آغاز «سواپ» نفت در عراق

روایت یک هفته بارانی و معنوی در سه دغدغه و راهکار خلاصه می‌شود، با توجه به اوضاع بحرانی داخلی (اعتصاب رانندگان و اعتراضات آبی) در نشست دوستان انجمن اسلامی مدرسه عالی بازرگانی، دیدار با امام جمعه موقت تهران، مصاحبه با مطبوعات بر سه نکته برای عبور از شرایط مبهم و دشوار کنونی تاکید کردم : ۱- بهبود فضای کسب و کار (آزادسازی ومقررات زدایی) ۲- حفظ برجام و اجازه ندادن به رادیکال‌ها و مزدبگیران برای خروج از برجام ۳- تاکید بر تفاهم وگفت‌وگوی ملی و ترمیم دوگانگی در دولت

البته این هفته اتفاقات مثبت و امیدوارکننده ای نیز افتاد که می تواند در توقف روند مایوس کننده فعلی موثر باشد :
۱- تاکید مجلس ونهادهای نظارتی بر حذف بازنشستگان در دولت که اثر این تصمیم بر ساختار وزارت نفت پر رنگ خواهد بود و شاهد حضور جوانان شایسته ای در راس شرکت " متن" و" نیکو" و ....خواهیم بود واغلب معاونتها نیز تغییر خواهند کرد

۲- بالاخره بعد از ماهها تاخیر" سواپ" نفت عراق آغاز شد وکامیونهای بارگیری شده در پشت مرز ایران منتظر دریافت مجوز ورود هستند.

۳- بالاخره "شستا" بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور تصمیم گرفت به مانند سایر صندوقهای بازنشستگی دنیا، بنگاه داری را رها کند و مجتمع های پتروشیمی خود را در هلدینگ خلیج فارس ادغام کرده وسهامدار هلدینگ شود، اگر این حرکت توسط سایر ارگانها ونهادها نیز تقلید شود می توان به سامان گرفتن بازار داخل وخارج امیدوار بود.

۴- با توجه به خروج امریکا از برجام وسخت شدن نقل وانتقالات پولی ، روابط مستقیم شرکت نفت با شرکتهای بین المللی مجددا با مشکل مواجه خواهد شد واین شرکتها ترجیح می دهند برای در امان ماندن از تحریم ها با بخش خصوصی همکاری کنند ودر این هفته چند درخواست در رابطه با گاز مایع، گازوییل ، رافینت، پت ونفت خام داشتم ولی به آنان توصیه کردم که منتظر نتایج مذاکره ایران با اروپا باشند تا شیوه کار مشخص گردد.

۵- مذاکراتی که فعالین عرصه پتروشیمی وفراورده های نفتی با معاون اول رییس جمهور ووزیر نفت داشته اند موفقیت آمیز بوده وبا تخصیص خوراک میعانات ونفت خام برای پتروشیمی ها وپالایشگاهها با ارز ۳۸۰۰ تومان موافقت کلی بعمل آمده ، ما هم در اتحادیه اوپکس نیز پیگیر تسری یافتن این مصوبه به فراورده هایی نظیر کندانست، وکیوم باتوم، لوب کات، اسلک و..... شدیم. در این صورت صادرکنندگان با رضایت کامل ارز خود را به سامانه نیما فروخته وهمکاری خواهند کرد.

در نشست کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران که با موضوع آسیب شناسی بازار عراق و بررسی آینده آن با توجه به تحولات اخیر در روز چهارشنبه برگزار شد به همراه رئیس اتاق مشترک ایران و عراق آقای دکتر آل اسحاق شرکت کردم و نقطه نظرات خود را مطرح کردم.

در نشست با دوستان انجمن اسلامی سابق مدرسه عالی بازرگانی سابق روند کسب درامدهای کلان را در بخش ۱- املاک ۲- شرکتهای بزرگ پیمانکاری ۳- بانکداری ۴- نمایندگی شرکتهای بزرگ خارجی ۵- قاچاق ۶- صنایع پتروشیمی وشیمیایی تشریح کردم ومدعی شدم که در اثر تحریم ها، تغییرات تکنولوژیک و ابر چالش های اقتصادی این روند کاملا دگرگون شده و سرمایه گذاری در این زمینه ها به غیر از پتروشیمی های گازی سود آور نمی باشد.

اعتقاد دارم در شرایط فعلی ، خلق پول به بخش خدمات مانند " رستوران داری" ،" درمان"، " ای تی"، " فروشگاههای زنجیره ای و"برند سازی " منتقل شده و این تغییر باعث گیجی وسردرگمی بسیاری از فعالان اقتصادی شده است.

در این نشست وملاقات با امام جمعه موقت تهران( جناب ابوترابی) شرایط فعلی کشور را با سال ۸۸ که تحریم ها آغاز شد بسیار متفاوت دانسته و به دلایل زیر "دور زدن تحریم ها" را سخت و نشدنی دانستم:
الف- شرایط داخلی:
۱- مجلس در برنامه ششم اختیارات دولت را در "ستاد تدابیر ویژه" محدود کرده وتصمیمات ستاد بدون مصوبه شورای عالی امنیت ملی قابلیت اجرا ندارد.
۲- مدیران و وزرای فعلی جسارت وشحاعت تصمیمات دوره قبل را ندارند واساسا اعتقادی به دور زدن تحریم ها ندارند
۳- منتقدین ومخالفین دولت احمدی نژاد اقشار فرهیخته، طبقه متوسط به بالا وفعالین اقتصادی بودند ولی مخالفین امروز کشور طبقات فرومایه ونیروهای سیاسی وامنیتی هستند که حاضر به سرکوب اغتشاشات نبوده وامروز به تعبیری شاهد "شورش گرسنگان "هستیم .

ب: شرایط خارجی

۱- درسال ۸۸ ما با رییس جمهوری مثل ترامپ مواجه نبودیم ،تیم هایی در وزارت خارجه وسیا به دنبال سرنگونی رژیم نبودند، بلکه هدف آمدن ایران به پای میز مذاکره بود.
۲- قوانین پولی وبانکی دنیا به شیوه کنونی نبود وقوانینی نظیر ‘ کی وای سی" اجرا نمی شد
۳- فضا در منطقه به شکل امروز خصومت امیز نبود وبه سادگی از امکانات بانکی وپولی دبی وترکیه استفاده میشد ولی اکنون امکان پذیر نمی باشد واگر هم امکان اسناد سازی وجود داشته باشد، هزینه ان کم نخواهد بود ( وضع مالیات ارزش افزوده در امارات)

لذا حفظ برجام ، آزاد سازی اقتصادی وانعطاف در سیاست ارزی را ضروری دانسته و دوگانکی در تیم اقتصادی دولت ( نوبخت، نهاوندیان، سیف، واعظی، ربیعی ومونسان از یکطرف وتیم جهانگیری، اخوندی، زنگنه وحجتی، ..... از طرف دیگر) را سم مهلک دانسته وخواستار ترمیم این شکاف شدم.

در چند افطاری شرکت کردم ولی افطاری دانشکده اقتصاد علامه( مدرسه عالی بازرگانی سابق) که با حضور هم کلاسی های دوران لیسانس و اساتید آن دوره با همت دکتر طایی برگذار شده بود لذت بخش تر بود.

با وجود ماه رمضان ورزش والیبال یکشنبه را با یک ساعت تاخیر دنبال میکنیم وفوتبال سه شنبه ها نیز با وجود باران های گاه به گاه در محیط باز ادامه دارد وتب جام حهانی نیز بر شوق فوتبالی ام افزوده است.

باران روزانه و هوای مطبوع تهران روزه داری را آسان و کم بارشی زمستان را جبران کرده، وزیر نیرو اعلام نموده که با توجه به کاهش دما در اقیانوس اطلس شاهد معکوس شدن روند ۲۰ سال گذشته ورود ابرهای باران زا ازاین منطقه خواهیم بود و امسال پاییز و زمستان بارانی وبرفی خواهیم داشت.

ان‌شاالله با این اتفاقات خشکسالی از کشور خصوصا جنوب رخت ببندد ویکی از ابرچالش ها که آب می باشد با عنایت خداوند برطرف گردد که پیامد آن اشتغال، رونق کشاورزی وافزایش صادرات خواهد بود. آمین

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 781075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =