۰ نفر
۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰

دومین سالگرد شکست کودتای نافرجام در ترکیه به روزی برای جشن و حضور اردوغان در میان مردم تبدیل شد. در جریان کودتای نافرجام 250 نفر از شهروندان ترکیه کشته و 2196 نفر مجروح شده بودند.


محمود فاضلی

در دومین سالگرد شکست کودتای نافرجام 15 جولای 2016 ترکیه (که آنکار آن را «حماسه» می‌خواند) در سراسر این کشور به عنوان «روز دموکراسی و اتحاد ملی» با حضور میلیون‌ها نفر از مردم این کشور مراسم یادبود، حضور 100 خبرنگار خارجی، مراسم شب زنده داری در 91 هزار مسجد در ترکیه و دیدار با همه سه هزار و 850 خانواده آسیب دیده برگزار شد.

همچنین مراسم یادبودی در بسیاری از نمایندگی‌های ترکیه در کشورهای جهان از جمله هلند، آلمان، بلژیک، سوئیس، بلغارستان، برزیل، فرانسه و سرکنسولگری ترکیه در قدس اشغالی برگزار شد. هدرناوئرت، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با انتشار پیامی در توییتر به مناسبت دومین سالگرد کودتای نافرجام 15 جولای در ترکیه، آنرا «کودتای منفور و نافرجام در ترکیه» خواند و به خانواده‌های شهدای این روز تسلیت و آنرا حمله به دموکراسی خواند.

شخص اردوغان بی‌شک فعال‌ترین مقام ترکیه در این مناسبت بود. در مراسم ویژه روی پل شهدا در شهر استانبول حضور یافت. وی در مقاله‌ای که در رابطه با کودتا در ویژه نامه روزنامه «حریت» منتشر کرد، تأکید داشت ملت ترکیه با حماسه آفرینی در مقابل اقدام به کودتای خونین 15 جولای به یک پیروزی بی‌سابقه در طول تاریخ دست یافت. ملت ترکیه در آن شب در سراسر کشور مقاومت بزرگی را به نمایش گذاشتند. ترکیه با مقاومت نه تنها کودتا را با شکست مواجه کرد، بلکه آبرو و حیثیت دموکراسی در سراسر جهان را نیز نجات داد. این روز نه تنها به عوامل گروه فتح الله گولن بلکه به کلیه کودتاگران، کسانی که سودای کودتا در سر دارند، گروه‌های تروریستی و حامیان این گروه ها نیز پاسخ واضح و روشنی بود. ملت ترکیه اجازه تبدیل این کشور به مستعمره استعمارگران از طریق گروه گولن را نداد.

وی همچنین با حضور در مراسم ختم شهدای کودتا در مسجد مجتمع ریاست جمهوری برای دقایقی تلاوت قرآن کرد. وی در جریان چند مراسم به همین مناسبت، ضمن حمله به گولن جملاتی تندی همچون «دست‌های هشت پای فتح الله گولن را قطع کردیم. این ملت یک ملت اصیل است. اقدام کودتا را هیچ وقت فراموش نخواهد کرد و دفتر کودتاها را بستیم و آبروی دموکراسی جهان را نجات دادیم» بکار برد.
علی یلدیریم رئیس جدید مجلس از دیگر شخصیت‌های فعال ترکیه در سالگرد کودتا بود. وی در مقاله‌ای به مناسبت سالروز کودتا نوشت: «همانند گذشته از این پس نیز در راستای حفاظت از استقلال و بقای ملت و دولت ترکیه به مبارزه بی‌امان با گروه‌های تروریستی با قاطعیت همچنان ادامه خواهیم داد. ملت کودتا را به کنار زد و ما این روز جولای را فراموش نخواهیم کرد و به مبارزه بی‌امان با گروه‌های تروریستی با قاطعیت ادامه خواهیم داد».

عبدالحمید گل وزیر دادگستری نیز در مواضع سخت خود مدعی شد مبارزه مصمم ما با تمامی گروه‌های تروریستی که در صدد محاصره ترکیه هستند و در راس آن گروه گولن با عزم راسخ و تا آخر ادامه خواهد یافت. کودتا یکی از آزمون‌های دشوار برای دستگاه قضایی ترکیه بود و ما توانستیم این آزمون را با رو سفیدی پشت سر بگذاریم. محاکمه عاملان اصلی اقدام کودتا، یعنی کسانی که بطور مسلحانه در شب 15 جولای در صحنه بودند، با صدور احکام قطعی پیش می‌رود. بجز یک پرونده، تمامی بازجویی‌ها در مورد عاملان کودتا به نتیجه رسیده است. در 94 پرونده جداگانه در دادگاه‌های ترکیه محاکمه 2161 مظنون بازداشتی ادامه دارد. محاکمه 195 پرونده در دادگاه اولیه به اتمام رسیده است. از میان این پرونده‌ها، حکم صادره از سوی دیوان عالی قضایی نیز کنترل و قطعی شده است.

مقامات ترکیه تلاش کردند این مراسم را به فرصت جدیدی برای حمله به شخص گولن و استرداد وی از آمریکا استفاده کنند. ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه مدعی شد با آمریکا کارگروه مشترک تشکیل دادیم. سرکرده گروه گولن و شبه نظامیان آن در آمریکا مستقر هستند. اجازه نمی‌دهیم این گروه در هیچ جای جهان نفس راحتی بکشد. ما همواره این موضوع را در مجامع مختلف مطرح کرده و کم کم ثمرات آن را می‌بینیم. این موضوع با سرعت دلخواه ما پیش نمی‌رود. مقامات آمریکایی بارها از وجود برخی مشکلات قانونی در کشورشان در رابطه با استرداد سرکرده گروه گولن و محاکمه وی در ترکیه سخن گفته‌اند. بر این باوریم که باید اقدامات عملی‌تری در این زمینه انجام شود.

ترکیه همچنین از فرصت استفاده کرد و در نشست کارگروه مشترک ترکیه-آمریکا که با حضور مقامات وزارت کشور، دادگستری و امورخارجه در آنکارا برگزار شد، پیرامون مسائل حقوقی و قضائی فیمابین به بحث و تبادل نظر پرداخت. آنکارا ادعا می‌کند در این نشست پیرامون مبارزه با گروه گولن، استرداد سرکرده این گروه و نیز روابط کنسولی، همکاری‌های قضایی بحث و تبادل نظر شد.

در جریان کودتای نافرجام 250 نفر از شهروندان ترکیه کشته و 2196 نفر مجروح شدند. 125806 نفر به اتهام عضویت در گروه فتح الله گولن، همکاری با این گروه و دست داشتن در کودتای 15 جولای از ادارات دولتی اخراج شدند. 729 نفر به مجازت حبس ابد سنگین و 888 نفر به حبس ابد معمولی محکوم و 655 نفر به مجازات یک الی 20 سال زندان محکوم شدند. در رابطه با خسارت مالی 112 میلیون لیر در جریان کودتا نیز دعوای غرامت اقامه شد.

در حالی که آنکارا اخیرا حالت فوق‌العاده در این کشور را که به نیروهای امنیتی و پلیس این کشور اختیارات زیادی داده بود را پس از هفت بار تمدید لغو کرده است، حزب حاکم ترکیه لایحه جدید مقابله با تروریسم را که به مقامات این کشور اختیار بیشتری در بازداشت مظنونان را می‌دهد، به پارلمان تسلیم کرده است.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =