60 درصد از وکلای جوان توان پرداخت حق عضویت کانون وکلا را ندارند

رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای اصفهان گفت: بیش از 60 درصد از وکلای جوان توان پرداخت حق عضویت کانون وکلا و تمدید تمبر پروانه خود را ندارند، اما در دورافتاده‌ترین دانشگاه‌های استان، دانشکده حقوق وجود دارد و بیش از نیاز استان، وکیل داریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن صرام  با تشریح برنامه‌های هفته وکالت در شصت و پنجمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری ایران، اظهار داشت: از اول تا هفتم اسفند ماه، هفته وکیل مدافع نامگذاری شده و هدف از بزرگداشت این هفته اطلاع‌رسانی وظایف و نقش‌های وکلا در طول این هفته به مردم، مسئولان و دستگاه قضایی است.

وی افزود: ساختار کانون وکلا، شامل هیأت عمومی، هیأت مدیره، دادسرای انتظامی وکلا و دادگاه انتظامی وکلا است.

رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای اصفهان بیان کرد: کانون وکلا باید وظایف و اختیارات و نقش حرفه‌ای وکیل دادگستری در جامعه را به اطلاع مردم و مسئولان و دستگاه قضایی برساند.

وی با تبریک فرارسیدن روز وکیل، به عناوین روزهای هفته وکالت، گفت: روز یکم و اولین روز هفته وکیل به نام «کانون وکلا و رسانه‌های عمومی»، روز دوم «کانون وکلا، مردم و آموزش حقوق شهروندی»، روز سوم به نام «کانون وکلا، مجلس شورای اسلامی»، روز چهارم به نام «کانون وکلا، فرهنگ ایثار»، روز پنجم به نام «کانون وکلا، دولت و منافع ملی»، روز ششم به نام «کانون کانون وکلا، قوه قضاییه» و روز هفتم به نام «کانون وکلا، وکیل» مدافع نامگذاری شده است.

صرام کانون وکلای استان اصفهان را اولین کانون راه‌اندازی شده بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۵ معرفی کرد و افزود: در ابتدا این کانون شامل استان‌های اصفهان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری بود که بعدها این دو استان از کانون اصفهان مستقل شدند.

وی با اشاره به تصویب قانون مجزا کردن کانون وکلا از قوه قضائیه به منظور استقلال‌بخشی به وکلا، بیات کرد: 65 سال است که وکلای دادگستری از قوه قضائیه جدا شده‌اند و هر سال برای ضرورت استمرار این استقلال سخنرانی‌هایی انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای اصفهان با اشاره به اینکه در استان اصفهان در حدود ۲ هزار و ۳۰۰ وکیل پایه یک و ۲۵۳ کارآموز وکالت مشغول به فعالیت هستند، گفت: این تعداد با کارآموزان تازه پذیرفته شده تا پایان امسال یا اوایل سال 97 به حدود ۴۰۰ نفر می رسد.

وی اظهار داشت: تعداد یک‌هزار و ۵۰۰ وکیل ماده ۱۸۷ نیز عضویت در مرکز امور مشاوران استان اصفهان را دارا هستند که در مجموع ۴ هزار وکیل در استان فعالیت دارند که با نیاز‌های این استان مطابقت ندارد.

صرام با اشاره به اینکه بیش از یک سوم وکلای استان اصفهان را بانوان تشکیل می‌دهند، افزود: در بدو تاسیس کانون وکلای استان تنها یک وکیل زن داشتیم، اما اکنون با گذشت 21 سال 836 نفر خانم وکیل در کانون فعالیت دارند و تعداد آقایان دوسوم است.

وی یکی از مهمترین ارکان کانون وکلا را دادسرای انتظامی وکلا برشمرد و بیان کرد: این شعبه مسئول رسیدگی به تخلفات وکلا است و در کنار آن نیز شورای حل اختلاف مسئولیت رسیدگی به اختلافات مالی میان وکلا و موکلین آنها را بر عهده دارد.

وی شعبه معاضدت کانون وکلا را دومین رکن کانون اعلام کرد و گفت: این شعبه‌ها مرجعی برای رسیدگی به پرونده‌های موکلین بی‌بضاعت تعیین گردیده و در سال جاری بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ پرونده وکالت تسخیری و ۲۵۰ وکالت معاضدتی در امور حقوقی به طور رایگان در این شعبه رسیدگی شده است.

صرام ادامه داد: شعبه معاضدت قضایی مخصوص افرادی است که توانایی پرداخت حق‌الوکاله را ندارند و در سال به هر وکیل 3 پرونده رایگان اجباری، اعطا می‌شود.

وی اظهار داشت: مشاوره‌های رایگان در حوزه کانون وکلا، شورای حل اختلاف، زندان مرکزی اصفهان، بهزیستی و کمیته امداد انجام و به افراد نیازمند مشاوره قضایی و بی‌بضاعت، راهنمایی‌هایی داده می‌شود.

رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای اصفهان افزود: کمیسیون‌های غیر رکنی نیز برای کمک به وکلا با فعالیت 18 کانون تاسیس شده است و هدف آن ارائه مشاوره به همکاران وکیل و کارآموزان است.

وی بیان کرد: بیش از 60 درصد از وکلای جوان توان پرداخت حق عضویت کانون وکلا و تمدید تمبر پروانه خود را ندارند، اما در دورافتاده‌ترین دانشگاه‌های استان، دانشکده حقوق وجود دارد و بیش از نیاز استان، وکیل داریم.

صرام کمیسیون کارآموزی را از دیگر ارکان کانون وکلا برشمرد و گفت: این کمیسیون وظیفه هدایت و آموزش لیسانسیه‌های حقوق که در آزمون وکالت پذیرفته می‌شوند را در مدت ۱۸ ماه داراست.

وی با اشاره به الزام قانونی گرفتن وکیل و طرح وکیل خانواده به عنوان طرح‌هایی که می‌تواند به وضعیت اشتغال جوانان ساماندهی کند، اظهار داشت: بسیار مطلوب است که تمام آحاد جامعه حقوقدان بشوند، اما نمی‌توان همه را به عنوان وکیل به کار گرفت.
رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای اصفهان پیامون اینکه در مدارس کشورمان هیچ آموزش حقوقی نیست و دانش‌آموزان در طول دوران تحصیل هیچ آموزش حقوقی ندیده و حتی از جرائم اندک هم خبری ندارد، افزود: پیشنهاد مشاوره رایگان حقوقی به مدارس را داده‌ایم.

محمد جعفری فشارکی عضو هیأت مدیره و رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلاس استان اصفهان نیز با انتقاد از حجم گسترده فارغ التحصیلان رشته حقوق در دانشگاه‌ها، گفت: با ۲۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه و بیش از ۲۰ سال وکیل پایه یک دادگستری می‌گویم که آموزش‌های حقوقی دانشگاه‌های ما برای اینکه فارغ التحصیل رشته حقوق را به محض خروج از دانشگاه به عنوان وکیل به کار بگیرد کفایت ندارد.

وی ادامه داد: با غوغا سالاری و سفسطه‌گری نمی‌توان با آزمون وکالت برخورد کرد در حالی که حتی بسیاری از اساتید رشته حقوق در دانشگاه‌ها هم عمدتا بحث‌های تئوریک و نظری را طرح می‌کنند و با جنبه‌های عملی مباحث حقوقی آشنایی ندارند.

جعفری با اشاره به توالی فاسد به کارگیری بازنشستگان دستگاه قضایی به عنوان وکیل، افزود: ما در کشور با حجم انبوه جوانان فارغ التحصیل جویای کار و شعار ایجاد اشتغال رو برو هستیم، چرا همه ادعاها و شعارهایمان این بازنشستگان با حقوق مکفی باز هم باید طبق قانون به عنوان وکیل پذیرفته شوند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =