ایرنا نوشت: روسیه و انگلیس به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد واکنش نشان دادند.

'بوریس جانسون' وزیر امور خارجه انگلیس تصمیم آمریکا به خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را مایه تأسف خواند.

جانسون خاطرنشان ساخت که هرچند این نهاد بین‌المللی نیازمند اصلاحات است اما انگلیس در آن باقی می‌ماند. وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای حساب کشی از کشورها حیاتی است.

پیش‌ازاین نیز دبیر کل سازمان ملل متحد و دیده‌بان حقوق بشر، نسبت به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ابراز تأسف کرده بودند.

دو مقام پارلمانی روسیه خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل را غیرسازنده و نشانه ضعف این کشور خواندند.

رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) امروز چهارشنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: آمریکا با تصمیم برای خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل ضعف خود و ناتوانی در دفاع از مواضع خود را نشان داد.

کنستانتین کاساچوف خاطرنشان کرد: کشورهای قدرتمند با اطمینان خاطر از مواضع خود، به اثبات درستی و حقانیت آن در هر شرایط حتی در صورت قرار گرفتن در اقلیت ادامه می دهند.

وی ادامه داد: اما روسیه همواره با قاطعیت از مواضع خود در شورای امنیت سازمان ملل و در کمیسیون حقوق بشر و مجمع پارلمانی شورای اروپا حمایت می کند و به راهش ادامه می دهد.

مقام پارلمانی روس خاطرنشان کرد: آمریکا بجای دفاع از حقانیت خود، ائتلاف تشکیل می دهد که اعضای آن دائم این کشور را تشویق و تمجید می کنند و اگر موفق به ایجاد چنین ائتلافی نشود، تنها راه را بستن در پشت سر خود می بیند.

لئونید سلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه نیز با ابراز تاسف از خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، آن را تصمیمی غیرسازنده خواند.

به گزارش خبرگزاری تاس، سلوتسکی در جمع خبرنگاران گفت: خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، حرکت غیرسازنده واشنگتن در مسیر نظام تک قطبی جهانی و کاهش اهمیت سازمان های تابعه سازمان ملل در امور جهانی است.

مقام پارلمانی روس تصریح کرد: آمریکا با این اقدام خود به کشورهایی که از آن پیروی می کنند پیام می دهد که نقش سازمان های زیر مجموعه سازمان ملل در آینده باید کاهش یابد.

سلوتسکی افزود: در مورد این تصمیم مخرب آمریکا فقط می توان تاسف خورد. چنین سیاستی به اصول دمکراسی ضربه می زند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای گفته است: بهتر بود که واشنگتن در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باقی می‌ماند. اساس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نقش بسیار مهمی در تحکیم حقوق بشر و حمایت از آن در سرتاسر جهان دارد.

دیده‌بان حقوق بشر نیز خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را بازتاب غم‌انگیز سیاست‌های یک‌بعدی واشنگتن در دفاع از سوءاستفاده‌های رژیم صهیونیستی نامید و آن را تعجب‌آور ندانست.

مایک پمپئو وزیر خارجه و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد عصر سه شنبه با قرائت یک بیانیه مطبوعاتی، تصمیم ترامپ را در مورد خروج این کشور از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کردند.

این مسئولان آمریکایی اذعان کردند که آمریکا به دلیل مخالفت این شورا با اقدامات اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و ضربه زدن به منافع همپیمان این کشور از این شورا خارج می شود.

در این میان «بنیامین نتانیاهو» نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم آمریکا برای خروج از «شورای حقوق بشر» قدردانی کرده و گفته است: اسرائیل از 'دونالد ترامپ' رییس ‌جمهوری، 'مایک پامپئو' وزیر خارجه و 'نیکی هیلی' سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد برای تصمیم شجاعانه آنها علیه ریاکاری و دروغ‌های به اصطلاح شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سپاسگزار است.

آمریکا پیش از این در حمایت از رژیم صهیونیستی، از سازمان «یونسکو» خارج شده بود. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد 47 عضو دارد و حدود یک سال‌ و نیم از عضویت سه ساله آمریکا در این نهاد می‌گذرد.

تعلیق عضویت و یا خروج کامل آمریکا از این نهاد، تازه‌ترین مورد از خروج این کشور از معاهدات بین‌المللی از جمله توافق اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای با ایران است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =