ایسنا نوشت: معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران از کاهش میانگین مدت زمان حضور کودکان بی‌سرپرست در شیرخوارگاه‌ها به ۱۲ روز خبر داد.

احمد خاکی با بیان اینکه در سال گذشته ۵۰۱ کودک از شیرخوارگاه‌ها خارج شده‌اند، گفت: ۳۸۳ نفر از این تعداد کودک از شیرخوارگاه‌ها یا به خانواده‌های زیستی خودشان یا به مراکز شبه خانواده واگذار شده‌ و از شیرخوارگاه خارج شده‌اند.

او با اعلام اینکه میانگین حضور کودکان در شیرخوارگاه ها به ۱۲ روز رسیده است، گفت: این درحالیست که در گذشته مدت زمان نگهداری کودکان در شیرخوارگاه‌ها به ۶ ماه یا حتی بیشتر نیز می‌رسید.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران در مورد نسبت جنسی پذیرش فرزندخواندگی کودکان نیز گفت: تا پایان سال گذشته نسبت پذیرش کودکان پسر نسبت به دختران ۶۰ به ۴۰ بوده است که این مساله برعکس سال‌های پیش از آن است.

خاکی با اشاره به تلاش سازمان بهزیستی برای تسهیل شرایط فرآیند فرزندخواندگی، گفت: سازمان بهزیستی تلاش کرده است فرایند فرزندخواندگی را تسهیل کند و قوه قضاییه نیز تعامل و همکاری بسیار خوبی در این زمینه با سازمان بهزیستی داشته است به طوری که حتی توانسته‌ایم یک روزه نیز از دادگاه، رای برای واگذاری کودکی دریافت کنیم.

میانگین تعداد کودکان حاضر در مراکز شبه خانواده به ۱۵ نفر رسیده است

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف سازمان بهزیستی کوچک کردن ابعاد شبه خانواده است تا تعداد فرزندان حاضر در این مراکز مانند ظرفیت یک خانواده واقعی شود، گفت: پیش از این میانگین ظرفیت حضور بچه‌ها در این مراکز 24 نفر بود که الان به حدود 15 نفر رسیده است.

خاکی با اشاره به اینکه ممکن است در تهران مرکزی با ظرفیت چهار نفر یا مرکزی با ظرفیت ۴۰ نفر فعال باشد، گفت: تلاش ما این است که به صورت میانگین تعداد بچه‌ها در تمامی مراکز شبه خانواده به حداقل برسد؛ چراکه می‌دانیم هرچه تعداد این کودکان کمتر باشد، خدمات رسانی به آنها آسان‌تر انجام می‌شود. از سوی دیگر مساله انسانیت، رشد اخلاقی، هوش هیجانی و از همه مهم‌تر مسائل اجتماعی از جمله موضوعاتی هستند که باید به درستی در بچه‌ها شکل بگیرد؛ به همین دلیل باید تعداد این فرزندان در مراکز شبه خانواده کمتر باشد.

او با اشاره به اقدام سازمان بهزیستی در ارتقای کیفیت ارائه شده در مراکز شبه خانواده، گفت: در مدت اخیر سازمان بهزیستی به دنبال استانداردسازی مراکز شبه خانواده بوده است. دستور العمل این فرایند نوشته شده و موفق شدیم در این زمینه حرکت کنیم. همه مراکز شبه خانواده ای که در طول یک سال و نیم اخیر افتتاح شده است با ظرفیت حداکثری 10 نفر بوده اند. اگرچه نگاه ما مرکز زدایی است اما برنامه داریم مراکز شبه خانواده را در مناطق مختلف افتتاح کنیم تا تعداد فرزندان در این مراکز کاهش یابد.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =