۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

ایرنا نوشت: شبکه خبری سی ان ان در ویژه برنامه ای با پرداختن به نتایج انتخابات پارلمانی سوئد که دیروز برگزار شد و قوت گرفتن جناحهای راست افراطی گزارش داد: این احزاب در سوئد قدرت می گیرند.

با توجه به شمارش 99 درصد آراء درانتخابات پارلمانی سوئد، این کشور با یک بن بست سیاسی مواجه شده است،چرا که حزب چپ میانه 40.6 (چهل و شش دهم) درصد و راست میانه نیز 40.2 (چهل و دو دهم) درصد آرا را به خود اختصاص داده اند.

حزب عوام گرا و ضدمهاجرتی 'دمکرات های سوئد' نیز که یک حزب راست افراطی است، تاکنون 17.6 درصد آراء را به خود اختصاص داده است. این میزان بیش از آرا 12درصدی این حزب در سال 2014 است.

سوئد به دست راست‌های افراطی‌ افتاد


با توجه به آراء به دست آمده، تحلیلگران پیش بینی می کنند که مذاکرات طولانی مدت که می تواند هفته ها به درازا کشد برای تشکیل یک دولت اکثریت و یا احتمالا یک دولت اقلیت، زمان خواهد برد.


انتخابات پارلمانی سوئد روز گذشته برگزارشد که احزاب مختلف در این کشور برای کسب 349 کرسی آن به رقابت پرداختند.

بنابر نظرسنجی های به عمل آمده حمایت از جناح های راست درسوئد از سال 2010 بدین سو افزایش یافته، بطوریکه در سال 2010 میزان حمایت از راست ها 5.7 درصد بوده و این رقم در سال 2018 به 18.2 درصد رسیده است.

سی ان ان گزارش داد: فریب این نام را نخورید، حزب 'دمکرات های سوئد' یک حزب فرا راستی ضد مهاجرتی ناسیونالیست گرا با ریشه های نئو نازی است اکنون رتبه سوم در انتخابات پارلمانی را به دست آورده است.


کارل بیلدت نخست وزیر و وزیرخارجه سابق سوئد هم در باره قوت گرفتن چنین احزابی در سوئد که به گفته سی ان ان مردم آن به شدت مقید به رعایت حقوق بشر، محیط زیست، و برخورد با رفتارهای نژاد پرستانه هستند، گفت: ما طی سال های اخیر شاهد قوت گرفتن گروه ها و احزاب عوام گرا هستیم.

بیلدت در ادامه به تمسخر به سی ان ان گفت:چنین احزابی همچون حزب دمکرات های سوئد مانند آنچه در آمریکا گفته می شود می گویند ما بار دیگر سوئد را به عظمت می رسانیم و این یعنی بازگشت به سال های 1950 که در آن اتحادیه اروپایی وجود نداشت و مسائل ضد مهاجرتی وجود داشت.

بیلدت افزود که مساله مهاجرتی نقش مهمی برای چنین احزابی در انتخابات پارلمانی سوئد ایفا می کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =