازیگر از همین حالا مشخص شد.»

رعنا آزادی‌ور هم در همان ابتدای نشست با کنایه به گبرلو گفت شما هیچ وقت اسم‌ها را درست نمی‌گویید، فکر می‌کنم چون خیلی کم فیلم می‌بینید اسم‌ها خاطرتان نمی‌ماند‌.

کیایی: جوگیر شدم

در ادامه، مصطفی کیایی در واکنش به پرسشی درباره نسبت فیلم «چهارراه استانبول» به حادثه پلاسکو پاسخ داد: «این فیلم درباره آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو نیست. من یک قصه‌ای داشته و درامی طراحی کرده‌ام که در یک جاهایی به ماجرای پلاسکو گره می‌خورد و نقطه عطف ماجرا می‌شود. فیلم‌های زیادی مثل این کار ساخته شده که بر اساس اتفاقات واقعی مثل حادثه۱۱ سپتامبر و یا غرق شدن تایتانیک شکل گرفته‌اند. در این فیلم هر جا که نیاز قصه بود، به حادثه پلاسکو ورود پیدا کردیم.»

او ادامه داد: «من هم مثل همه ایرانیان در رابطه با پلاسکو جوگیر شدم و گفتم باید فیلمی در این‌باره بسازم. حادثه پلاسکو هم سیاسی بود هم تجاری اما بحث من اقتصاد بود؛ پلاسکو اقتصاد ما بود که فرو ریخت. خود من دوستان زیادی دارم که به صورت نصف قیمت، جنس چینی می‌آورند و جایگزین تولید داخلی می‌کنند؛ برای همین به نظرم «چهارراه استانبول» نماد تولید داخلی است.»

این کارگردان در باره شرایط و هزینه‌های ساخت «چهارراه استانبول» توضیح داد: «حتی اگر سال‌های سال هم می‌گذشت کسی سراغ چنین فیلمی با این داستان نمی‌رفت، چون قطعا کسی حاضر نمی‌شد این همه هزینه کند. من در این فیلم سه میلیارد تومان از جیب خودم هزینه کردم. البته می‌شد با مشارکت ارگان‌های دولتی هم این کار را ساخت که البته چنین کمک‌هایی شامل فیلم‌های از ما بهترون است.»

مصطفی کیایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی مبنی بر تحریف داستان پلاسکو در این فیلم گفت: «اگر فیلم را کامل و با دقت بببنید، متوجه خواهید شد که اصلا تحریفی صورت نگرفته و داستان دقیقا همان چیزی است که اتفاق افتاده.»

دفاع از زوج بازیگری بهرام رادان و محسن کیایی

کارگردان «چهارراه استانبول» در پاسخ به انتقادی درباره استفاده دوباره از زوج بازیگری محسن کیایی و بهرام رادان در این فیلم توضیح داد: «من بازیگرانم را براساس معیارهای خودم انتخاب می‌کنم و به گیشه کاری ندارم. من افتخار می‌کنم با کسانی کار می‌کنم که آرامش و اخلاق دارند. ترجیح می‌دهم با سوپراستاری کار کنم که جایگاه خودش را می‌شناسد. اگر این زوج جواب بدهد در کارهای دیگر هم از آنها استفاده می‌کنم و همین طور از سحر دولتشاهی و همه اعضای دیگر.»

بهرام رادان هم در این ارتباط گفت: «من اولین باری است که فیلم را می‌بینم و نمی‌توانم نظر بدهم. در ضمن منتقد جدی نقش‌هایم هستم و نیمه خالی کارم را بیسشتر می‌بینم. البته خوشحالم سابقه فیلم «بارکد» این قدر قوی در ذهن نشسته است. البته من و محسن کیایی اول در «عصر یخبندان» در کنار سحر دولتشاهی کار کردیم. من این نکته‌ای را که می‌گویید، ضعف نمی‌دانم. سعی کردیم با خانواده‌ای که قبلا هم با هم کار کرده بودند، «چهارراه استانبول» را بسازیم و از پس مسئولیت‌های خودمان برآییم.»

از کم‌کاری آزادی‌ور تا انتخاب‌های عاشقانه الوند

رعنا آزادی‌ور، دیگر بازیگر «چهارراه استانبول» در پاسخ به پرسشی درباره کم‌کاری‌اش گفت: «مسیری که طی می‌کنم، انتخاب من بوده است. از ابتدا که وارد این کار شدم، تقریبا سالی یک کار کرده‌ام. بعد از مدتی فهمیدم کار خوبی نمی‌کنم که کم کارم اما در سینمای ما کسی به این نکته فکر نمی‌کند که به خودم سخت می‌گیرم.»

ماهور الوند هم در واکنش به این گفته که او در «چهارراه استانبول» خوب بازی کرده است، گفت: «اگر تصور می‌شود از پس نقش برآمده‌ام، دلیلش در وهله اول تلاش کارگردان بود و من هم البته با نقش‌ها دلی برخورد می‌کنم و انتخاب‌هایم را باعشق انجام می‌دهم.  وقتی عاشقانه کار می‌کنیم، توان و انرژی می‌گذاریم و اگر از فیلم رضایت دارید، خوشحالم.»

در ادامه، نوبت به مهدی پاکدل رسید که از تجربه بازی خود در این فیلم گفت: «هر بازیگری نقش‌های زیادی انتخاب می‌کند اما این نقش برایم عزیزتر است. آتش‌نشان‌های واقعی سر صحنه با ما بودند و از خاطرات خود می‌گفتند. این نقش برایم بار مسئولیت داشت و نمی‌شد ساده از کنار آن گذشت. من سعی کردم در حد توانم، به توقعات پاسخ دهم.»

در پایان این جلسه پرسش و پاسخ، مصطفی کیایی تاکید کرد: «من این فیلم را با اسم پلاسکو ثبت کردم، اما اسم را تغییر دادم که کسی فکر نکند که عنوان پلاسکو را برای فروش فیلم انتخاب کرده‌ام.»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =