۰ نفر
۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

ناظر پروژه‌ی کاوش تپه انوج سامن واقع در شهرستان ملایر، خبرهای حاکی از انجام عملیات حفاری منطقه را تکذیب کرد. اسماعیل رحمانی گفت: تپه انوج، تپه‌ای تاریخی و قدیمی است و در جنوب شهرستان ملایر قرار دارد. در منطقه دو قلعه نیز هست که یکی از قلعه‌های باستانی در بافت مرکزی همین روستاست. بر اساس نتیجه‌ی پژوهش‌ها قدمت قلعه حدود 6000 سال می‌باشد.

متاسفانه این قلعه در حال فروریختن است و بومیان خطر ریزش را گزارش دادند. در حال حاضر قرارداد ترمیم و بازسازی بنا منعقد شده است. البته رحمانی بیان کرد که بسیاری از قسمت‌های بنا تخریب شده و در واقع چیزی جز دو دیوار از قلعه‌ی اصلی باقی نمانده است. وی افزود که عملیاتی که در منطقه انجام شد تنها برای حفظ امنیت جانی مردم محلی بوده است.

ناظر پروژه در ادامه‌ی صحبت‌هایش چنین گفت: قلعه مربوط به دوره قاجار است و از آن تنها دو بخش باقی‌مانده و سایر قسمت‌ها کاملا نابود شده است. اگر در منطقه اتفاقاتی نظیر زلزله رخ بدهد، بدون شک وجود این قلعه برای محلیان خطرات بزرگی ایجاد می‌کند.

در ضمن رحمانی کمی از بومیان شکایت داشت و گفت که آنها به خطرات جانی این بنا توجهی نمی‌کنند؛ در نتیجه وظیفه‌ی ما رفع خطر است. او گفت که قلعه قابلیت ثبت ملی را ندارد اما ممکن است در رویداد سال 2018 یکی از مناطق گردشگری به حساب بیاید.

اسماعیل رحمانی در صحبت‌هایش گفت که منازل مسکونی تپه‌ی اطراف قلعه را پوشانده‌اند تا اندازه‌ای که ساخت منازل در ضلع جنوبی تا سطح تپه پیش رفته است. از یاد نبرید که این محوطه در تاریخ 25 اسفند 1353 با شماره 1039 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و نباید چنین اوضاعی داشته باشد.

با توجه به اینکه در قسمت شمالی تپه انوج قسمت‌هایی از تپه، جدا افتاده و خطراتی را برای اهالی روستای انوج ایجاد کرده بود؛ بنابراین کاوش در محوطه با هدف رفع خطر احتمالی بقایای جدا مانده آغاز شده است. برای دستیابی به حداکثر اطلاعات در بخش بسیار خطرناک و نامساعد، محل تهیه سکشن لایه‌نگاری داربست بسته شده و پژوهش‌های میدانی ادامه دارد. با توجه به موقعیت قرارگیری انوج، این تپه‌ از نظر مطالعات باستان‌شناسی محوطه‌ای کلیدی محسوب می‌شود.

ویرانه ی تاریخی انوج

منبع: لست سكند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =