نفس‌های رستم در داراب به شماره افتاد

«خبرجنوب» نوشت: با اینکه 82 سال قبل در فهرست ملی به ثبت رسیده و جزو چهار نقش برجسته مهم ساسانیان در فارس به شمار می رود، اما همچنان از نبود راه دسترسی مناسب و عدم حفاظت اصولی رنج می برد و به گفته دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان داراب، این یادمان یکهزار و 776 ساله فارس وضعیت مناسبی ندارد و در آستانه تخریب و فراموشی قرار گرفته است.

نقش شاپور يا نقش رستم در دامنه جنوبي كوهي معروف به پهنا در نزديكي شهر داراب قرار گرفته است. اين نقش برجسته ساساني در سال 1315 و به شماره 267 در فهرست ملي به ثبت رسيده و از جمله چهار نقش برجسته اي است كه پيروزي شاپور اول (پادشاه ساسانيان) بر روميان را به تصوير مي كشد. اين يادمان تاريخي مانند ساير نقوش دوره ساسانيان در محلي واقع شده كه در پايين آن چشمه و بركه آب قرار دارد، هرچند كه در حال حاضر اين بركه خشك شده است و نقش نيز در آستانه محورشدن كامل به سر مي برد.
اين اثر ملي، پادشاه ساسانيان را سوار بر اسب در وسط تصوير نشان مي دهد و پشت سر وي 17 نفر از بزرگان ايراني با كلاه بلند و ردا ايستاده اند. در مقابل پادشاه، تصوير 20 تن از اسراي دشمن ديده مي شود كه با توجه به چهره، آرايش موي سر و نوع لباس، رومي هستند و هيچ كدام كلاه نيز به سر ندارند. اين اسرا توسط نگهباني ايراني مراقبت مي شوند.

به اعتقاد كارشناسان حوزه ميراث فرهنگي، اين نقش در سال 242 تا 243 ميلادي در دل كوه حك شده و روايتگر قسمت مهمي از تاريخ ايران و فارس است، اما آنچه كه اين روزها نگراني فعالين حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري را دوچندان كرده، عدم حفاظت و مراقبت از اين نقش برجسته است. نقشي كه مي تواند به جاذبه گردشگري فارس تبديل شود آنچنان مهجور مانده كه كمتر كسي از وجود آن باخبر است و به گفته محمدباقر مهاجر، گردشگراني هم كه آوازه اين نقش را شنيده اند و علاقه مندند اين يادمان ملي ايران را ببينند، عطايش را به لقايش مي بخشند چرا كه براي رسيدن به اين نقش برجسته بايد حدود يك كيلومتر پياده روي كنند.

وي در گفت وگو با خبرنگار «خبرجنوب» با انتقاد از نحوه حفاظت و مراقبت از اين نقش برجسته مهم شهرستان داراب، گفت: نقش شاپور كه به نقش رستم هم معروف است به درستي حفاظت نمي شود و در آستانه تخريب و نابودي كامل به سر مي برد.

وي نبود راه دسترسي مناسب و عدم حفاظت اصولي و نبود حداقل امكانات رفاهي و خدماتي در منطقه را از جمله مصايب اين نقش برجسته يكهزار و 700 ساله فارس برشمرد و گفت: به نظر مي رسد اين نقش برجسته به دست فراموشي سپرده شده چرا كه اطراف آن فنس كشي هم نشده و از حداقل هاي حفاظتي نيز محروم است.

اين استاد دانشگاه در ادامه اين گفت وگو با ذكر مثالي به تكميل سخنانش پرداخت و افزود: چندي قبل يك گروه گردشگر آلماني به داراب سفر كردند و از اكثر آثار تاريخي و ارزشمند اين شهرستان بازديد داشتند. اين گروه براي ديدن نقش شاپور كه تنها نقش برجسته موجود در داراب است لحظه شماري مي كردند اما براي ديدن اين اثر ملي مجبور شدند حدود يك كيلومتري را پياده روي كنند و از اين موضوع گله مند شدند و برخي نيز عطايش را به لقايش بخشيدند و از بازديد اين يادمان ساساني منصرف شدند.

مهاجر با بيان اينكه نبود تابلوي راهنماي مناسب، اين نقش برجسته را همچنان ناشناخته و مهجور كرده است، گفت: بسياري از گردشگران و حتي مردم فارس از وجود اين اثر ملي در نزديكي داراب بي خبرند و جا دارد مسئولين مربوطه نسبت به معرفي و ايجاد راه دسترسي مناسب همچنين حداقل امكانات رفاهي و خدماتي در كنار اثر اقدام نمايند.

اين فعال حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان داراب تاكيد كرد: متاسفانه در اطراف اين نقش برجسته درختچه هايي روييده كه اين اثر را تخريب مي كند و نياز است كه اين محل پاكسازي شود. همچنين قسمت هايي از نقش هم در آستانه محوشدن كامل است.
مهاجر در ادامه خواستار رسيدگي و توجه هرچه سريع تر مسئولين نسبت به اين نقش برجسته ساساني داراب شد.

به گزارش خبرنگار ما، در استان فارس 30 نقش برجسته دوره ساسانيان وجود دارد كه اين آثار در شهرستان هاي مرودشت، كازرون، ممسني، داراب و فيروزآباد مي باشد، نقوشي كه هريك روايتگر تاريخ اين سرزمين است. نقش شاپور يا نقش رستم داراب كه تنها نقش برجسته اين شهرستان است در واقع پيروزي ايرانيان بر لشكر روم را روايت مي كند.
46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =