۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۵
مرکب ماهی خون آشام را ببینید

سیناپرس نوشت: مرکب ماهی خون آشام یا جهنمی «Vampyroteuthis infernalis» دقیقا مانند جانورانی است که در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌ایم. این آبزی باله هایی در بدن خود دارد که شبیه به گوش‌های بزرگ جلوه می‌کنند.

 

فرم ژلاتینی آن نیز باعث می‌شود که ما به جای مرکب ماهی‌ها، آن را در خانواده عروس‌های دریایی ببینیم. مرکب ماهی جهنمی در میان تمامی جانداران بزرگ‌ترین چشم را دارد.

طول جاندار یاد شده نهایاتا به ۱۵ سانتیمتر می‌رسد، با این حال چشم‌های آن تقریبا به اندازه چشم‌های یک سگ هستند. تمامی بدن جانور با اندام‌های تولید کننده نور پوشیده شده است. موضوع یاد شده این قابلیت را به مرکب ماهی می‌دهد که در هر زمانی خودش را خاموش و روشن کند. در صورت عدم استفاده از ارگان های نوری، آبزی کاملا در اعماق دریا محو شده و دیگر نمی‌توان آن را دید.

مرکب ماهی‌های خون آشام در عمق ۹۲۰ متری آب زندگی می کنند و بر خلاف اختاپوس‌ها و دیگر هم نوعان خود، فاقد محفظه جوهر هستند. بازوهای این جانور با لبه های دندان مانند پوشیده شده‌اند. به همین دلیل برای آن چنین اسمی در نظر گرفته شده است.  یک جفت از بازوها می‌تواند به رشته‌ای انقباضی تبدیل گردد و تا دو برابر طول جاندار بزرگ شود.

مرکب ماهی از این بازو ها برای گرفتن طعمه خود استفاده می‌کند. جانور هنگام مواجهه با خطر این بازوها را جمع کرده و با ایجاد یک پوشش از بدن خود محافظت می‌کند. آن ها می‌توانند با سرعت بسیار زیاد (۳۰ سانتیمتر در ثانیه) حرکت خود را آغاز نموده و تنها در ۵ ثانیه آن را افزایش دهند. مرکب ماهی هنگام مواجهه با خطر قادر است چرخش‌های سریعی انجام دهد و خودش را از مهلکه رها سازد. آن ها در مناطق گرمسیری و معتدل یافت می‌شوند.

مرکب ماهی خون آشام را ببینید

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =