ابتکار: کارمندان در استان‌ها می‌توانند با لباس محلی در محیط کار حاضر شوند

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه در لباس‌ها و پوشش مردم به ویژه جوانان باید نشانه‌ای از فرهنگ ملی و هویت ایرانی وجود داشته باشد، گفت: پوشش لباس‌های سنتی و اقوام مختلف توسط جوانان باعث نشاط و پویایی جامعه خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، معصومه ابتکار درباره جشنواره مد و لباس اظهار کرد: ما از یک فرهنگ بسیار غنی و همچنین تنوع فرهنگی برخوردار هستیم واقعیت این است که تنوع فرهنگی برای ایران یک مزیت به حساب می‌آید و یکی از ابعاد فرهنگی و قومیت ما هم بحث لباس‌های محلی است که در نوع خود بسیار متنوع و متکثر است.

وی در این باره اضافه کرد: پوشش کامل و حجاب در لباس‌های سنتی و محلی دیده می‌شود و از همه مهمتر اینکه چنین لباس‌هایی باعث هویت بخشی شده است. تنوع رنگ و تطبیق این رنگ‌ها و طرح‌ها با طبیعت و عناصر طبیعت استان‌ها ارتباط مستقیمی دارد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تصریح کرد: خیلی از طراحان لباس‌های ایرانی ابتکار به خرج دادند و لباس‌های زنانه را براساس عناصر فرهنگی و قومیتی ایرانیان طراحی کرده‌اند؛ یعنی به ترکیب فرهنگی لباس‌ها توجه خاصی داشته و دارند.

ابتکار با اشاره به اینکه اکثر لباس‌های سنتی زنان در روستاها تولید می‌شوند، گفت: ترویج چنین لباس‌هایی می‌تواند به اقتصاد ملی کشورمان کمک کند از طرفی هم نباید فراموش کرد که تولید لباس‌ طبق تنوع فرهنگی در استان‌های مختلف باعث رشد صنعت گردشگری ایران خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود از همکاری معاونت زنان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌ها برای ترویج و تولید لباس‌های سنتی- فرهنگی خبر داد و افزود: تولیدکنندگان و طراحانی که لباس‌های سنتی و محلی تولید کرده‌اند را در نمایشگاه‌های مختلف عرضه و معرفی می‌کنند و ما هم سعی کردیم که از تولید و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی حمایت کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تاکید کرد: با همکاری بخش خصوصی و فعالان عرصه مد و لباس می‌توان از مجموعه‌هایی که لباس‌های ملی طبق فرهنگ و قومیت‌های مختلف در ایران معرفی و در حال جمع‌آوری اطلاعات در این باره هستند حمایت کرد. ما با استفاده از چنین رویکردی می‌توانیم از برنامه‌هایی که در سطح استان‌ها برای معرفی لباس‌های سنتی، فرهنگی و قومیتی توسط این مجموعه‌ها برگزار می‌شود در ترویج فرهنگ مد و لباس در کشور تاثیرگذار باشیم.

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نمایشگاه و نشستی درباره مد و لباس در استان البرز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه استاندار محترم البرز از تشکیل و برگزاری چنین نشست و نمایشگاهی در کرج استقبال کرده است و احتمالا بعد از ماه مبارک رمضان این امر مهم در استان البرز رخ خواهد داد.

وی در ادامه از رایزنی معاونت زنان با وزرای علوم و آموزش و پرورش برای توجه بیشتر به موضوع لباس‌های سنتی- فرهنگی خبرداد و گفت: با همکاری این وزارتخانه‌ها امیدواریم که در کتب درسی دانش‌آموزان و دانشجویان لباس‌های سنتی و اقوام مختلف معرفی و تدریس شوند و از همه مهمتر اساتید و دانشجویان بتوانند با این لباس‌ها در کلاس‌های درس و محیط‌های آموزشی حاضر شوند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در این باره اضافه کرد: در این مدت تلاش‌های زیادی را کارگروه و ستاد مربوطه در این خصوص انجام داده تا چنین اتفاق مهمی با همکاری سایر دستگاه‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها رخ دهد. ما بر این باور هستیم که دانشجویان، دانش‌آموزان و اساتید با پوشش چنین لباس‌هایی می‌توانند به هویت اقوام و تنوع فرهنگی که در ایران وجود دارد جان دوباره‌ای ببخشند و از همه مهمتر معرف فرهنگ ملی ایرانیان باشند.

ابتکار افزود: بعید می‌دانم که کسی با این موضوع مخالفتی داشته باشد یا مانع از پوشش دانشجویان با لباس‌های سنتی شود؛ تا آنجایی هم که بنده مطلع هستم این رویکرد دولت تدبیر و امید با استقبال جوانان مواجه شده است. به عقیده من، پوشش لباس‌های سنتی و اقوام مختلف توسط جوانان باعث نشاط و پویایی جامعه نیز خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با بخش خبر رادیو در ادامه به شعار «حمایت از کالای ایرانی» که توسط رهبر انقلاب در سال ۹۷ نام‌گذاری شده است اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری سال ۹۷ را سال حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی نام‌گذاری کرده‌اند که به اعتقاد دولت دوازدهم با حمایت از لباس‌های سنتی- فرهنگی اقوام مختلف و ترویج و پوشش آن توسط جوانان می‌توان کمک بزرگی به اقتصاد کشور و تولید ملی کرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تصریح کرد: در لباس‌ها و پوشش مردم به ویژه جوانان باید نشانه‌ای از فرهنگ ملی و هویت ایرانی وجود داشته باشد نه اینکه صرفا به دنبال این باشیم تا لباس‌ها توسط طراحان و تولیدکنندگان ایرانی تولید شوند. با تولید لباس‌های سنتی و کاربردی می‌توان به نشاط جامعه و همینطور به اقتصاد ملی کشور کمک شایانی کرد.

ابتکار در ادامه افزود: استاندار هرمزگان در زمینه پوشش کارمندان با لباس‌های محلی و سنتی در کشور پیشگام شده و در دستوری مجوز این کار را برای زنان آن هم در محل کارشان صادر کرده است و بنده در برخورد و صحبتی که با آنان داشتم از این مساله بسیار خوشحال بودند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند دولت و مردم را در پوشش لباس‌های سنتی و محلی یاری دهند، گفت: این اقدام کاری فرهنگی است و باید با روش‌های مختلف فرهنگ سازی کرد که صد البته رسانه‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ لباس‌ها مربوطه داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه انگیزه کافی برای استقبال از لباس‌های سنتی و محلی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: دولت به دنبال اجبار این رویکرد در جامعه نیست زیرا افراد باید داوطلبانه و با رضایت خاطر به سمت پوشیدن لباس‌های اقوام مختلف در مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز حرکت کنند و پیش قدم شوند. بنابراین فقط با تشویق و اقدامات فرهنگی می‌توان نظر جامعه را به پوشیدن لباس‌های سنتی- فرهنگی اقوام ایرانی جلب کرد.

 

 

 

۴۲۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =