۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹

ایرنا نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و حیدر العبادی نخست وزیر عراق پس از دیدار در آنکارا بر مبارزه مشترک با گروه های تروریستی داعش و پ.ک.ک تاکید کردند.

اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با العبادی با اشاره به مذاکره خود با نخست وزیر درباره مبارزه با ترور و گروه های تروریستی افزود: در زمینه مبارزه با داعش و پ.ک.ک هم فکر هستیم و هر دو گروه را تروریستی می دانیم و تفاوتی بین آنها نمی بینیم.
وی بیان کرد: در خصوص مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک انتظارات خود را از طرف عراقی مطرح کردم و علاوه بر این، بار دیگر بر حفظ امنیت ترکمن های عراق به خصوص در شهر کرکوک که در معرض حملات هستند، تاکید می کنم.

وی تاکید کرد: امیدوارم در استان کرکوک عراق مدیریت مناسب توام با امنیت مستقر شود تا صلح را در آنجا برقرار سازد.
رییس جمهوری ترکیه سرنوشت ترکیه و عراق را به هم مرتبط دانست و اظهار کرد: برای پاکسازی این گروه های تروریستی از منطقه نیز جدی و هم فکر هستیم.

اردوغان اضافه کرد: هم اکنون ترکیه و عراق نزدیک 11 میلیارد دلار مراوده تجاری با هم دارند و ما این مقدار را کافی نمی دانیم.

وی تامین آب و انرژی را از جمله مشکلات مهم در کشور عراق عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه ها مذاکرات خود را با جزئیات بیشتر انجام داده و وزرای مربوطه را برای مذاکره و حل مسائل موجود مامور کردیم که هم اکنون در حال مذاکره مستقیم هستند.

رییس جمهوری ترکیه اظهار کرد: روابط ما با عراق گسترده تر خواهد شد و آماده‌ایم که با دولت جدید عراق برای گسترش روابط در بخش های حیاتی به ویژه در حوزه امنیت و اقتصاد همکاری کنیم.

وی بیان کرد: ما دغدغه‌ عراق را دغدغه خود می دانیم و آماده ایم هرآنچه را که لازم است، برای بازسازی دوباره این کشور انجام دهیم.

اردوغان افتتاح پایانه مرزی دوم در مرز دو کشور را هم برای عراق و هم برای ترکیه مفید خواند و اعلام کرد: اقدامات لازم در این رابطه را انجام خواهیم داد.

وی بار دیگر بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی، استقلال و اتحاد سیاسی و حاکمیت ملی عراق تاکید کرد و گفت: ترکیه در کنار برادران عراقی خود قرار دارد و دوست داریم که اتحاد و روابط خود را بیشتر تعمیق ببخشیم و معتقدم که برخی کشورها از نارضایتی های مردم عراق که اخیرا شاهدش بودیم، سوء استفاده کردند.

اردوغان همچنین خشونت را راهی نادرست برای اداره کشور دانست و بیان کرد: به هیچ عنوان روش های خشونت آمیز را تایید نمی کنیم و در این زمینه نیز نگرانی و دغدغه خود را بار دیگر به نخست وزیر عراق اعلام می کنم.

رییس جمهوری ترکیه ادامه داد: دولت عراق درباره گروه تروریستی داعش و برگزاری یک همه پرسی غیرمشروع امتحان بزرگی را پشت سر گذاشت و در دوره جدید پس از ثبات و امنیت برقرار شده، تامین نیازمندی های مردم عراق بیش از هر چیز اهمیت دارد و ما از طرف ترکیه در این زمینه آماده هر گونه همکاری هستیم.

اردوغان اضافه کرد: ترکیه در بدترین شرایط در کنار مردم و کشور عراق بوده و برای بازسازی عراق هر آن چه را که لازم باشد، انجام خواهیم داد.

وی از قصد ترکیه برای راه اندازی دوباره کنسولگری در شهرهای موصل و بصره خبر داد.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: در خصوص امنیت مرزها با ترکیه اتفاق نظر داریم و مایل به حضور هیچ کدام از گروه های تروریستی در داخل مرزهای عراق نیستیم و در مقابل آن خواهیم ایستاد.

وی افزود: در موضوع بحران ارزی و مساله ایجاد شده برای لیر ترک و کاهش ارزش آن نیز در کنار ترکیه هستیم و از هر گونه اقدام ترکیه در این مورد حمایت می کنیم.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    0 2
    العبادی به دنبال جایگزین کردن قسمتی از مبادلات تجاری و انرژی ایران با سایر کشورهای منطقه است. بقای سیاسی العبادی اصولا وابستگی به امریکا داشته و وی مجبور به اطاعت از اربابان امریکایی خود برای کاهش سطح روابط اقتصادی با ایران است