ایسنا نوشت: یک کاریکاتوریست گفت: درآمد از کاریکاتور و کارتون متاسفانه پایین است و به همین دلیل برخی از کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌ها همچون خود من مجبور شده‌ایم به سمت تصویرسازی برویم تا درآمد بیشتری داشته باشیم.

مجتبی حیدرپناه اظهار کرد: کاریکاتور به دو بخش مطبوعاتی و جشنواره‌ای تقسیم می‌شود که در بخش مطبوعاتی به‌خصوص کارتون وضعیت بهبود پیدا کرده است و نگاه به کارتون بهتر و بیشتر شده است.

وی افزود: خوشبختانه در جشنواره‌های کاریکاتور و کارتون، ایرانی‌ها جز نفرات برتر هستند و جشنواره بین‌المللی نیست که ایرانی‌ها در آن مقامی کسب نکنند و یکی از بهترین کشورها در زمینه کارتون و کاریکاتور است.

این کاریکاتوریست با اشاره به اینکه کاریکاتوریست‌هایی که جشنواره‌ای فعالیت می‌کردند به سمت مطبوعاتی نیز حرکت کرده‌اند، ادامه داد: درآمد از کاریکاتور و کارتون متاسفانه پایین است و به همین دلیل برخی از کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست ها همچون خود من مجبور شده ایم به سمت تصویرسازی برویم تا درآمد بیشتری داشته باشیم.

حیدرپناه تصریح کرد: کاریکاتور و کارتون نیازمند ایده و خلاقیت است، اما متاسفانه کمتر دیده می‌شود و درآمد پایین‌تری دارد؛ این درحالی است که مثلا تصویرسازی به ایده سازی یا خلاقیت کمتری احتیاج دارد، اما درآمد بالاتری پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل وجود تحریم‌ها نمی‌توانیم جوایز بین المللی خود را دریافت کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر در کشور به کارتون اهمیت بیشتری می‌دهند و آزادی در این زمینه بیشتر شده است و کارتون‌ها کمتر سانسور می‌شوند همچنین جدیدا کارتون با کاریکلماتور مکمل شده‌اند که مورد استقبال مردم هم واقع شده است.

این کارتونیست گفت: در زمینه تصویرسازی باید گفت که خوشبختانه به دلیل استقبال از کتاب کودک تصویرسازی برای کتاب نیز افزایش داشته است و خوشبختانه سرمایه گذاری‌های خوبی بر روی کتاب کودک در کشور انجام می شود.

حیدرپناه با انتقاد از دیده نشدن کارتون و کاریکاتور و موفقیت‌های آنها، گفت: کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌های ایرانی در اکثر جشنواره‌های بین المللی جایزه می گیرند و ایران همیشه در این زمینه یکی از بهترین‌ها است، اما به اندازه ورزش یا رشته‌های دیگر که پس از دریافت ژجوایز بین‌المللی تقدیر می‌شوند، اصلا توجهی به ما نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: حتی این جوایز برای ما رزومه هم محسوب نمی‌شود که حداقل با آنها بتوانیم ادامه تحصیل بدهیم یا حداقل فعالیتی داشته باشیم.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =