بازار طلا، سکه ، ارز ، خودرو و مسکن این روزها در شرایطی تازه به سر می برند.بسیاری معتقدند دلیل رشد قیمت ها و افزایش تقاضا به رشد قیمت ارز باز می گردد و دوره گذار تطبیق قیمت ها با ارز جدید سبب می شود تقاضا برای برخی کالاها رشد کند.

در چنین شرایطی مردم برای پیشگیری از زیان از یک سو و ثابت نگه داشتن قدرت خرید سرمایه هایشان از سوی دیگر تقاضای آتی خود را در شرایط کنونی وارد بازار کنند اما این تمام داستان نیست. مروری بر نظرات کارشناسان طی 9 ماه گذشته نشان می دهد افزایش تقاضا و هجوم سرمایه های سرگردان به بازارهای پیش گفته با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی قابل پیش بینی شود.در شرایط کنونی برخی معتقدند افزایش دوباره سود سپرده‌ها می تواند زمینه را برای تزریق آرامشی اندک به بازار فراهم کند اما برخی با استناد به ضرورت کاهش قیمت تمام شده پول،بر کاهش دوباره نرخ اصرار دارند.

سئوال اینجاست؛ با توجه به شرایط موجود با بازنگری در نرخ سود بانکی موافق هستید؟ آیا سود بانکی در فضای موجود باید افزایش یابد یا کاهش؟

شما کاربران خبرآنلاین می‌توانید دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات اعلام کنید.

 

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 123
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام TR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    تا زمانی که سود 20 21 درصد بود نرخ ارز هم هرچند بالا بود ولی باز سالها ثابت مونده بود. حالا اگر بگیم بالا بره مگه میره؟ . تازه اگر هم بالا بره، مگه هرکس چقدر پول داره دیگه که بذاره بانک سودش رو بگیره...
    • علی IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      57 26
      دولت در این چندین سال فقط با سود بانکی بالا نقدینگی رو تو بانک ها نگه داشته و تورم اومده پایین و مدام داره تورم پایین رو دستاورد معرفی میکنه ولی سود بانکی بالا مثل یه سد میمونه که پشتش مدام داره آب جمع میشه و هر روز به نقدینگی پشت این سد اضافه میشه و هر چه زودتر این سد رو کوتاه کنن به نفع اقتصاده منتها برای جلوگیری از تورم این کار رو نخواهند کرد و مدام شرکت های تولیدی تعطیل خواهند شد و آب پشت این سد هر روز بیشتر میشه و اگه دولت بعدی بخواهد این سد رو برداره یا کوتاه کنه حتما با افزایش تورم شدید روبرو میشه چون نقدینگی پشتش کل جامعه رو میبرهکه البته باید خود دولت روحانی تو سه ساله باقی مونده کم کم سود رو بیاره پایین که احتمالا این کار رو نخواهد کرد
    • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      جوونهای کشورمون به جای خیال پردازی درباره افزایش سود بانکی و بیکار و علاف گشتن تو خیابونا بهتره برن دنبال رونق دادن تولید و بدونن که زندگی همیشه اونجوری که میخوان پیش نمیره حتی اگه جورج کلونی باشی
    • مجید A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      چند کار همزمان و با سرعت باید انجام شود اول افزایش سود سپرده و دوم تبلیغ بیشتر برای کمپین نخریدن کالای گران اگر این دو کار همزمان با هم انجام شود خودبخود بازار متعادل خواهد شد
    • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      طبعا با ربا مخالفم
    • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      سود بانکی هر چقدر هم بالا بره باز سود تو بازارهای دیگه هست. الان اگه کسی سال پیش ارز و طلا و خونه میگرفت تو یک سال سود 100 درصدی داشت درحالی که بانک ها حتی اگه سود 20 درصد هم بدن 5 سال طول میکشه تا شما بتونی به این سود یک ساله برسی. مشکل جامعه ما اول فرهنگی و دوم بی کفایتی خیلی از مدیران ماست که فقط دنبال این هستن که تقصیرها رو بندازن گردن یکی دیگه.
    • بی نام DE ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      90 10
      همون بالا باشه بهتره. والا حالا انگار ما با 20 میلیون چه فعالیتی بدیم انجام بدیم. همون 20 میلیون را در این وضع اعتماد کردیم در بانک گداشتیم بایست قدردان ما باشید
    • حمید RO ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      12 47
      سود بانکی باید بیاید پایین.همین مقدار نقدینگی که بانکها با سود بالا پدید اوردند باعث زیاد شدن پول های سرگردان شد و باعث اشفتگی الان بازار و گرانی همچی شده.حجم نقدینگی تو ۵سال ۳برابر شده.هیچ جای دنیا بالای ۵درصد سود نمیدهند و ایرانی جماعت عادت به ربا خواری پیدا کرده و دنبال نون بی زحمته.سرمایه دار ها انگیزه ای به تولید و اشتغال زایی ندارند و پول انبار کردن تو بانک و راحت سودشو میگیرند و هروز پولدار تر میشوند و امار بیکاری بالا رفته به همین دلیل و کشور شده وارد کننده همچی.وارد کننده بودن اصلی ترین دلیل تضعیف ریال و گرونی دلاره چون عمده خریدار دلار کسانی هستند که اجناس وارد میکنند.نظرات رو ادم میبینه واقعا تاسف میخوره .مردمی که خودشون باعث این وضع شدند و دنبال مقصر میگردند
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    بعنوان یک بانکی خیر
    • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      بیشین بینیم بابا
    • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      حتما تحویل دار بانک هستی
    • بی نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      38 7
      ادم دستش درد میگیره هی پول بشماره سود پول بقیه رو بده درکت میکنم خخ
    • حسن IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      24 63
      دقیقا همین سود بانکی بالا پدر اقتصاد ایران را درآورده است . چون همه بجای راه اندازی کارخانه و کسب و کار فقط به فکر نزول خوری هستند .
  • مسعود A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    به دلیل اینکه کاهش چند درصدی از سال گذشته باعث نشد تا سرمایه به سمت تولید برود و سرمایه های به بخش ارز و مسکن رفتند و باعث برهم خوردن این بخش ها نیز شدند، افزایش سود بانکی در این مرحله قابل بحث است اما با نظارت کامل و عدم پیدایش موسسات مالی بیش از حد مثل سال های قبل.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    در رایط بحرانی فعلی افزایش
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    موافق چون دوباره صاحبخانه ها فشارش رو به مستاجرین میارن
  • مسعود IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    74 4
    با سلام سیاست های مالی و اقتصادی نابخردانه مسئولان و عدم آگاهی و کارشناسی آن اوضاع کشور را اینگونه کرده که فرصت برای دزد و دزدی کردن به وجود بیاد افزایش و کاهش نرخ سود بانکی تابع عوامل زیادی است و شرایط و فاکتور های زیادی دارد یک عنصر انفرادی نیست در صورتی که بستر آماده باشد میتوان با معقول نگه داشتن نرخ سود سرما یه های سرگردان رو از سطح کشور جمع کرد....
  • رها A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    نرخ سود بانکی 100 درصد باید افزایش پیدا کنه/ کاهش نرخ سود بانکی باعث همین اتفاقات اخیر و گرانی های بی دلیل میشه وقتی مردم ندونن چطوری میتونن به سود برسن سرمایه هاشون سرگردان میشه و میفتن به سفته بازی... از طرف دیگه هم الان تورم به شدت بالا است نرخ سود بانکی رو باید آزادسازی کنن حتی بانک ها باید تا 30 درصد هم که شده سود بدن...
    • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      9 7
      ببخشین فکر کردین این سودهای بانکی از چه محلی پرداخت میشه
  • بی نام GB ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    57 10
    با هیچکدام سود بانکی خود یک معلول و تابع متغیرهای متعددی است و همین طور دیمی نمی‌توان گفت کم باشد بهتر یا زیاد چیزی که جامعه ما در حال حاضر نیاز دارد انضباط اقتصادی است: باید دولت از وضعیت درآمدهای خانوار و واحدهای تولیدی به طور دقیق اطلاع داشته باشد، سیاست‌های خود را از سمت تقویت بخش دلالی به سمت تولید بازتعریف کند، ابزار مالیاتی را به طور کارامد به کار گیرد و خصوصی‌سازی را به معنای واقعی آن مورد توجه قرار دهد . . . وقتی به راحتی میتوان با خرید و فروش سکه و ارز و مسکن و بدون کوچکترین تلاشی صاحب سود سرشار شد بالا یا پایین بودن نرخ سود چه معنایی دارد؟ وقتی تولید حتی با پایین بودن نرخ سود بانکی هیچ صرفه‌ای ندارد بالا یا پایین بودن نرخ سود چه معنایی دارد؟
    • بی نام US ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      22 3
      این گفته شما درسته. فقط باید این را اضافه کرد تا زمانی که دولتها در ایران درآمد نفت و گاز رو دارن خیلی به پول مالیات و رضایت مردم توجهی نمی کنن. از اون طرف یک سری سازمانها و نهادها هم هستن که بودجه جداگانه دارن و دولت هم نظارتی روی عملکرد اونها نداره. در این حالت انضباط اقتصادی و پاسخگو بودن هم خیلی معنا نداره. چون اساسا وقتی کشور براساس مالیات اداره بشه دولتها ناچارند حتی در ظاهر هم شده به نظر مردم توجه کنن. وگرنه رأی نمیارن. در اقتصاد دلال محور همه حتی بانک هم تبدیل به دلال میشه. کسی هم فکر نمی کنه که بانکها این سودهای آنچنانی رو از کجا میخوان پرداخت کنن؟
  • امیر هادیان A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    من با افزایش نرخ سود موافقم . ترکیه هم اخیرا همین کارو کرده و حتی بیشتر از ایران داره به سپرده های بانکی سود پرداخته می کنه.
  • علی IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    مسلما باید کاهش یابد ، دولت در این چندین سال فقط با سود بانکی بالا نقدینگی رو تو بانک ها نگه داشته و تورم اومده پایین و مدام داره تورم پایین رو دستاورد معرفی میکنه ولی سود بانکی بالا مثل یه سد میمونه که پشتش مدام داره آب جمع میشه و هر روز به نقدینگی پشت این سد اضافه میشه و هر چه زودتر این سد رو کوتاه کنن به نفع اقتصاده منتها برای جلوگیری از تورم این کار رو نخواهند کرد و مدام شرکت های تولیدی تعطیل خواهند شد و آب پشت این سد هر روز بیشتر میشه و اگه دولت بعدی بخواهد این سد رو برداره یا کوتاه کنه حتما با افزایش تورم شدید روبرو میشه چون نقدینگی پشتش کل جامعه رو میبرهکه البته باید خود دولت روحانی تو سه ساله باقی مونده کم کم سود رو بیاره پایین که احتمالا این کار رو نخواهد کرد و همش بازیه سیاسیه
    • علی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      12 27
      دوستان این نظر شخصیه بنده نیست نظر تعداد زیادی اقتصاددانه که بنده هر روز در سال های گذشته در روزنامه دنیای اقتصاد خوندم
  • علی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    61 6
    الانم که با تحریم هایی که هنوز اعمال نشده میبینید سکه شده 2500 به این خاطره که مردم از ترسشون کمی از نقدینگیشون رو از پشت سد سود بانکی برداشتن و وارد بازار کردن ، نقدینگی که هیچ پشتوانه اقتصادی نداره و فقط حاصل چندین سال سود بانکیه
    • علی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      8 3
      این پست ادامه پست بالا بود که جا نشده
    • آراد CA ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      6 13
      تحریم ها اعمال نشده ؟؟؟؟ شما خوابی عزیز. دوغتو بنوش
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    41 2
    سلام به نظر من اولین گام همین هستش اما الان دیگه دیره الان باید از ریس جمهور محترم سوال بشه که آقای واعظی چه فشاری به شما اورد که مجبور شدید وزیر محبوب افتصاد اقای طیب نیا رو کنار گذاشتن و ... ما با این شرایط تا ۲۳ ماه دیگه به صورت کامل ورشکسته می شیم و با توجه به اتحاد مردم بسیار بد تر از ونزولا
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    52 3
    در مورد كشور بحران زده ما ، تجربه نشون داده تا زماني كه سود بانكي بالاست مملكت در يك آرامش نسبي به سر مي برد. همه شاهد بوديد كه از شهريور سال گذشته كه كاهش سود بانكي با هدف ايجاد توليد داخل به بانك ها ابلاغ شد هيچ توليدي كه ايجاد نشد بحران كنوني هم شكل گرفت و در ماههاي اخير به اوج رسيد. متاسفانه وضعيت امروز حاصل سوء مديريت و اقتصاد بيمار كشورماست. چون مسئولين دولتي ما فقط يادگرفتند شعار بدهند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    42 6
    لطفا سود را باز هم كاهش دهيد تا اين چند ريال هم از بانكها به بيرون منتقل شود و بانكها را هم تعطيل كنيد تا همه بهتر بتوانيم مشغول دلال بازي شويم و قيمتها نيز بصورت خودجوش ده برابر و صد برابر شود. تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل
  • حمید A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    6 57
    با کاهش آن کاملا موافقم
  • سید RO ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    نرخ سود رو افزایش بدن تا تمامی این سرمایه های سرگردان جمع شه دست چند تا بانک درست و حسابی بعد چند تا کارشناس کار بلد و آگاه به نیاز جامعه برنامه ریزی کنن تا این پولها در بخش تولید صنعت، کشاورزی... هزینه بشه و در کنارش اشتغال هم درست شه نه اینکه بانکها دوباره شروع کنن به بنگاه داری.
    • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
      9 2
      دقیقا.اگه نرخ سود بالا بره و بانک ها سرمایه های اندک سرگردان رو جمع آوری کنند باعث میشه موارد زیر تسهیل بشه: سرمایه گزاری بانک در بخش تولید، کشاورزی، مسکن و به دنبال اون اشتغال زایی حمایت از تولید کننده با دادن وام با سود کم کاهش نرخ اجاره بهای مسکن افزایش سود بانکی شرط لازم برای تحقق موارد بالاست ولی شرط کافی نظارت قانونی بر سازوکار این افزایش سود بانکی است. نظارت بر این که سرمایه های جمع آوری شده در بانک به سمت تولید و رشد اقتصادی هدایت شوند.
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    83 3
    کشوری که نمیتونه امنیت سرمایه گزاری در بخش تولید را بعلت سیاستهای خارجی پر خطرش تامین کنه راه دیگه نداره جز اینکه سرمایه ها را به بخش دلالی هدایت کنه بجز دادن سود بالا برای چاره دیگه ندارند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    39 9
    بهترین کار ممکن است لطفا بیشتر شود تا با گذاشتن پول در بانک نیازی به کار نباشد و همه خوشحال باشیو با تشکر
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    68 3
    در اقتصاد پكيده ديگه هيچي جواب نمي ده بركناري مفسدان و تبهكاران
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    76 5
    الان دیگه فایده نداره چه بالا چه پایین ، از شهریور پارسال نباید نرخ رو کاهش می دادن
  • بدون نام ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    90 10
    با سلام با توجه به شرايط فعلي اقتصاد بايد سود بانكي افزايش پيدا كند
  • علی ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    39 2
    مسالاه اصلی میزان سود بانکی دستوری نیست خواه کاهش یا افزایش باشد فسادو عدم ثبات اقتصادی منشا تمام مشکلات است
  • منادی RO ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    39 3
    افزایش نرخ سودبانکی درشرایط فعلی الزامی میباشد . برای جمع اوری نقدینگی وکاهش التهاب بازار ارز ، بهترین راه حل ، افزایش سودبانکی است .
  • محمد علی GB ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    6 10
    اگر مدیران کارآمد مصدر کارها بودند و هریک از وزارت خانه ها ارگانها فقط به مسئولیت های ذاتی خود عمل می کردند تا رونق در کشور جاری میشد و تظاهر چاپلوسی و ریا هم خریداری نداشت نه تنها نباید به سپرده ها سود میدادند بلکه بابت از یک سقف معقولی بابت نگهداری سرمایه های بزرگ و باد آورده سودی هم در یافت می نمودند
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    41 3
    در زمانیکه تورم بالا میرود یک راه جلوگیری از افزایش تورم افزایش سود بانکی است
  • بی نام RU ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    17 17
    ازپنج نفررأی گیری کردندکه آیا کُره زمین گرد است یادراز نتیجه سه به دو شدکه دراز است،حالا حکایت رأی گیری درمورد آنستکه بهره بانکی خوبست یاخیر ،مسلم است بهره بالای بانکی پدراشتغال و تولید رادرمیآورد کار به جنبه شرعی آن نداریم که ربا وحرام است فقط ازنظر اجتماعی باعث افزایش نقدینگی وبی ارزش شدن پول ملی وده ها بدبختی دیگر میشود،نگاه کنید اگر پنج سال پیش باپولی که ببانک بردیدو برای گرفتن ببانک سپردید مثلا دلار خریده بودید ،برابرمیشد تمام بهره ایکه درطول این پنج سال گرفتید ازبانک بعلاوه اصل پولتان حتی کمی هم ضررکردید یعنی سودی که گرفتید ذره ذره انگارپولتانرا پس گرفتیدودرضمن پول حلالتانرادادیدحرام گرفتید،نه اشتغالی تولید شدونه بیکاربه نوائی رسید کمی فکرکنید متوجه عرض اینجانب میشوید حالا موافقید ؟؟
    • حسین A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
      1 0
      دوست عزیز کاملا با نظر شما موافقم ، ایکاش در این مملکت به حقوق اولیه انسانها احترام قائل بودند و آزادی بیان و رسانه محترم بود تا برایتان تشریح میکردم که چگونه بانکها سالیان است که از مردم دزدی میکنند ، راکفلر یکی از موسسان بانکداری در امریکا و سیستم فرکشنال رزرو میگوید اگر مردم یک شب بفهمند که ما و بانکهایمان چه بلایی بر سرشان میاوریم تا صبح نشده ما و بانکهایمان را به آتش میکشند. سودهای بانکی از روی هواست و مصداق دزدی از همه ملت به نفع هر کسی است که پول دارد. بانکها با انحصار پول مردم را به بردگی گرفته اند و پیوسته باعث فاصله طبقاتی هستند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    62 10
    باید افزایش یابد.
  • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    34 3
    بله.سود باید به اندازه تورم واقعی باشه نه تورمی که بانک مرکزی اعلام میکنه.بانک مرکزی با دادان اطلاعات نادرست آماری سعی داره فضای اقتصادی رو مطلوب نشون بده ولی واقعیت فشار زیاد به مردم آسیپ پذیر است که روز به ورز داره بیشتر میشه.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    34 2
    پول سرگردان مردم بجای اینکه دست خودشان باشد اگر دست بانکها باشد بهتر است چون دیگه مردم به بازارهای مختلف هجوم نمیارن و گرون را گرونتر نمی کنن و ماهیانه هم سودی مشخص از بانک میگیرند.قطعا گرونی های اخیر در مسکن و سایر بازارها بدلیل کاهش سود بانکی بود
  • بی نام DE ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    41 2
    در شرایط فعلی جامعه سود بانکی را افزایش دهند
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    18 19
    همه این حرفها کشک است بالا بردن سود بانکی فقط یک مسکن است و دیر یا زود مثل سدی که میشکند و همه چیز را با خود میبرد تورم شکل میگیرد. فقط باید تولید را گسترش داد تا پول به چرخه تولید برنگردد وضعیت همین خواهد بود.
  • علی IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    9 2
    چرا پاسخ به کامنت ها رو قرار نمیدین؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    14 11
    مثل اینه که به یک نفر بگی دوست داری با طناب داراعدام بشی یا با صندلی الکتریکی .همه ی اینها باعث گرانی افسار گسییخته می شود.
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    39 5
    به نظر من سود بانکی باید زیاد باشد چون همه مردم نمی توانند کار اقتصادی کنند واگر پول داشته باشند همه حالت دلال پیدا می کنند ودنبال طلا وارز می افتند ولی پولها اگر در بانک متمرکز باشد افرادی که کار اقتصادی می دانند ممکن است پول از بانک وام بگیرند وکارهای تولیدی بزرگ راه بیندازند واین ادمهای بی دست وپایی هم که پولشان را به بانک سپرده می کنند کمبود زندگی خودرا اوخرج مدارس ودانشگاه فرزندانشان وعروسی .ودامادیشان را از این طریق راه اندازی می کنند که این خود تحرک بازار است
  • بی نام DE ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    48 5
    100 درصد موافقم.. تیم اقتصادی دولت پارسال اشتباه بزرگی کرد ک سود و از 20 به 15 تبدیل کرد. هدفشون این بود ک مردم پولو در بیارن برن کاسبی راه بندازن و نتیجش خروج کم کم از رکود بشه ک واقعا خیال باطل بود چون مردم وقتی میرن پی کسب و کار ک ثبات سیاسی و.. در جامعه حاکم باشه. دولتیها فک کردن با زور میشه به مردم دیکته کنن ک برین کاسبی کنین و کشور از رکود خارج شه. نتیجه این خیال بافی به هم زدن تموم بازارا شد ک میبینین.. الان باید پول سرگردونو با سود بالا جمع کنن و بعدش به فکر ثبات سیاسی باشن تا اقتصاد هم ثابت بشه شرایطش
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    21 2
    وقتی پول نداشته باشی فرقی نداره
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    10 8
    سود بانکی باید تا حدی بالا بره که با سود بازار های دیگر بدلیل جذابیت مدام در حال رقابت باشه نه اینکه خود باعث رکود خرید و فروش و کسادی سایر بازار های دیگه بشود و همچنین نباید این سود انقدر پایین در نظر گرفته بشه که در بازارهای دیگر دچار آشفتگی و تلاطم شود و به تبعات آن حباب قیمتی درست کند. به نظرم در بهترین حالت باید ترتیبی اتخاذ بشه که برای سرمایه های کلان سود بانکی جذابیت پیدا نکند و بالعکس برای خرده سرمایه ها جذابیت محسوب بشه بگونه ای که با افزایش حجم سپرده گذاری از یک مبلغی به بعد سود پرداختی به جای افزایش روند کاهشی پیدا کنه . این اقدام باید هماهنگ و شفاف باشه تا رقابتی بین بانکها پیش نیاره و هر فرد بتواند تنها و تنها یک حساب سپرده سرمایه گذاری در یک بانک مشخص باز کند نه بیشتر
  • اسماعیل سعیدی A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    34 5
    صددرصد سود بالای بانکی به ثبات بازار وارامش روحی عده زیادی ازمردم کمک میکنه وبه تجمیع پول خورد مملکت به پول کلان قابل کار تبدیل میکنه .ازروزی که سود بانکی کم شده اشفتگی تو بازار بیشتر شده
  • محسن IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    33 3
    دولت نباید اشتباه احمدی نژاد را تکرار میکرد. با افزایش نرخ سود ها به نظر من نقدینگی از ارز و طلا و دلال بازی به بانک ها بر میگرده و ارامش قشر متوسط رو به پایین دوباره احیا می شود.
  • نیما IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    12 9
    اگر مثل اروپایی ها در آسیا هم اجماع عقلانی وجود داشت می تونستیم با یک پول واحد به نام آسیا تمام این مشکلات ارز رو حل کنیم اونوقت این تحریمها بی معنی میشد یا حداقل کشورهای اسلامی می تونستن یه پول واحد داشته باشن ولی اینجا اتحادی وجود نداره با این همه کشو ثروتمند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    10 7
    به عنوان یک اگاه از بدهی دولت به بانک ها و وام های معوق موجود که گاها قوه قضاییه هم در وصولش عاجزه سپرده گذاری اشتباه محض هستش.
  • amir IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    13 7
    بالابردن سود بانكي براي اقتصاد بيمار ايران مثل بالا بردن دز مصرف داروست درسته الان تو چند سال ميتونه تورم و نقدينگي فزاينده رو كنترل كنه ولي نهايتا بازم چند سال بعد چون اكثر بانكها شبه پول ميدهند دست مردم كه پشتوانه نداره بازم همين تورم و غول نقدينگي سربر مياره كه اقتصاد ايران رو به ته دره نزديك و نزديك تر ميكنه
  • بهنام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    35 7
    به نظر من با ید هرچه سریعتر نسبت به افزایش نرخ سود بانکی باید اقدام شود تا سونامی نقدینگی به سمت انجماد وراکت بودن برسد و از حالت تخریب خارج گردد در کوتاه مدت بعنوان چاره اندیش فور ی با ید با نک مرکز ی اقدام نماتید وتا ثبات به بازار برگردد
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    40 5
    با افزایش
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    9 15
    با کاهش به شرطی که دستگاه های نظارتی نظارت کنند و پول به سمت تولید برود. ولی در ایران چون همه چیز برعکس است همان افزایش بهتره.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    13 23
    سود بانکی نمیتونه دستوری باشه. همینطور که نرخ
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    8 34
    تا اطلاع ثانوی دست به سود سپرده نزنید. اول باید هیجان از بازارهای کاذب گرفته شود. از مردم هم می خواهم سودی که از بانک می گیرند را باز در بانک نگه دارند تا وام به واحدهای تولیدی داده شود.گرچه 15 درصد به پولشان بهره می دهد اما همینهم بالای نرخ تورم است البته اگر دلالان عزیز بگذارند.
  • مزدک IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    14 7
    در نگاه اول بالابردن نرخ بهره معقول به نظر میاد که البته به نظر میرسه در این شرابط بد نباشه ولی نرخ بهره بالا یعنی عدم اشتغال یعنی حرکت سرمایه از تولید به بانک و همین شرایط ۴۰ سال اخیر . خلاصه اینکه کار به جایی رسیده که بهره رو کم میکنن سکه و ارز میره بالا زیاد میکنن تولید کم میشه این یعنی بن بست
  • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    13 23
    راه حل افزایش سود بانکی نیست ، با افزایش نرخ سود بدهی بانکها به بانک مرکزی بیشتر می شود و باز نقدینگی بیشتر و تورم بیشتر . باید سفته بازی هزینه اش بیشتر شود و سرمایه ها به سمت تولید بروند که آن هم با شفاف سازی و ثبات اقتصاد و اعتمادسازی انجام می شود . بیستر بانکها ورشکسته هستند و زیانهای سنگین دارند . سیل نقدینگی ویرانگر امروز نتیجه عملکرد بد بانکها و دولتهاست .
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    13 24
    با کاهش سود بانکی موافقم در صورتی که اقتصاد قوی و پویایی داشته باشیم که کاهش سود بانکی منجربه رفتن سرمایه ها به سمت تولید شود نه به سمت خرید دلار و سکه ولی متاسفانه از آنجاییکه دغدغه هیچیک از مسئولین رشد تولید نیست و فقط شعاری برخورد میشود سود بانکی نمیتواند کاهش پیدا کند.
  • بدون نام ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    31 4
    شاید با حساب کتاب دولت درست نباشه ولی عملا این بی سامانی از زمانی شروع شد که مردم پولاشونو از بانک ها درآوردن
  • بی نام RO ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    26 5
    والا خیلی پیچیده هستش . برای راه افتادن اقتصاد و تولید سود بانکی باید بیاد پایین ولی پایین اومدن سود بانکی همانا و خروج سرمایه ها از بانک ها همانا.در نتیجه این پول که از بانک ها خارج شده هر جا بره انجا رو ویرون میکنه.از طرفی هم سابقه کاهش سود بانکی نشون داد هدف بانک ها از این کار بیشتر ارزون کردن پول برای خودشون هست.چون در دوره قبل تنها کاری که نکردند وام دادن بود.بانک ها با کاهش سود بانکی در واقع با ندادن وام این پول ها رو با مبلغ کمتری در اختیار خودشون برای کار های واسطه گری مصرف کردند.در نتیجه چه سود بانکی کم بشه چه زیاد بشه نتیجش برای مردم بد بختی هستش
  • بی نام IT ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    26 5
    معلومه که موافق. متاسفانه همین کاهشش باعث این هرج و مرج و منحرف شدن بازار سرمایه بسمت ارز و متعاقبا افت کم سابقه ارزش پول ملی شد. بنظرم اگر ده سال هم کسادی در بازار کار و سرمایه داشتیم ضررش به اندازه این افت پول ملیمون نبود
  • بی نام DE ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    24 4
    با توجه به اوضاع كنوني و پولهاي سرگردان افزايش قابل توجه سود بانكي كمك بسياري به وضعيت موجود خواهد كرد اميدواريم كه هر چه سريعتر اين برنامه ريزي صروت پذيرد تا بتوان نفس راحتي كشيد .
  • جواد IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    25 6
    بانک ها باید سود واقعی را محاسبه و پرداخت کنند خواهیم دید که سود واقعی بیش از 20 در صد است
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    21 4
    پایین آوردن نرخ سود بانکی باعث خروج سرمایه ها بصورت سپرده های مدت دار دربانکها شد و چون در کشور ما زیرساختها جهت تولید مشکل دار می باشد و عملا باعث دلزدگی تولید کننده می شود لذا این سرمایه ها بدنبال محلی برای سود رسانی سریع بودند و چه بازاری بهتر از ارز و طلا و مسکن و خودرو.. افزایش نرخ سود بانکی در این مقطع امکان جمع آوری پول های سرگردان را تاحدودی برطرف میکند و باعث تعادل نسبی در بحران فعلی کشور میگردد
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    30 6
    باید افزایش پیدا بکنه ضمنا اگر کسانی سپرده داشته ولی بانکها سود کمتری مطابق دستور حضرت اقای سیف داده اند تفاوت سود را هم بدهند تا مردم همکاری کنند
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    9 22
    تورم داریم دوباره باعث رکود در مسکن و سایر عوامل دیگر تولید میگردد بنا براین بایستی دنبال راهی دیگر بود نه انباشت پول در بانکها
  • ایرانی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    13 11
    یکی از دلایل هرج و مرج بازارها و گرانی همین سود بانکی هست که یه عده رو به طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق موسسات مالی بی حساب و کتاب صاحب پولهای بادآورده کرد و اونها الان هر جایی رو که نشانه میگیرن ویران میکنن به جای افزایش سود و کارهای صوری دیگر به فکر راه حلهای درست و اساسی باشید که چطور تولید رو رونق بدید که سودآور بشه و همه سرمایه هاشون رو به اون سمت ببرن و گرنه این کارها رو که نن جون منم بلده پس شما که اسمتون رو گذاشتید وزیر و رییس جمهور و بانک مرکزی و .... با نن جون من چه فرقی دارید؟
  • ناشناس A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    33 8
    سود بانکی بایدافزایش یابد چون منفعتهایش خیلی بیشتر اززیانهای آن است، به شرط آنکه بانکهاهم منابع حاصل ازسپرده های مردم رادرجهت امور تولیدی واشتغالزا مصرف نمایند.
    • بی نام RO ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      7 28
      وقتی سود بانکی بره بالا چجوری انتظار تولید داری ؟خودت وقتی ببینی سود بانکی بالاست پولتو وارد تولید میکنی؟بس کنید مفت خوری و ربا خواری رو
  • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    16 1
    با نشستن وزیر اقتصاد فعلی بر مسند این بخش که قبلا در گمرک بودن بصورت دستوری سود سپرده های کوچک و بزرگ مردم رو در وضعیت بد شرایط تولید کشور را بدونه هیچ برنامه ای را کاهش دادن که چندی بعد با شرایط جدید پیش آمده سیل آن روانه بازار ارز و طلا شد اگر ایشان فکری برای شرایط اسفبار صنعت و تولیدات میکردند که سود و منافع معقول را به همراه داشت نیاز به اجبار کاهش سود نبود مردم می اومدن در بازار بورس و سرمایه واقعی... که الان از مردم بخواهن که بیاید پولتون رو دوباره بذارید همون سود قبل رو بهتون بدیم. واقعا خنده داره بنده مقصر اصلی این وضع را سیاستهای اشتباه تیم وزارت اقتصاد فعلی میدانم. با افزایش سود هم دیگر موضوع قابل حل نیست
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    32 0
    ما با بركناري و باي باي مسولين بي كفايت موافقيم .تا اينها هستند همين اش و همين كا سه اس
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    5 29
    کاهش
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    37 6
    با سلام صدر صد با افزایش صود بانکی موافق هستم خود دولت هم فقتی که سود بانکی را پائین آورد دید که اشتباه کرده دوباره با فروش اوراق 20در صد اقدام کرد
  • irani IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    30 1
    کی به نظرات و حرفهای ما توجه میکنه،هر کاری بخوان با این مردم میکنن و هر بلائی بخوان سرمردم میارن.
  • apn IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    23 0
    تا وقتی که بانک مرکزی حافظ منافع بانک ها و نهاد های خاص هست وضعیت به همین شکل خواهد بود ، شهریور پارسال سود سپرد ها رو کم کردن و قراربود دو ماه بعد سود تسهیلات رو بازنگری کنن ، چی شد؟ چرا بانک مرکزی برای سود تسهیلات کاری نکرد ؟ این مدت چه کسی از این فاصله سود برد؟
  • اهل منطق A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    37 3
    وقتی سود اومد پایین منم مجبور شدم پولمو در بازار سکه و طلا بحرکت در بیارم چون اقتصاد ایران با ندانم کاریها اجبارا در همین بازارها جواب میده لذا ناچارند مجددا سود بانکی را بالا ببرند تا سرمایه های سرگردان جمع شود
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    33 13
    سیف را اعدام کنید با معاون هایش ؟ نرخ سود را برگردونید . به 25 درصد درست میشه . البته کار کارشناسی مجلس را نباید از نظر دور داشت؟؟یارانه ها و نان با کیفیت؟؟
  • بی نام US ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    42 5
    دیگه از این حرفا گذشته و هیچ امیدی به این دولت نیست
  • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    28 6
    تا زمانی که بورس سفته بازی وغیرواقعیست باید سود بانکی تا20 یاحتی 22درصد افزایش یابد تا نقدینگی دربانک مجتمع شود نه جیب مردم وبازار طلا وارز پس ازتصمیم اشتباه دولت مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی انتظار این سونامی در بازار ارز وطلا ومسکن را داشتیم افزایش نقدینگی با افزایش تورم ارتباط مستقیم دارد ولی متاسفانه این مطلب را مسئولین یا نمیدانند یا میدانند ومسائل دیگری پشت پرده است وما نمیدانیم
  • رضا IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    11 2
    بله شاید تلاطم بازار متوقف شود
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    4 24
    معلومه کاهش نرخ سود بانکی افزایش تولید ملی
  • مهدی A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    18 3
    با افزایش موافقم. در شرایط فعلی باید سود بانکی متناسب با بازارهای موازی باشد. اون عده ای هم که فکر‌میکنن با کاهش سود بانکی رکود از بین میره باید از این خیال بیرون بیان چون وضعیت کشور ما بحرانی تر از اینه که به فکر اشتغال باشیم فعلا باید از فروپاشیاقتصادی جلوگیری بشه، اشتغال برای کشورهایی هست که لیاقت مدیریتی را ثابت کنند.
  • رضا IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    4 20
    به نظر من سود 5 درصد تو این شرایط قابل پیاده سازیه، کاری که تو شرایط عادی نمیشه کرد ولی الان باید یکبار واسه همیشه ما هم مثل کشورهای ثروتمند و مترقی سود رو پایین بیاریم.
  • محسن A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    15 4
    باسود بانكي بالا موافقم. در زمان خاتمي سود بانكي ٢٤٪؜بود پنجساله و وام هايي كه به شركتها ميدادند طبيعتا بهره هاي بالاتري داشت ولي بالاترين نرخ رشد اقتصادي هم در آن دوران بود. همان سياست باعث شد نقدينگي از بانكها بيرون نيايد و هر روز به يك بازار هجوم نبرد. نفت هم اون موقع دولت ميفروخت ٧دلار. بخاطر سياستهاي ناشيانه و توجيهات تئوريك وكتابخانه اي كه بانك مركزي به بهانه كنترل تورم اعمال كرد امروز هم شاهد تورم بالا هستيم هم ركود بالا هم خارج شدن نقدينگي از بانكها هم هجوم اين نقدينگي به بازارهاي مختلف. تئوري هاي اقتصادي آكادميك جهاني براي اقتصاد اروپا و آمريكا جواب ميدهد نه اقتصاد ايران. به نظرم بايد مثل قبل عقود ٥ساله را با سود بالا دوباره برقرار كنند كه مقدار زيادي از نقدينگي به بانكها برگردد
  • ارین A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    22 5
    سود بانکی پایین اومد ولی اوضاع تولید بدترشد پس همون بهتر که بیاد روی ۲۵ درصد مردم بتونن گوشه ای از مشکلاتشونو حل کنن
  • بی نام AU ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    13 2
    چه فرقی میکنه کشتی به گل نشسته
  • بی نام DE ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    1 1
    سلام ؛ فکر میکنم اگه دولت بتونه این حجم نقدینگی آزاد رو یه جورایی با انواع تضمین ها به سمت بازار سرمایه هل بده ؛ هم میتونه اونو کنترل کنه و هم کمبود نقدینگی را در صنعت جبران کنه منتهی اینکه چجوری این تضمین ها رو ایجاد بکنه نیاز به عزم کل مجموعه نظام داره ؛ از طرفی دلالها هم چون مبینند یه مرجع نظارتی وجود نداره خب نه تنها خودشون بلکه دیگران را هم تشویق میکنند وارد این عرصه بشوند ؛ منتهی هیچ تنبیهی در این زمینه وجود نداره یعنی دولت یا ابزارشو نداره یا نمیخواد استفاده کنه ، وقتی یه مسءولی میاد میگه ۵۰ نفر تو کل ایران حجم زیادی از این سکه ها رو خریدن خب بقیه منتظرن ببینن نظام چه میکنه ؛ وقتی هیچ مجازاتی واسه این کارها نیست خوب ؛ کیه از یک شبه پول دار شدن بدش بیاد
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    14 1
    کسی به حرف ما گوش میده که نظر ما را میپرسین ؟
  • محمد A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    7 7
    چهل سال است که با نظام بانکی ریوی به جنگ خدا رفته ایم نتیجه هم معلوم است تورم بیکاری مشکلات اخلاقی مشکلات مالی و.... تا وضع بر همین منوال باشه اوضاع مملکت هم بر همین منوال خواهد بود. معجزه به قیافه گرفتن نیست معجزه در عمل اتفاق می افتد
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    16 3
    سود بانکی خوبه بیشتر و بیشتر بشه تا نقش دلال های زالوصفت در اقتصاد کم و کمتر بشه.
  • پیام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    20 2
    به نظر من صد در صد باید سود بانکی بیش از 25باشد لااقل به تورم نزدیک باشد.تا مردم پولشان را در بازارهای دیگر نبرند و بتوانید جلوی دلال بازی را بگیرید.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    16 3
    کاملا موافق افزایش هستم.
  • بی نام US ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    13 3
    بازار باید تعیین کننده سود بانکی باشه این گرانی افسار گسیخته سکه و طلا حاصل کاهش دستوری سود بانکی در سال قبل است، وقتی مسکن از بهمن ماه سال گذشته بیش از سی درصد گران شده، سکه نزدیک به هشتاد درصد افزایش قیمت داشته ، این یعنی درآمد بانک ها از سپرده گذاری مردم هم چیزی بین 50 درصد بوده در شش ماه خنده دار است که سالی 15 درصد به مردم پرداخت شود این یعنی مردم به جای سرمایه گذاری در بازارهای پولی دنبال خرید کالاهایی با نقد شوندگی بالا مثل ارز و طلا و سکه و حتی ماشین و مسکن بروند و هر روز اقتصاد مملکت بیشتر دچار تورم و بحران شود
  • بی نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    2 7
    با حذف ربای بانکی موافقم
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    6 0
    دولت اینهمه اسکناس چاپ کرده که حقوق کارمنداشو بده، اینا رو چطوری میخواید جمع کنید؟تورم واقعی در سالهای آینده ظاهر خواهد شد
  • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    7 1
    اقتصاد یک علمه که چند رشته در آن تاثیر گذاره 1 جامعه شناسی که در کشور ما اصلا توجهی نمیشه اگر قبل از کاهش سود بانکی جامعه شناسی میکردند میفهمیدند که با کاهش سود بانکی شهریور96چه اتفاقاتی میافته نه اینکه بگویند ما فکر نمیکردیم اینطور شود مگر با حدس و گمان میشه کشور را اداره کرد پس فایده این مدرکهای تحصیلیتون برای چیه؟به نظر من باید سود بانکی را بالا ببرند بعد باایجاد زمینه مناسب و امن برای کسب و کار و قتی مردم بفهمند که سرمایه گذاریشان سود آوری داره به سمت تولید وکار میروند اقتصاد دستوری نیست کی مسیولین کشور میخواهند اینرابفهمند ؟الان بهترین کار افزایش سود بانکی هستش تا کمی جو آرام شود در دریای پر تلاطم امیدی به نجات نیست بعد با درایت زمینه های کاهش سود بانکی را فراهم کنند
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    10 3
    کشوری که سیستم اشتغال و اقتصاد سالمی داشته باشه سود زیاد نمیده ولی در کشوری که که حتا شاغلان هم احساس امنیت نمیکنند و موانع زیادی بر سر راه کارآفرینی و خدمات هست و همه چیز مافیایی است سود بانکی کمکی هست برای خیلیها.
  • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    5 2
    اگر دولت توانست سرمایه های ارز و مسکن و طلا که توسط دلالان و سرمایه های سرگردان را به اصطلاح فریز نماید و تحت کنترل و اعمال مالیات نماید اقتصاد اوضاع بهتری پیدا می کندمهار نقدینگی در این مرحله بهترین روش است
  • بی نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    5 3
    کاهش یا افزایش سود بانکی بدون اعمال نظارت و حلقه های کنترلی و مالیات اثری بر اقتصاد ندارد اشتباهی که دولت مرتکب شد
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    5 4
    نظارت و مالیات و کنترل بازار مسکن و ارز و طلا
  • سید اکبر GB ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    7 12
    نزول خوری ها روز بروز بیشتر میشه .کشورهای صنعتی بیش از 2 درصد سود نمیدن
  • بی نام A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    1 9
    با افزایش سود بانکی مخالفم .چون رکود اقتصادی رو زیاد می کنه .چون در کشورهای پیشرفته سود بانکی خیلی کمه معلومه که این پایین بودن سودبانکی برای پیشرفت جامعه واجبه .
    • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      3 2
      شما خودت تو کشورای پیشرفته بودی که الکی نظر میدی
  • مستأجر IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    6 0
    این چه جور نظرسنجی‌ایه؟؟ وقتی نظرات منِ کاربر رو که نه توهین به کسی و قشری بوده و نه حرف نامربوطی داشته منعکس نمی کنین. اگر قراره این نظرات در سیاست گذاری ها وتصمیم گیری های دولت تأثیری داشته باشه باید صدای همه شنیده بشه. به داد ما مستأجرها برسید. کاهش سود بانکی در این مملکت مصادف بوده با افزایش بی رویة اجاره بها ما چه کنیم؟ درک کنید.
  • محمد A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    10 1
    با اقتصاد بیمار ایران افزایش سود بانکی تا ۲۵ کاملا معقول و صحیح است.. بازم تاکید میکنم با شرایط اقتصادی و فرهنگی ایران بهترین کار افزایش سود بانکی است. دکتر محمد اقتصاددان
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
    1 5
    کاهش سود بانکی واقعا در اقتصاد کشور ما لازم بود.اما اما و اما این کاهش چطور باید باشه که هم به تولید کمک کنه هم به سایر بخشهای اقتصاد؟کاهش ناگهانی با درصد بالا مانند کاهش سال گذشته که حدود هفت هشت درصد بود شوکی به بازار وارد کرد و به تدریج با نگرانی سپرده گذاران آتیشش شعله ورتر شد.بنظر بنده در این شرایط باید سود بانکی به اندازه ای باشه که حداقل بتونه سپرده های خرده جامعه رو بسمت بانکها بکشه.و بعد ازینکه بازار آروم شد با احتیاط و حتی المکان با کاهش حداقل نیم درصدی طی چند سال بتونه سود سپرده ها رو کاهش بده.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    1 0
    سلام افزایش سود بانکی بعنوان یک داروی مسکن خیلی خوبه ولی داروی مسکن همیشگی نیست باید فکر بهتری کرد نه فکری مثل ساخت و ساز که فرهنگ زمین خواری را ترویج دهیم تا جائیکه دشت و کوه و دریا شخصی شود وصنعت اصلی ما ساختن خودرو هائی باشدکه فقط مال بد بیخ ریش صاحبش باشد خلاصه پولهای سرگردان را باید مدیریت کرد آن هم توسط مدیران لایق و عادل باید کشاورزی را رونق دهیم آن هم از نوع کم آبش مثل گندم و... نه هندوانه. باید مردم را از تجمل گرائی به یک زندگی واقعی سوق دهیم نه ترافیکهای چندین ساعته و دوردورکردن با خودروهای آنچنانی چون تن آدمی شریف است به جان آدمیت و نیز صنعتمان را به دلیل کیفیت بالا به جهانیان صادر کنیم که با این شرط دلار خودش با پای خودش خواهد آمد . چونکه 100آمد90 هم پیش ماست.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    12 1
    نرخ سود باید افزایش پیدا کنه تا سرمایه های خرد از دلالی در عرصه سکه و ارز خارج بشه۰ کاهش سود سیاستی اشتباه بود که منجر به این وضعیت نابه سامان شد۰
  • حامد A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    10 0
    باید منطقی به موضوع نگاه کرد، صد در صد سود پایین باشه بهتره چرا که چرخهای اقتصاد میچرخه ولی وقتی اقتصاد کشور دچار سردرگمی های فراوان و پر از نشتی و سوراخ هست که مدام ازش داره آب میزنه بیرون فعلا سود بانکی بالا جواب میده.پارسال که سود بانکی کم شد خیلی ها پولشون رو از بانک کشیدن بیرون و روانه بازار های موازی و در راستای بانک بردن مثل مسکن، طلا و دلار و... که همگی شاهد آشفتگی تو این بازارها هستیم و مطمئن باشید که اگر در شهریور ماه که سررسید سودهای ۱۵ درصد هست اتفاق خاصی نیافته صد در صد اوضاع اقتصادی از الانم هم بدتر خواهد شد پس مسکن و تب بر موقت این اوضاع بالا بردن سودهای بانکی هست.
  • نیما A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    3 0
    افزایش
  • سیروس DE ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    1 5
    افزایش سود بانکی بایستی در فروردین ماه صورت می گرفت نه الان که پول در بازار سکه و ارز هست ، افزایش سود کاری نمی کنه جز رکود الکی در بازار و ضرر به صنعت و تولید الان این اتفاق بیفته چیزی نمیشه جز اینکه باز شاهد بی ارزش شدن پول ملی در سال های آتی خواهیم بود بازم دوباره خروج پول از بانک و دوباره سکه و ارز
  • نگران اوضاع A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    5 0
    به نظر من بال بردن سود بانکی مخصوصا در این اوضاع نه تنها خوبه بلکهضروری به نظر میرسه البته از اون طرف هم خود دولت از بانک ها وامبگیره وخودش کار تولیدی ومولد انجام بده
  • بی نام DE ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    1 0
    با افزایش سود بانکی موافقم..... رکود اقتصادی خیلی بهتر تا اینکه ارزش پول ملی مون ظرف 6ماه به اندازه 10سال کم بشه...... مبارکه مسولین باشه که سود بانکی رو کم کردن و باعث این وضعیت بحرانی شدن که دلار بشه 14هزارتومن