ایلنا نوشت: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: رئیس‌جمهور باید اعلام کند که تا رسیدن به توافق عملی، تعهدات برجامی به حالت تعلیق درآید.

محمدنبی حبیبی در پایان نشست دبیران حزب موتلفه اظهار کرد: پس از بدعهدی‌های آمریکا وتعلل اروپا در عمل به تعهدات برجام، حداقل رئیس جمهور باید اعلام کند تا رسیدن به توافق عملی، تعهدات برجامی به حالت تعلیق درآید.

اهم اظهارات دبیرکل حزب موتلفه به شرح زیر است:

* گفتگو با اروپا بی فایده است. بیش از یک ماه است اروپایی‌ها فقط وعده می‌دهند اما حاضر نیستند تضمینی بدهند. شرکت‌های اروپایی در حال نقض تعهدات خود و نیز خروج از ایران هستند اما هنوز برخی از دولتمردان امید دارند روح تازه‌ای به این جسد نیمه جان بدمد. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خودشان درگیر منازعه تعرفه‌ها هستند و اصلاً گوششان به حرف های ما بدهکار نیست. اروپا به هیچ وجه حاضر نیست هزینه‌های برجام را بپردازد و فقط به درآمد برجام می‌اندیشد.

* حرف اروپایی‌ها در مورد مهار نفوذ منطقه‌ای ایران و نیز اعتراض آنها به پیشرفت‌های موشکی ایران تندتر از آمریکایی‌هاست، برخی از آنها با گروهک‌های مفلوک برانداز گفتگو می‌کنند تا بتوانند راه تنفسی برای گفتگوها پیدا کنند. دولت یک راه بیشتر ندارد و آن بازگشت به نقطه صفر و مطالبه جبران خسارت‌های برجام است و این راه باعث می‌شود طرف غربی بحث نفوذ منطقه‌ای ایران و نیز بحث موشکی را فعلاً کنار بگذارد. دولت باید بگونه‌ای با بدعهدی‌ها برخورد کند که هم آمریکا و هم اروپا به این ادراک برسند که این خواب که ایران هم تحریم را بپذیرد و هم از فعالیت هسته‌ای دست بکشد هرگز تعبیر نخواهد شد، چه برسد به اینکه در مورد نفوذ منطقه‌ای و مسایل موشکی با آنها به گفتگو بپردازد.

* وادادگی در عرصه سیاسی، لاابالی‌گری در عرصه فرهنگی بی‌تفاوتی در برابر دشمن سه مقوله‌ای است که رسانه‌های شیطان مدام روی آن کار می‌کنند تا زمینه‌های یک آشوب دیگر را فراهم کنند. دولت و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و قضایی باید هوشیار باشند و وقتی مردم در برابر این پدیده موضع می‌گیرند در دفاع از مردم کوتاهی نکنند. مردم سر قاسطین و مارقین و ناکثین را به سنگ می‌کوبند.

* با بدعهدی آمریکا و غرب، ارتباطات با شرق به ویژه چین و روسیه با حفظ منافع مشترک باید تقویت شود. پیوستن به پیمان شانگهای و اوراسیا این امکان را به ایران می‌دهد که بسیاری از مراودات اقتصادی خود را با اروپا قطع کند و پیوندهای خود را در زمینه تجارت جهانی تقویت نماید. تهدیدهای اقتصادی پیش رو را می‌تواند با این رویکرد رفع کرد.

FATF هیچ ارتباطی با برجام ندارد/ با تصویب این لایحه موافق بودم

مهر نوشت: علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی در خصوص به تعویق افتادن دو ماهه بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) اظهار داشت: این تصمیم مجلس بوده است که بررسی این لایحه دو ماه به تأخیر بیفتد و تصمیم مجلس نیز محترم است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا چنین تصمیمی نمی‌تواند به ضرر نظام تمام شود، گفت: این اتمام حجتی خواهد بود که رفتار طرف مقابل را ببینیم و ملاحظه کنیم که آیا همانطور که گفته بودند، اگر تا آخر خرداد ملحق نشویم، آیا ما را در لیست سیاه نگه می‌دارند یا خیر. این مسئله در مجموع باعث می‌شود که نمایندگان با اطمینان‌خاطر بیشتری به این لایحه رأی دهند.

مطهری در پاسخ به این سؤال که آیا این تأخیر دو ماهه بر نظر اروپایی‌ها در خصوص برجام تأثیر منفی ندارد، تصریح کرد: این مسئله ارتباطی با برجام ندارد، چراکه این لوایح و FATF، یک سلسله توصیه‌های مالی و بانکی به کشورها است تا شفافیت ایجاد شود.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر شخص من، تصویب این لوایح مفید است و خودم موافق هستم، اما نظر مجلس محترم است و باید صبر کنیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

درصورت همکاری آمریکا و اروپا در موضوع تحریم ها گام بعدی مطالبه خروج از ان پی تی است

میزان نوشت: حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر اروپا برای ادامه برجام تضامین لازم را به ایران ندهد و به نوعی برجام به هم بخورد، آیا ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند یا خیر؟ گفت: قطعا ایران در صورت عدم تضامین اروپا اولین گام خود را قطع همکاری داوطلبانه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار خواهد داد که برجسته‌ترین آن پروتکل الحاقی است.

وی با بیان اینکه ایران پروتکل الحاقی را بخاطر همکاری با آژانس و به‌صورت داوطلبانه پذیرفته بود تصریح کرد: زمانی که امریکا از برجام خارج شد دیگر برجامی وجود نخواهد داشت و اگر اروپا هم از برجام خارج شود دیگر به کل چیزی نمی‌ماند؛ دیگر در این شرایط اجرای پروتکل الحاقی معنایی ندارد. قطعاً ایران از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بیرون می‌آید.

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اگر مشاهده کنیم که اروپا و آمریکا در جریان تحریم علیه ایران با هم همکاری می‌کنند در گام بعدی خروج از ان‌پی‌تی را مورد مطالبه قرار خواهیم داد.

214214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 782672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    5 0
    یعنی باز هم بیشتر از این بریم زیر سلطه چین و روسیه؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    4 0
    بله خوب برای شما و بازاریان موتلفه چی که بد نمیشود
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    4 0
    اتفاقا این روس و چین هستند که قابل اعتماد نیستد و به همه قطع نامه های ضد ایرانی رای دادند