اگر شادی‌ها را سرکوب کنیم جلوی توانمندی‌ها و انگیزه‌ها را گرفته‌ایم

«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با انتقاد از دستگاه هایی که در امور فرهنگی یکدیگر را یاری نمی رسانند، کارهای کلیشه ای بی محتوا را برای جامعه امری واهی و بی اساس توصیف کرد.

حجت الاسلام والمسلمين محمد صادق مهرابي كه به مناسبت يكم تير ماه سالروز تاسيس سازمان تبليغات به پرسش هاي خبرنگار ما پاسخ مي داد، گفت: سازمان تبليغات از جمله يكي از يادگارهاي امام راحل است كه عمري هم سو با انقلاب دارد و بعد از امام راحل زير نظر مقام معظم رهبري و بر اساس اساسنامه تعريف شده، مسیر رسیدن به اهداف خود را طي مي كند.

وي اولين اولويت سازمان را هدف گذاري و برنامه ريزي و نظارت امور فرهنگي دانست و افزود: يكي از مهم ترين زير ساخت هاي اساسي براي تحقق اين اهداف، تعامل اين سازمان با ديگر دستگاه هاي فرهنگي و پرهيز از موازي كاري است و تا اين اتفاق نيفتد، كارها كليشه اي مي شود كه در جامعه نمود اجتماعي پيدا نخواهد كرد. اعتقادم بر اين است كه كارهاي فرهنگي بايد نمود اجتماعي داشته باشد. امروز اگر آمار طلاق نگران كننده است و تبعيض و بي عدالتي دامنگیر جامعه است همچنین بنيان خانواده متزلزل شده است به خاطر اين است كه كارهاي فرهنگي نمود اجتماعي ندارد، يعني ما بايد بر اساس آسيب هاي اجتماعي كار فرهنگي و پژوهشی انجام دهيم تا به نتيجه لازم دست يابيم. امروز موازي كاري و كارهاي فرهنگي كليشه ای نه تنها ثمري ندارد، كه گريبان جامعه را گرفته و خود مشكلي مضاعف شده اند. ما انتظار داريم شوراي فرهنگ عمومي با نگاهي ديگر امور خود را دنبال كند و در برون رفت از آسيب هاي اجتماعي كه از جمله اهداف سازمان تبليغات است، گام بردارد. همچنين اعتقا دارم شوراي توسعه فرهنگ قرآني براي توسعه فرهنگ قرآني نتوانسته نقش آفريني كند، در همين راستا انتظارم اين است كه رسانه ها به اين موضوع توجه كنند كه سازمان تبليغات يك دستگاه شکلی نيست و يك نهاد محتوايي است، يعني نگاه به سازمان تبليغات بايد عوض شود، لذا گاهي اوقات حتي مسئولان و متوليان استان مي گويند چرا سازمان تبليغات بنر و پوستر چاپ و نصب نمي كند! در حالي كه رويكرد سازمان تبليغات از ابتدا و تا زمان پايداري فقط كارهاي محتوايي، كرسي هاي آزاد انديشي، گفتمان هاي دانش آموزي و دانشجويي، پاسخ به شبهات ديني و غيره است، يعني ما الان آماده هستيم كه با هم فكري ساير دستگاه ها و صاحب نظران در حوزه هاي محتوايي به كمك همه علاقمند بشتابيم.

به گفته حجت الاسلام والمسلمين مهرابي، امروز فضاي مجازي كه بهترين فرصت ورود به آن براي هدايت نسل جوان است، بدون مديريت رها شده و آفتي بزرگ است.

وي ادامه داد: امروز مديريت فضاي مجازي، بي صاحب مانده و لذا ضربه هاي پي در پي بر ما و جامعه وارد مي كند و مي شود اين فضاي تهديد را به فرصت تبديل كرد. امروز نمي توانيم جلوگيري كنيم و از ورود جوانان ممانعت به عمل آوريم؛ اول اين كه ما بايد از اين فضا و اين تكنولوژي با مديريت صحيح بهره ببريم و اين فضا را بهترين ابزار براي ترويج فرهنگ دين باوري به شمار آوريم.

وي با بيان اين كه امروز راه برون رفت از آسيب هاي اجتماعي، كارهاي فرهنگي است، افزود: اگر فرهنگسازي كنيم، مردم به اقامه نماز و دادن زكات روي مي آورند، لذا امروز تنها با توجه به فرهنگ مسایل ما از جمله امور اقتصادي در كشور ساماندهي مي شود و بدون توجه به فرهنگ مسایل، اختلاس ها، فساد اداري و مسایل اخلاقي در خانواده و جامعه حل نمي شود و هر مقداري كه فرهنگ جامعه را نديده بگيريم، شاهد بحران ها و آسيب هاي اجتماعي بيشتري خواهيم بود، بنابراين با رها كردن فرهنگ، اقتصاد، فساد و شرب خمر و ساير آسيب ها حل نمي شود.

مدير كل تبليغات اسلامي فارس در ادامه اين گفت و گو به حاصل يكي از كارهاي اين نهاد كه بردن مباني ديني به دل جامعه است اشاره كرد و افزود: ما چندي پيش به دهكده سلامي رفتيم و هدفمان اين بود كه وضعيت كارتن خواب ها كه جمعيتي 400 نفره داشتند را به بررسي بگيريم، در ميان اين كارتن خواب ها ما فوق ليسانس و ليسانس را ديديم كه تعداد حافظ جزء هايي از قرآن كريم بودند. در اين ديدار يك نفر روحاني را مامور كرديم كه هم سو و هم قدم با اين ها باشد و اقامه نماز را به عهده بگيرد و با بيان احكام اين ها احساس نكنند كه از جامعه بريده شده اند و كسي به سراغشان نمي آيد. در بحث هاي ديگر چون طلاق نيز به همين نحو. ما اگر مي گوييم در شهر شيراز از هر 3 ازدواج يكي منجر به طلاق مي شود بايد جست و جو كنيم كه اين ها در خانواده ها مقيد به فرهنگ ديني و قرآني هستند و يا خانواده هايي كه در آن ها شرب خمر، اعتياد، بيكاري و ديگر آسيب هاي اجتماعي فراوان است و فاقد فرهنگ ديني هستند.

مدير كل تبليغات اسلامي فارس با بيان اين كه در حال حاضر سازمان تبليغات در بحث خانواده، عرفان هاي شيعي، جشن تمدن علوم اسلامي و بحث تلفيقي در لارستان ورود كرده، يكي از راه هاي كاهش جريان هاي خياباني را گفتمان دانست و گفت: الان فرهنگ گفتمان سازي در مجموعه ها كمرنگ شده است، در حالي كه اگر اين فرهنگ را داشتيم شاهد اين اعتراض ها نبوديم. اصلا اسلام با فرهنگ گفتمان ترويج پيدا كرد. پيامبر عظيم الشان اسلام (ص) شيوه تبليغي اش چهره به چهره و گفتماني بود. ما الان مدارس صدرا با جمعيتي برابر با هزار و 400 دانش آموز داريم كه در 13 مدرسه معارف اسلامي تحصيل مي كنند كه علاوه بر آموزش نظام تعليم و تربيت و مباحث قرآني متعهد به اخلاق اسلامي مي شوند.

در بحث شادی هاي اجتماعي، نظير پيروزي هاي فوتبالي و غيره نيز نظر اين مقام ديني را پرسيدیم كه گفت: اعتقاد داريم كه ما در حوزه فرهنگ ديني مردم خوب خود را آگاه نكرده ايم و كمتر كسي از فرهنگ غني شيعه با خبر است حتي اگر از من طلبه سوال شود چهار منبع فقه شيعي را نام ببرم، نمي توانم جواب بدهم. عقيده ايم بر اين است اگر مبناي دين رعايت شود به همه نيازها پاسخ داده شده است اما اگر من بخواهم سليقه خود را ترويج دهم اين سليقه اي عمل كردن با فطرت خداجوي انسان ها سازگاري ندارد. امام صادق (ع) مي فرمايند: دو شاخصه براي شيعيان ما ترسيم كنيد. در شادي هاي ما شاد باشند و در غم هاي ما غمگين. يعني اين امام همام صراحتا دستور به شادي مي دهند. چون انسان از نظر حوزه فيزيولوژي نمي شود همه اش گريه كند يا پيوسته خندان باشد. در جايي انسان محزون است و در جايي شادي مي كند، پس اگر جواناني در خيابان شادي مي كنند، اين را بايد از سلامت آن ها بدانيم و اگر مانع شادي آن ها شويم شادي را نتوانسته ايم تعريف كنيم. اسلام حتي تاكيد مي كند كه در اين مراسم جشن، لباس سفيد بپوشيد و حالا سوال دارم در چه زماني اين معنا در صدا و سيماي ما و رسانه ها بحث شده است. يعني متاسفانه نقش شاد بودن در جامعه و خانواده در اين زمانه مغفول مانده است و ساختار خانواده كه اساس جامعه است،‌ بي انگيزه و خمود است. شادي در محيط هاي كاري وجود ندارد و اگر همين شادي هاي زودگذر هم سركوب شود، خيلي از توانمندي هاي ما انسان ها سركوب مي شود كه خوشايند نيست.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =