دبیر چهارمین جشنواره بین المللی مولودی خوانی هه تاو از اضافه شدن بخش پژوهشی به جشنواره مولودی خوانی هه تاو در سنوات آتی خبر داد و گفت: جمع آوری آکادمیک تاریخ مولودی خوانی و موسیقی عرفانی از جمله اهداف آتی جشنواره هه تاو است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، جلال قلعه شاخانی در حاشیه برگزاری چهارمین جشنواره مولودی خوانی هه تاو در جمع اصحاب رسانه استان اظهار کرد: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در 32 استان کشور و 80 کشور جهان در ایام دهه کرامت برگزار می شود.

وی ادامه داد: چهارمین جشنواره مولودی خوانی هه تاو نیز از سری برنامه های موضوعی شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) است که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با حضور گروه ها و مولودی خوانان داخلی و خارجی به میزبانی سنندج برگزار می شود.

وی با بیان اینکه 48 گروه و 53 مولودی خوانی متقاضی بخش مسابقه این جشنواره شدند، عنوان کرد: بعد از بازبینی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره 14 گروه مولودی خوانی و 16 مولودی خوان از سراسر کشور جواز حضور در مرحله پایانی و رقابتی را کسب کردند.

قلعه شاخانی با اشاره به گروه ها و مولودی خوانان بخش بین الملل جشنواره هه تاو اذعان کرد: 2 گروه از اقلیم کردستان عراق و سه مولودی خوان در بخش بین الملل جشنواره حضور دارند.

دبیر چهارمین جشنواره مولودی خوانی هه تاو به ظرفیت ها استان در حوزه مولودی خوانی اشاره کرد و گفت: کردستان قطب مولودی خوانی و جایگاه تاریخی در این حوزه دارد و برگزاری این جشنواره نیز در همین راستا انجام می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ادامه داد: 2 طریقت قادریه و نقشبندیه پیروان زیادی در استان دارند که برای تقویت و حفظ این طرقیت ها، برگزاری چنین جشنواره های قابل توجه است.

وی با بیان اینکه جشنواره مولودی خوانی هه تاو با موضوع سیره نبوی و فرهنگ رضوی برگزار می شود، تاکید کرد: تلاش شده است روند برگزاری این جشنواره متناسب با فرهنگ مولودی خوانی در منطقه و در راستای اهداف و رسالت های جشنواره رضوی باشد.

این مقام مسئول با اشاره به 2 اجرا از هر شرکت کننده افزود: در راستای استفاده افراد مختلف از جشنواره و فراهم کردن شرایط خاص و مناسب کار داوری، اجراهای گروه ها و مولودی خوانان شرکت کننده در جشنواره در دو محل مجتمع فجر و خانه کورد سنندج پیش بینی شد.

قلعه شاخانی، با بیان اینکه برگزاری جشنواره های تولید محور در دستور کار است، ابراز داشت: برگزاری جشنواره های رقابتی ضمن داشتن مزایایی خاص، چون کارها صرفا برای جایزه است تولید محتوا در حاشیه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: برگزاری هر جشنواره بایستی در جهت تعامل، ارتباط هنرمندان و کیفی شدن تولیدات هنری حرکت کند که رقابتی برگزار شدن هر جشنواره، موجب دورشدن از این هدف اصلی می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، از اضافه شدن بخش پژوهشی به جشنواره مولودی خوانی هه تاو خبر داد و افزود: جمع آوری آکادمیک تاریخ مولودی خوانی و موسیقی عرفانی در منطقه از جمله اهدافی است که با اضافه شدن بخش پژوهشی در سنوات آتی پیش بینی شده است.

دبیر چهارمین جشنواره مولودی خوانی هه تاو با بیان اینکه تعدد برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری یک آسیب است، عنوان کرد: تلاش می کنیم بخش رقابتی جشنواره ها حذف و به سمت رفاقتی برگزاری شدن جشنواره های فرهنگی و هنری حرکت کنیم.

قلعه شاخانی خاطر نشان کرد: با تدابیر اندیشده شده بخش رقابتی در رده سنی نوجوان و جوان در راستای کشف استعدادهای برتر و ایجاد انگیزه در بین هنرمندان جوان برگزار می شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =