۰ نفر
۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴
تصاویر| روز سرنوشت ترکیه

رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه از ساعت هشت صبح به وقت محلی امروز در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبرگزاری دولتی آناتولی وابسته به حزب حاکم این کشور گزارش داد: روند رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره انتخابات نمایندگان مجلس ترکیه صبح امروز 24 ژوئن 2018 از ساعت 08.00 صبح به وقت محلی بطور همزمان در سراسر ترکیه آغاز شده است.

در همین راستا، برای واجدان شرایط در کلانشهر استانبول صندوق های اخذ رای در 39 منطقه آن مستقر شده است.

این خبرگزاری دولتی وابسته به حزب عدالت و توسعه در گزارش خود از حواشی انتخابات گفت: یکی از مناظر جالب توجه در نخستین ساعت رای گیری حضور افراد چمدان به دستی بود که شرکت در انتخابات را در اولویت قرار داده اند. آنها بلیت سفر خود با زمان انتخابات تنظیم کرده و سپس راهی تعطیلات خواهند شد.

این خبرگزاری افزود: رای‌گیری تا ساعت ۱۷ به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

در این انتخابات ۵۶ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۶۳۲ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که آرای خود را برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی در ۱۸۰ هزار و ۶۵ مرکز اخذ رای در سراسر کشور به صندوق خواهند انداخت.

رای‌دهندگان می‌توانند پس از نشان دادن کارت‌های هویت خود یا هر مدرک هویتی دیگر آرا خود را به صندوق‌های رای بیندازند.

حضور در حوزه‌های رای‌گیری با دوربین یا تلفن همراه ممنوع شده است.

رای‌دهندگان در دو کاغذ مجزا و در یک پاکت آرا خود را به صندوق می‌اندازند که یکی برای انتخاب رئیس‌جمهور و دیگری برای انتخابات پارلمانی است.

 

 

پس از پایان رای‌گیری ابتدا آرا مربوط به انتخابات ریاست جمهوری شمرده می‌شود.


شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

هشت حزب سیاسی در انتخابات پارلمانی حضور دارند و شش کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند.

فروش مشروبات الکلی از ساعت ۶ صبح به وقت محلی تا پاسی از بامداد فردا ممنوع شده است و در استانبول ۳۸ هزار و ۴۸۰ افسر پلیس، چهار هلی‌کوپتر پلیس، هشت قایق و ۸۵ ماشین آب‌پاش به همراه ۹۰ خودروی زرهی و سه تیم پهپادی برای تامین امنیت روز انتخابات مستقر شده‌اند.

 

پ.ک.ک همزمان با انتخابات ترکیه ۲۴ ساعت آتش‌بس اعلام کرد

در همین حال حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) از آتش‌بس با ترکیه به مدت ۲۴ ساعت همزمان با انتخابات این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به دلیل انتخابات ترکیه و به منظور ممانعت از تلاش‌ها و بهانه‌های حزب رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور برای تقلب و مخدوش کردن روند انتخابات آتش‌بس اعلام کرده است.

پ.ک.ک در بیانیه‌ای اعلام کرد: بارها ثابت شده که مشکلات ترکیه و ملت کرد از طریق فشار و خشونت حل نخواهد شد.

در این بیانیه همچنین آمده است: عبدالله اوجالان، رهبر کرد و رئیس حزب کارگران کردستان چندین سال برای حل این پرونده از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز و دموکراتیک تلاش کرد و در مقابل اردوغان تمامی راه‌های رایزنی را از ژوئیه ۲۰۱۵ میلادی مقابل جنبش کرد بسته است.

حزب مذکور همچنین اعلام کرد: ائتلاف حزب اردوغان طی سه سال گذشته هیچ دستاوردی را در جنگ علیه کردها به دست نیاورده و درگیری ملت کردستان همچنان ادامه دارد و با قدرت به فاشیسم پاسخ می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: نیروهای ما تصمیم گرفتند که از ساعت هفت عصر به وقت محلی ۲۳ ژوئن به مدت ۲۴ ساعت آتش‌بس اجرا کنند تا مانع از بهانه‌تراشی‌های حزب اردوغان درباره وقوع تقلب و مخدوش کردن روند انتخابات شوند.




اردوغان در آزمون انتخاب مردم ترکيه

در همین حال خبرنگار صدا سیمای جمهوری اسلامی ایران از آنکارا گزارش داد:  رای گیری از بیش از 56 میلیون واجد شرایط رای دهی در 180 هزار و 65 صندوق که همزمان از ساعت 8 صبح در 81 استان ترکیه آغاز شده است تا ساعت 17:00 ادامه دارد ؛ آرایی که از ساعت 18:00 شمارش خواهد شد تکلیف شش نامزد ریاست جمهوری و 4 هزار و 851 داوطلب مجلس را مشخص می کند.


به رغم حضور هشت حزب سیاسی در انتخابات مجلس؛ رقابت اصلی در این انتخابات بین دو ائتلاف جمهور (متشکل از حزب عدالت و توسعه، حرکت ملی گرا و اتحاد بزرگ) و ائتلاف ملت (شامل احزاب جمهوریخواه خلق،حزب، سعادت و دمکرات) و حزب دمکراتیک خلقها که در مجلس دارای گروه پارلمانی هستند، خواهد گذشت و آرای دیگر احزاب سیاسی شرکت کننده تاثیر چندانی بر نتیجه این انتخابات نخواهد گذاشت.

 


در انتخابات ریاست جمهوری نیز رقابت اصلی میان رجب طیب اردوغان (نامزد ائتلاف جمهور)، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، مرآل آک شنر از حزب خوب، صلاح الدین دمیرتاش نامزد حزب دمکراتیک خلقها خواهد بود و دو داوطلب دیگر یعنی تمل کارا ملااوغلو از حزب سعادت و دوغو پرینچک داوطلب حزب وطن از اقبال بسیار اندکی برخوردارند.


بنا بر قوانین ترکیه، شرکت در انتخابات اجباری است و خاطیان در صورت نداشتن عذر موجه جریمه می شوند، ممنوعیت های انتخاباتی از ساعت 18:00 عصر دیروز با پایان یافتن سخنرانی نامزدها آغاز شده، ممنوعیت های روز انتخابات هم از ساعت شش صبح امروز آغاز شده و طبق آن همه اماکن تفریحی تا ساعت 24:00 امشب تعطیل است و حمل سلاح توسط افراد غیر مسئول تا ساعت 24:00 و انتشار هر گونه مطلب انتخاباتی در قالب خبر، تحلیل، عکس، رپرتاژ یا آگهی تبلیغاتی و هر گونه دیگر تا ساعت 18:00 مطلقاً ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد، انعکاس نتایج موقت منتشر شده از سوی شورای عالی انتخابات از ساعت 21:00 بلامانع است.


همزمانی این دو انتخابات و برگزاری آن در حالت وضعیت فوق العاده، اتحاد احزاب مخالف برای کنار زدن اردوغان و رای گیری از 30 هزار سوریه ای دارای تابعیت ترکیه از ویژگی های بارز این انتخابات است ؛انتخاباتی که ناظران و نمایندگان هشت سازمان بین المللی و 635 خبرنگار خارجی از 34 کشور آن را از نزدیک دنبال می کنند.


38 هزار پلیس در استانبول و 16 پلیس در آنکارا مسئول حفظ امنیت حوزه های رای گیری هستند که در صورت نیاز از نیروهای ژاندارمری استفاده خواهد شد.


احزاب مخالف برای پیشگیری از هر گونه تقلب انتخاباتی اعلام کرده اند بیش از 500 هزار داوطلب را برای نظارت در کار رای گیری و شمارش آرا در حوزه های اخذ رای مستقر خواهند کرد.


عمل به وعده های انتخاباتی به ویژه معیشتی بیشترین انتظار مردم ترکیه از این انتخابات است.
ناظران پیش‌ بینی می‌کنند که آرای حزب حاکم عدالت و توسعه با ریزش مواجه خواهد شد و سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شود و در این دور احزاب مخالف برای رقابت جدی با اردوغان پشت سر نامزد دیگر که حدس زده می شود محرم اینجه باشد سنگر بگیرند.

 

اعلام نتایج انتخابات ترکیه تا پیش از نیمه شب

به گزارش پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه ابراز امیدواری کرد، نتایج انتخابات امروز ترکیه تا پیش از نیمه شب اعلام شود.


سعدی گووَن دیروز از محل نگهداری صندوق های رای که از نمایندگی های سیاسی ترکیه در خارج از کشور به ترکیه انتقال یافته و در مرکز همایش های اتاق تجارت آنکارا نگهداری می شود، بازدید کرد.
وی در این بازدید به ناظرانی که از چین، روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، هندوستان و پاکستان برای نظارت بر انتخابات ترکیه به این کشور رفته اند، توضیحاتی ارائه کرد.


گوون گفت: حدود 500 ناظر از 48 کشور جهان بر این انتخابات نظارت خواهند کرد. علاوه بر آن ناظران دستگاه های مختلف و نمایندگان احزاب سیاسی ترکیه نیز بر روند انتخابات نظارت خواهند داشت.
وی گفت: همه صندوق ها ساعت 17 به وقت محلی گشوده خواهد شد.
گوون گفت: نتایج انتخابات گذشته را پیش از نیمه شب حوالی ساعت 23 اعلام کردیم و این بار نیز امیدواریم نتایج را پیش از نیمه شب اعلام کنیم.

آمار و ارقام و سیستم انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی امروز در ترکیه


این انتخابات در حالی برگزار می شود که براساس اصلاح قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی آوریل 2017 به تصویب رسید، اختیارات رئیس جمهور منتخب به طور قابل توجهی تقویت می شود.
 
- آمار و ارقام:

در انتخابات امروز در مجموع 56 میلیون و 300 هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند و بنا بر اعلام مقامات ترکیه، حدود سه میلیون تبعه ترکیه مقیم خارج توانستند بین 7 تا 19 ژوئن رأی خود را به صندوق های رأی بیندازند.
حدود 181 هزار شعبه اخذ رأی در ترکیه در نظر گرفته شده است و شعب اخذ رأی از ساعت هشت صبح به وقت محلی (ساعت پنج به وقت گرینویچ) تا 17 به وقت محلی (ساعت 14 به وقت گرینویچ) باز خواهند بود.

- سیستم رأی گیری:

در این انتخابات مردم ترکیه همزمان رئیس جمهور و هم نمایندگان پارلمان را انتخاب می کنند.
رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود. اگر در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری هیچ نامزدی بیش از 50 درصد آرا را کسب نکند، دور دوم در تاریخ هشتم ژوئیه برگزار خواهد شد.


در مورد نمایندگان پارلمان، آنها تنها در یک دور براساس لیست هر یک از 81 استان این کشور انتخاب می شوند. کرسی های مجلس ملی ترکیه به نسبت آرایی که نمایندگان به دست می آورند، به آنها اختصاص می یابد.
تنها احزابی که بیش از ده درصد آرا را در سطح ملی به دست می آورند، می توانند به اکثریت پایدار دست یابند.
به علاوه، براساس اصلاح قانون اساسی ترکیه که آوریل 2017 به تصویب رسید، در انتخابات امروز 600 نماینده انتخاب خواهند شد. مجلس قبلی 550 نماینده داشت.

 

- تدابیر اصلی قانون انتخاباتی جدید:


براساس قانونی که ماه مارس به تصویب رسید، برای نخستین بار احزاب می توانند در انتخابات پارلمانی ائتلاف تشکیل دهند. این تدبیر می تواند امکان ورود به پارلمان را برای احزابی که حد نصاب 10 درصدی آرا را کسب نمی کنند، فراهم کند.
قانون جدید همچنین برگه های انتخاباتی فاقد مهر رسمی را معتبر و قابل شمارش می داند، تدبیری که دقیقا طی همه پرسی آوریل 2017 اتخاذ و جنجال برانگیز شد و مخالفان خطر تقلب را مطرح کردند.


این قانون همچنین ادغام برخی حوزه های انتخاباتی و جابجایی صندوق‌های یک حوزه با حوزه دیگر را مجاز می داند.
به علاوه، نیروهای نظامی اجازه دارند در صورت اختلال در شعب رأی گیری به درخواست یک شهروند، ناظر یا یک مسئول وارد شعب اخذ رأی شوند. نیروهای نظامی همچنین می‌توانند رأی دهندگان یا ناظرانی را که مسئول این اختلالات یا نا آرامی‌ها هستند، از آنجا بیرون کنند.
مخالفان دولت ترکیه این تدابیر را محکوم کرده و آن را با هدف ارعاب رأی دهندگان و حتی پیچیده کردن روند رأی گیری به خصوص در جنوب شرقی این کشور که اکثریت آن کرد هستند، می دانند.

- احزاب و نامزدها:


شش نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت می کنند: مرال آکشنر (حزب راست ملی گرای خوب) ، صلاح الدین دمیرتاش (حزب دمکراتیک خلق‌ها)، رجب طیب اردوغان (حزب عدالت و توسعه) ، محرم اینجه (حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق) ، تمل کاراملا اوغلو (حزب اسلامگرای سعادت) و دوغو پرینچک (حزب وطن) .


برای انتخابات پارلمانی دو ائتلاف تشکیل شده است :‌ اولین ائتلاف، « ائتلاف مردم » است که نمایندگان حزب حاکم، یعنی حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی (راست افراطی) در آن گرد هم آمده اند. حزب اتحاد بزرگ نیز نامزدهای خود را در فهرست نامزدهای حزب عدالت و توسعه معرفی کرده است.


ائتلاف دوم نیز « ائتلاف ملت » است که در آن حزب سوسیال-دموکرات « جمهوری خواه خلق » ، حزب راست ملی گرای « خوب » و حزب محافظه کار « سعادت » متحد شده اند. حزب راست میانه « دموکرات » نیز نامزدهای خود را در فهرست‌های حزب خوب معرفی کرده است.
حزب « دموکراتیک خلق » که طرفدار کردها است، حزب اسلامگرای کرد « مطالبه آزاد » و حزب « وطن » نیز فهرست‌هایی جداگانه از نامزدهای خود را اعلام کرده اند.

 

آزمونی برای اردوغان


انتخابات امروز، بزرگ‌ترین آزمون برای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از زمان به قدرت رسیدن او در ۱۵ سال گذشته است.

بی بی سی گزارش داد: اگر اردوغان در این انتخابات به پیروزی برسد، برای یک دوره ۵ ساله دیگر رئیس‌جمهوری ترکیه خواهد ماند. محرم اینجه، نامزد اصلی مخالفان در این انتخابات امیدوار است انتخابات را به دور دوم بکشد.

 


 اردوغان در صورت پیروزی اختیارات به مراتب بیشتری نسبت به زمان فعلی خواهد داشت که منتقدان می‌گویند به دموکراسی در ترکیه لطمه جدی می‌زند.


در پی کودتای نافرجام ۲۰۱۶، آقای اردوغان در ترکیه وضعیت اضطراری اعلام کرد و این وضعیت هنوز در ترکیه برقرار است.

اینجه وعده داده که در صورت پیروزی در ۴۸ ساعت این وضعیت را لغو خواهد کرد.

قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شود اما  اردوغان خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

روز گذشته، در آخرین روز تبلیغات انتخابات، دو کاندیدای اصلی تجمع‌های بزرگی برگزار کردند.

در انتخابات پارلمانی، حزب حاکم عدالت و توسعه امیدوار به حفظ اکثریت در مجلس ترکیه است اما ائتلافی از مخالفان خواهان پایان دادن به اکثریت هستند.

 اردوغان در سال ۲۰۰۳ نخست‌وزیر ترکیه شد و از سال ۲۰۱۴ رئیس‌جمهوری این کشور بوده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =