نقش ام.آر.سی.سی بندرعباس در سانحه دریایی«سانچی»/پیدا وپنهان حادثه

مهر نوشت: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در تشریح عوامل اثرگذار بر وقوع حادثه نفتکش سانچی گفت: روندهای حقوقی با حضور ذینفعان و همچنین کارشناسی دقیق توسط مراجع ملی و جهانی ادامه دارد.

 اله مراد عفیفی پور به بیان ابعاد مختلف اهمیت صنعت حمل و نقل دریایی پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد محموله های تجاری کشور و ۱۰۰ درصد محموله های نفتی ایران توسط ناوگان شناورهای دریایی حمل می شود که این اعداد و ارقام، نقش کلیدی و حیاتی صنعت حمل و نقل دریایی در اقتصاد کشور را هویدا می کند.

وی با اشاره به جایگاه موثر ناوگان ملی نفتکش جمهوری اسلامی در صنعت حمل و نقل دریایی جهان و تلاش های پیدا و پنهان این مجموعه برای تحقق اهداف ترسیم شده در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: شرکت ملی نفتکش از جمله شناخته شده ترین ناوگان های تجاری دریایی دنیا محسوب می شود که شناورهای آن از جمله بهترین و استانداردترین نفتکش ها در دنیا محسوب می شوند.

عفیفی پور ضمن اشاره به حادثه تصادم نفتکش «سانچی» متعلق به شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی با یک کشتی فله بر چینی در آّب های اقیانوس آرام( منطقه شرقی دریای چین)، خاطرنشان کرد: اتفاقات اینچنینی می تواند نشأت گرفته از عوامل سخت افزاری، نرم افزاری، شرایط جغرافیایی پیرامونی و نقص فنی تجهیزات مخابراتی و ارتباطات دریایی باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: مه آلود بودن، مواج و توفانی شدن دریا در مسیر گذر کشتی ها، تردد شناورهای فاقد سیستم های ناوبری در مسیرهای دریانوردی و مواردی از این قبیل می تواند بر کیفیت یک فعالیت دریانوردی موثر واقع شود.

وی اضافه کرد: نفتکش سانچی از جمله شناورهای جدید ناوگان دریایی شرکت ملی نفتکش محسوب می شود که کمتر از ۱۰ سال از عمر ساخت آن نمی گذشت و به دلیل ترابری محموله های حساس و راهبردی از تمامی تجهیزات مدرن ایمنی و ناوبری برخوردار است.

عفیفی پور همچنین ضمن بیان توضیحاتی از شناخت ۲۷ ساله خود از کاپیتان فقید این کشتی نفتکش سخن به میان آورد و گفت: کاپیتان عروجی فردی با تجربه و مسلط به مهارت های دریانوردی در آب های آزاد بود که تمامی مدارج تخصصی فرماندهی و هدایت کشتی های نفتکش اقیانوس پیما را طی نموده و گواهینامه های شایستگی مربوطه را نیز کسب کرده بود. او دریانوردی کوشا، میهن پرست، پرکار و پرتلاش بود و از جمله سرمایه های انسانی بسیار با ارزش شرکت نفتکش محسوب می شد. سایر خدمه و کارکنان این کشتی نیز هر کدام در جایگاه خود دارای اهمیت بسیاری به لحاظ دانش تخصصی و مهارت های دریانوردی بودند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به نقش آفرینی این مجموعه در عملیات امدادرسانی به نفتکش سانچی گفت: مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی(MRCC) بندرعباس از سوی سازمان بنادر به عنوان مرکز تماس بین المللی و پل ارتباطی با مراکز ام.آر.سی.سی کشورهای نزدیک به محل سانحه انتخاب شد.

وی افزود: ام.آر.سی.سی بندرعباس در همان نخستین روز حادثه با مراکز جستجو و نجات دریایی چهار کشور چین، ژاپن، کره جنوبی و تایوان برای جلب کمک های امداد دریایی بین المللی ارتباط و هماهنگی برقرار کرد و به طور میانگین روزانه بالغ بر ۲۰ تماس تلفنی، ایمیل و مخابراتی در این مرکز برای هماهنگی با کشورهای جنوب شرقی آسیا به ثبت رسید.

عفیفی پور ارتباط ماهواره ای با کشتی های ایرانی و خارجی عبوری در منطقه شرق دریای چین، هماهنگی با مرکز MRCC کشور تایوان برای پایش آب های ساحلی این کشور، برقراری ارتباط مستمر با مقامات ارشد سازمان بنادر که به منطقه اعزام شده بودند، را از دیگر اقدامات مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی بندرعباس برشمرد که نقش آفرینی موثری در استفاده حداکثری از ارتباطات دریایی بین المللی و تسریع روند امدادرسانی داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیان کرد: این اقدامات و هماهنگی ها منجر به اعزام شناور آتشخوار و همچنین هواپیما و بالگرد از سوی کشور چین، یک بالگرد و یک فروند شناور آتش خوار توسط کره جنوبی، یک شناور ناجی و همچنین یک شناور آتشخوار دیگر از کشور ژاپن شد.

این مقام مسئول به تبیین تکالیف سازمان بنادر در این خصوص پرداخت و خاطرنشان کرد: این سازمان که مرجع رسمی ملی کشور در زمینه صنعت دریانوردی و نماینده دولت جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی محسوب می شود، از همان نخستین ساعات وقوع حادثه تلاش ها و اقدامات خود را برای نجات جان خدمه در وهله نخست و مقابله با بروز آلودگی های محیط زیست دریا در وهله دوم آغاز کرد.

به گفته عفیفی پور، با راهبری سازمان بنادر سه گروه از ایران شامل گروه های ارزیاب سانحه، امداد و نجات و هیاتی متشکل از مقامات ارشد سازمانی به کشور چین اعزام شدند. مدیرعامل سازمان بنادر به همراه وزیر کار در اتاق مدیریت بحران کشور چین حضور داشتند و بر روند امدادرسانی به صورت مستقیم نظارت می کردند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، اقدامات و هماهنگی های دیپلماتیک گسترده ای از سوی وزارت امور خارجه با کشورهای دست اندرکار در این منطقه دریایی نیز صورت پذیرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین مقصر حادثه تصادم دو کشتی یاد شده و همچنین احقاق حقوق کشور ایران و دریانوردان مظلوم جانباخته، گفت: تا زمان نهایی شدن روندهای حقوقی و ارزیابی های دقیق کارشناس با حضور ذینفعان و همچنین کارشناسی دقیق توسط مراجع ملی و جهانی نمی توان قضاوتی دقیق در این رابطه داشت.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    0 0
    ما که به غیر از دو تا یدکش چین کمک و چیز دیگری ندیدیم