مهر نوشت: معاون مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: قیمت مسکن و اجاره بها متاثر از تورم عمومی است و تا زمانی که این مقوله کنترل نشود نمی توان قیمت مسکن و اجاره بها را کنترل کرد.

علی قائدی افزود: از اواسط سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵ تقریبا ثبات قیمت در بازار مسکن وجود داشت و ۱۰ درصد افزایش قیمت را در این دوره شاهد بودیم.

وی گفت: مسکن یک کالای اقتصادی است و همزمان با رشد تورم طبیعتا قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت، زیرا در غیر این صورت مسکن توجیه اقتصادی خود را از دست داده و سرمایه گذاران از این بازار خارج می شوند.

معاون مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: از اوایل سال ۹۶ به تدریج شاهد افزایش ملایم قیمت در بازار بودیم، اما در انتهای سال که با افزایش نرخ ارز مواجه شدیم در واقع انتظار تورمی در بازار ایجاد شد و به موجب آن عوامل تولید و ساخت و ساز تحت تاثیر قرار گرفتند.

قائدی افزود: همه این عوامل باعث شد که شتاب افزایش قیمت مسکن شیب تندتری به خود گیرد و در انتهای سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ شاهد افزایش چشمگیر قیمت در حوزه مسکن باشیم.

وی در خصوص سامانه املاک و اسکان گفت: بحث نهادسازی و ابزارسازی برای کنترل بازار مسکن یکی از مسائل و دغدغه هایی است که به جدیت در وزارت راه و شهرسازی حال پیگیری است.

معاون مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: قیمت مسکن و اجاره بها در بلند مدت متاثر از تورم عمومی است و تا زمانی که این مقوله کنترل نشود نمی توانیم انتظار کنترل قیمت مسکن و اجاره بها را داشته باشیم.

قائدی ادامه داد: سامانه های اطلاعاتی یکی از ابزارهایی است که می توان با آن بازار مسکن را کنترل کرد و با دادن اطلاعات و ایجاد رقابت در بازار می توانیم نوسانات را کاهش دهیم و وزارت راه و شهرسازی در این دوره برای ایجاد و راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان تلاش های زیادی کرده است.

223225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 783461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    3 1
    نه
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    11 2
    تو کشور ما همه چیز به ارز و بنزین ربط داره. هر وقت تو قیمت اونها تغییری بوجود اومده نتیجه مستقیمش تورم بوده. اگه قیمت این دو تا کنترل بشه قیمت سکه و مسکن و خودرو هم کنترل میشه درغیرانصورت همه با هم افزایش می یابد
  • بی نام A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    17 5
    چرا نمی شه؟ کار نشد نداره اما قصدی برای آن وجود نداره چون دست کله گنده ها در بازار مسکن است. یک بازار بیمار و رانتی ست. می تونید باهاشون بجنگید مطمئن باشید که می شه. دیگر کشورها کرده اند و شده.
  • علی DE ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    16 0
    نمیشه چون اونهایی که پولشون اونجاست و خیلی زورشون زیاده نمیگذارند عرضه و تقاضا تصمیم بگیره. قیمت‌ها رو با ارز تنظیم میکنند که پولشون کم ارزش نشه. بقیه مردم هم بدوند دنبال خانه‌دار شدن...
  • علی A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    21 1
    واقعا خجالت اور است که یک مسوول میگوید نمیتوان قیمت را کنترل کرد ،واقعا کشور را رها کردن ،اقایان اگر عرضه ندارید خوب بروید
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    1 1
    دوست عزیز قیمت مسکن بخاطر این بالا رفت که تو یک سالن آهن دوبرابر شد . آهن بالا میره تو قیمت سازه اثر میزاره چه میلگردهای بتن چه تیرچه ها چه وال پست های دیوار چه سقف کاذب . قیمت بقیه مصالح هم همینجور از 30 تا 50 درصد بالا رفت . قیمت زمین هم وابسته به قیمت سکه هست که روز به روز کمتر میشه و کمتر کسی تو این بازار میفروشه همه چیز اثر میزاره . تو تهران این همه واحد آپارتمانی برای فروش هست . ربطی به عرضه نداره اشتباه نکنیم . شرکت های فولاد کشور الان کارشون افتاده به صادرات ازون ور ارز خارج میکنند و داخل کشور نمیارن یا میارن تو بازار میفروشند . بخاطر همین هم میره بالا . دولت باید در قبال صادرات دلار تحویل بگیره . که اینا نیان انقدر قیمت رو ببرن بالا