افزایش نرخ دام زنده در آستانه عید قربان/ نوسانات قیمت، حتی یک بازار را تعطیل نکرد

عبدالحسین رحیمی رئیس سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در نشست خبری نسبت به احتمال ورود ویروس بیماری خطرناک تب کریمه کنگو در کشتار غیربهداشتی دام در معابر و منازل هشدار داد و تلویحا به افزایش نرخ دام زنده در آستانه عید قربان اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با اشاره به اینکه هنوز برای قیمت گوسفند به جمع بندی نرسیده ایم، گفت: برای نرخ گذاری، تحقیقات بازار صورت می گیرد و امشب نرخ اعلام خواهد شد. همچنین دیروز با رئیس دادسرای ویژه جرایم پزشکی و بهداشتی جلسه ای بود و قرار شد برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت مردم، به عرضه کنندگان دامهای خارج از جایگاه بهداشتی، اجازه عرضه دام داده نشود.

رحیمی درباره قیمت عرضه دام در تهران گفت: امسال به خاطر گران شدن ارز، برخی از دامداران ترجیح می دهند دام خود را به کشورهای همجوار ببرند، برای همین ممکن است در صورت اعلام قیمت، دام به سمت بازارهای غیررسمی و قاچاق می رود. الان هزار راس دام در منطقه 15 مستقر شده است ولی قیمت را نمی توانیم الان اعلام کنیم.

عبدالحسین رحیمی رئیس سازمان میادین میوه و تره بار تهران

خبرنگاری پرسید دامداران می گویند عرضه گوسفند کمتر از کیلویی 28 هزار تومان برای ما نمی صرفد. آیا قیمت این میزان است؟ رئیس سازمان میادین میوه و تره بار تهران در پاسخ گفت: از این خبرها نیست، تلاش می کنیم قیمت را از مراجع مختلف کسب کنیم و فردا و پس فردا نرخی را اعلام می کنیم که سقف عرضه است. ما با تامین کنندگان قرارداد بسته ایم و آنها متعهد به عرضه دام در جایگاه ها شده اند. قیمت عمده فروشی الان کیلویی 23 هزار تومان تا 23 هزار و 500 تومان است ولی قیمت خرده فروشی را مالک کالا و خریدار توافق می کنند. قیمتی که ما اعلام می کنیم منافع طرف مصرف کننده و طرف تولیدکننده را در نظر می گیریم.
رحیمی در بخش دیگری از جلسه خود با خبرنگاران گفت: 27 جایگاه عرضه بهداشتی دام برای قربانی کردن گوسفند در عید قربان در شهر تهران ساماندهی شده است. تلاش می کنیم هر ساله این جایگاه ها بیشتر خواهد شد. البته با ساماندهی مراکز عرضه بهداشتی دام وابسته به خیریه ها در تهران 40 جایگاه وجود دارد. این جایگاه ها برای دو روز عرفه و عیدقربان در نظر گرفته می شود. در جایگاه های عرضه شهرداری، 4 مرتبه گوسفند زنده و لاشه معاینه می شود تا از سلامت دام قربان شده، اطمینان حاصل شود. همچنین ناظر شرعی بر روند شرعی ذبح دام نظارت دارد.
او ادامه داد: زمان کار جایگاه ها در روز عرفه از ساعت 9 تا 19 آغاز می شود و در روز عید قربان از 5 صبح آغاز سرویس دهی را خواهیم داشت و به لحاظ شرعی باید تا ظهر، قربان کردن دام صورت گیرد ولی عرضه خدمات ذبح دام و آماده سازی لاشه در بعدازظهر صورت می گیرد.

محصولات تراریخته مجوز دارند
رحیمی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه چرا محصولات تراریخته مانند روغن ذرت بدون برچسب هشدار در میادین میوه و تره بار تهران توزیع می شود، گفت: ما هیچ محصول خارجی غیرمجاز در بازار نداریم. قیمت گذاری روی محصولات ایرانی داریم و 4 قلم میوه موز، انبه، آناناس و نارگیل را به صورت وارداتی، ثبت سفارش می کنیم. محصول خارجی در بازار نداریم. در محصولاتی مانند روغن ذرت که وارداتی است، طبیعتا باید پایانه های وارداتی و گمرک کنترل کنند و مسئولیت با آنهاست. ما نمی توانیم محصول خود را نفروشیم، به طور مثال اگر نارگیل وارد می شود ولی کنترل نشود، من که نمی توانم آن را نفروشم.

تبلیغات رسانه های معاند برای تعطیلی بازارها، دروغ است
بخش دیگری از نشست رحیمی به پاسخ او به سئوال دیگر خبرگزاری خبرآنلاین اختصاص داشت. خبرنگار ما پرسید: چرا کالاهای تنظیم بازار در میادین میوه و تره بار کمبود دارد. مثلا تخم مرغ در میادین میوه و تره بار نایاب شده است؟ رئیس سازمان میادین میوه و تره بار در پاسخ گفت: در مورد کالاهای تنظیم بازار، معدود جایی که قیمت را افزایش نداده میادین میوه و تره بار است. مثلا مرغ گرم را در میادین میوه 7990 تومان می فروشیم ولی نیاز ما 150 تن است که 50 تن آن تامین می شود. ما اجازه افزایش نرخ را به بهره برداران نمی دهیم. فشار زیادی روی ما است که قیمت را بالا ببریم، دو ماه مقاومت کردیم. تخم مرغ شانه 30 تایی را 12 هزار و 600 تومان عرضه می کنیم ولی در بازار تا 30 هزار تومان هم می فروشند.
او با تایید اینکه در میادین میوه و تره بار عرضه تخم مرغ کم است، گفت: تولیدکنندگان می گویند خودتان نرخ دهید. نمی توانیم ما نرخ برای کالا تعیین کنیم. به اتحادیه مرغ تخمگذار گفتیم به جای اینکه شانه ای 22 هزار تومان بدهید، هر شانه تخم مرغ را 14 هزار تومان بفروشید ولی آنها تا امروز استقبال نکرده اند.
رحیمی در ادامه سخنانش گفت: مثلا گوشت تنظیم بازار با نرخ کیلویی 31 تا 33 هزار تومان برای هر لاشه در میادین میوه و تره بار عرضه می شود. این در حالی است که در بازار قیمت لاشه ای گوشت بیش از 45 هزار تومان در هر کیلوگرم است. سازمان میادین مامن مردمی است که توان خرید متوسط روبه پایین دارند.
او با ذکر مثال دیگری از تفاوت نرخ در میادین میوه و تره بار با بازار آزاد گفت: مثلا در قیمت میوه، گیلاس تک دانه تا 40 هزار تومان در هر کیلو در تهران فروخته شد. همان زمان در میادین میوه و تره بار شهرداری ما اجازه ندادیم گیلاس دست چین بیش از 15 هزار تومان عرضه شود. یعنی 25 هزار تومان اختلاف قیمت در هر کیلو گیلاس بین بازار و میادین میوه وجود داشت. ما با بهره برداران غرفه ها گرفتاری داریم و آنها مدام می گویند برای ما عرضه محصولات با نرخ فعلی صرفه ندارد. ما فشار بهره برداران را تحمل می کنیم تا فشار به مردم نیاید. قیمت میوه عرضه شده در میادین در حال حاضر 40 درصد کمتر از بازارهای سطح شهر است و تلاش می کنیم فشار روی خانواده های تهرانی را کم کنیم.
رحیمی در ادامه سخنانش گفت: هر قدر شبکه هایی مانند VOA و آمد نیوز تبلیغ کردند به خاطر مشکلات اقتصادی، میادین میوه و تره بار تعطیل شده، ولی هرگز این اتفاق نیفتاد. آنها هنگام سمپاشی میادین میوه و تره بار که در غرفه ها جنس وجود نداشت، عکس گرفتند و منتشر کردند و نوشتند بهره برداران بازار را تعطیل کردند و نیامدند، ولی رسما اعلام می کنیم یک بازار هم در تهران تعطیل نشد.


64231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =