ایرنا به نقل از نشریه آتلانتیک نوشت: براساس اینکه چه موادی (شامل میکروب ها و باکتری‌ها) از اقیانوس‌ها خارج و وارد جو می‌شوند، می‌توانیم ابرهای روشن‌تر و سفیدتر ببینیم و بسته به مواد خارج شده از اقیانوس، دمای کره زمین نیز می‌تواند تغییر کند.

'ورونیک گرین وود' از خبرنگاران نیویورک‌تایمز روز گذشته طی گزارشی با عنوان 'میکروب‌های اسرارآمیز در آسمان' افزود: دانشمندان به‌تازگی دریافته‌اند که چگونه موجودات میکروسکوپی که از اقیانوس‌ها وارد جو می‌شوند، می‌توانند در مدیریت اقلیم مؤثر باشند. همه می‌دانیم تنها در روده انسان یک اکوسیستم پیشرفته از باکتری‌های مفید وجود دارد. اما گستردگی و عمق مشارکت میکروب‌ها در بسیاری از سیستم‌های موجود در این سیاره هنوز به‌خوبی درک نشده است. به‌عنوان‌مثال، شواهدی وجود دارد که در ابرها میکروب‌هایی وجود دارد که در بارندگی‌ها نقش مؤثری ایفا می‌کند.

به نظر می‌رسد برخی از این میکروب‌های موجود در ابرها از خاک می‌آیند، اما برخی دیگر از میکروب‌های موجود در ابرها احتمالاً منشأ اقیانوسی دارند. در مطالعه‌ای جدید محققان از مخزن 13 هزار لیتری آب دریا استفاده کردند تا ببینند گونه‌های میکروبی که در آب هستند چگونه وارد جو می‌شوند.

این مطالعه درواقع برای پیدا کردن پاسخ این پرسش صورت گرفت؛ میکروب‌ها چگونه از اقیانوس‌ها وارد جو می‌شوند و بر روی اقلیم تأثیر می‌گذارند؟ طبق گفته 'کیم پرتر' محقق دانشگاه کالیفرنیا در 'سن دیگو'، مواد آزادشده از اقیانوس ممکن است بر روی مدیریت اقلیم تأثیرگذار باشند. او می‌گوید: بر اساس اینکه چه موادی از اقیانوس‌ها خارج و وارد جو می‌شوند، می‌توانیم ابرهای روشن‌تر و سفیدتر را ببینیم. بنابراین بسته به مواد خارج‌شده از اقیانوس، دمای کره زمین نیز می‌تواند تغییر کند.

برای این آزمایش، تیم پرتر هزاران گالن آب از اقیانوس آرام را به یک مخزن طولانی و محصور در آزمایشگاه کشانده و جو موجود را با دقت فیلتر کرده بود تا تنها میکروب‌های آب که از آن بیرون می‌آیند، موردبررسی قرار گیرند. محققان، ارگانیسم‌ها را تشویق به رشد کرده و باد و امواج را به وجود آوردند تا بتوانند ذرات آب را به جو اسپری کنند. آن‌ها یک آزمایش سریع ژنتیکی برای شناسایی آنچه در ذرات اسپری شده بود انجام دادند و متوجه شدند که درواقع، همه‌چیزهایی که در اقیانوس زندگی می‌کنند در ذرات حاصل از اسپری آب اقیانوس به جو وجود ندارد.

در این مطالعه مشخص شد که گروه‌های خاصی از باکتری‌ها از آب اقیانوس‌ها وارد جو می‌شوند. پرتر متوجه شد نوعی باکتری که اغلب بر روی پوست انسان بیشتر دیده می‌شود در حجم آب خارج‌شده از اقیانوس بیشتر از سایر باکتری‌ها دیده می‌شود. وی دریافت که این باکتری‌های خاص دارای اجزای تشکیل‌دهنده سلولی هستند که آب گریز بوده و درواقع دارای دیواره‌های مومی هستند و به همین دلیل تمایل به خروج از آب دارند.

اکنون این پرسش برای محققان پیش‌آمده که آیا این باکتری‌ها، همان میکروب‌هایی هستند که در ابرها نیز وجود دارند. پرتر می‌گوید که هنوز نتیجه مشخص نیست اما جمع‌آوری نمونه‌های بیشتر از طریق بالن‌ها و یا هواپیماهای ویژه، قدم بعدی قابل قبولی است. این گروه همچنین قصد دارد تا آزمایشات لازم را با استفاده از آب دریا در زمان‌های مختلف سال، یا آب دریاهای دیگر انجام دهد تا ببیند نتایج تغییر می‌کند یا خیر.

پرتر در ادامه نیاز به بررسی مقادیر مختلف دی‌اکسید کربن موجود در ریه انسان را نیز یکی دیگر از راه‌های موجود برای اندازه‌گیری مقادیر مختلف میکروب‌ها در جو می‌داند. او می‌خواهد بداند حال که میزان دی‌اکسید کربن بسیار بالاتر از ظرفیت جو است بر سر میکروب‌های موجود در جو چه می‌آید؟ وی درنهایت تأکید کرد 'ما می‌خواهیم با این آزمایشات بدانیم قرار است در آینده چه بر سر ما بیاید.

***'نشریه آتلانتیک یکی از مجلات آمریکایی است که در ابتدا تحت عنوان ماهنامه آتلانتیک در سال 1857 در بوستون، ماساچوست تأسیس شد. دفتر مرکزی این نشریه در حال حاضر در واشینگتن، دی. سی. قرار دارد. همان‌طور که در مورد نام پیشین به آن اشاره شد، هرماه یک شماره چاپ می‌شد و این سیاست به مدت 144 سال ادامه داشت تا اینکه در سال 2003 رسماً کلمه ماهنامه از اسم روی جلد این نشریه حذف شد و درنهایت در سال 2007 رسماً اسم نشریه به نام فعلی، آتلانتیک تغییر یافت. عمده موضوعات چاپ‌شده در مجله در مورد سیاست خارجی، علم سیاست، اقتصاد، هنر، فناوری و تکنولوژی است'.