۰ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۰
از استان‌های سیل‌زده چه خبر؟

ایسنا نوشت: سیل ویرانگری که در 25 سال گذشته بی‌سابقه بوده تاکنون جان حداقل 9 نفر را در استانهای شمالی گرفته و ساکنان 154 شهر و روستا را دربه در کرده است.

بر اساس آخرین گزارش اعلام شده از سوی مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات، پس از سیل و آبگرفتگی صورت گرفته در 6 استان متاثر از پدیده جوی شامل اصفهان، خراسان شمالی، گلستان، گیلان، مازندران و یزد و 39 شهرستان و 154 شهر و روستا از 13 مهرماه تا ساعت 6 صبح 16 مهرماه به بیش از 6990 نفر امداد رسانی شده و بیش از 327 نفر اسکان اضطراری شدند و حداقل 8 نفر جان باخته‌اند. همچنین 660 خانه از آب تخلیه شده‌اند و 106 خودرو از مسیر سیلاب بیرون کشیده شده‌اند.

حضور تیم‌های ویژه بازرسی برای ارزیابی خسارت سیل

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور در جریان بازدید از وضعیت خسارات وارده در اثر سیل و در فرودگاه رامسر در جمع خبرنگاران گفته تا جایی که بتوانند بخشی از خسارت هایی که به مردم و ابنیه وارد شده جبران می‌کنند.

وی در جریان سفر به غرب مازندران اضافه کرده، سیل در روزهای گذشته هم به اموال شخصی و هم به زیربناهای شهری خسارت هایی را به منطقه وارد کرده است و همچنین تاکید کرده برای روز چهارشنبه در اولین جلسه‌ای که در دولت خواهند داشت نخستین بخش از منابع مالی برای جبران خسارت به تصویب می‌رسد و در روزهای آینده در اختیار منطقه قرار می‌گیرد.

از «آبرسانی با تانکر به مردم رامسر» تا « نقص تجهیزات هواشناسی در پیش‌بینی میزان بارندگی»

 علی نبیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در جلسه ستاد بحران مازندران که در تنکابن برگزار شد، با بی سابقه دانستن سیل اخیر در 25 سال گذشته و میزان چشمگیر بارندگی به ویژه در غرب استان خاطرنشان کرد: تمامی 22 شهرستان استان درگیر بارش بودند و همچنین در ساعات اولیه وجود صاعقه و باد شدید که در برخی مناطق سرعت آن بالای 100 کیلومتر گزارش شده بود باعث تشدید بحران شد.

ایجاد بارندگی در ارتفاعات را موجب بروز روانآب و سیل دانست و اظهار کرد: نخستین اقدام استانداری بازگشایی محورهای اصلی و ارتباطی استان مانند هراز، سوادکوه و کندوان بود که محقق شد و در مرحله بعدی رسیدگی به وضعیت شهرها و روستاهای استان مازندران در دستور کار قرار گرفت.

نبیان ضمن تقدیر از تلاش تمامی دستگاه های اجرایی و تیم های عملیاتی استان، وظیفه مندی بیشتر تمامی مدیران در شرایط کنونی را خواستار شد و تصریح کرد: حضور مستمر تمامی همکاران، مسئولان و مدیران به ویژه ‎ جمعیت هلال احمر و علوم پزشکی در این زمان، الزامی است.

در ادامه این جلسه فرمانداران شهرستان های غربی استان به ترتیب به بیان مشکلات و اعلام میزان خسارات وارده در مناطق پرداخته و خواستار پیگیری فوری مدیران ارشد استانی شدند.

فرماندار رامسر با بیان اینکه تمهیدات لازم پیش از بروز سیل در منطقه صورت گرفت، گفت: شهرستان رامسر با اینگونه بارش ها بیگانه نبوده اما میزان 294 میلیمتر بارندگی در مدت تقریبی 20 ساعت و سرعت باد بیش از 50 کیلومتر شرایط دشواری را برای ساکنین به وجود آورد.

قطعی شبکه تلفن همراه نخستین مسئله دقایق اولیه بحران

محمد آزاد قطعی شبکه تلفن همراه در ساعات ابتدایی بارندگی را مهم‌ترین مسئله ابتدای بحران دانست و اظهار کرد: آبگرفتگی معابر و منازل شهرهای رامسر، کتالم و ساداتشهر، تخریب دو پل ارتباطی این شهرستان در خیابان سخت سر منتهی به هتل بزرگ و پل ارتباطی روستای نیاسته در محور ارتباطی کتالم به روستای چهل شهیدان از جمله خسارات رامسر است.

آزاد با بیان تخریب 3 ترانس برق، 20 اصله تیر فشار قوی و ضعیف، آسیب خطوط انتقال گاز در محورهای جواهرده و «جَنّت رودبار» و قطع آب شرب 33 روستا در روز اول بروز سیل، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشکلات به یاری و تلاش دستگاه های مختلف مرتفع شد و اکنون تنها یک روستا با 10 خانوار جمعیت فاقد برق بوده و یک روستای دیگر نیز به دلیل تامین آب شرب به شکل مستقل از این حیث دچار مشکل است.

آب سد مجیران گل آلود است/ بهره برداری ممکن نیست

وی در مورد مشکلات سد میجران و خبرهای ضد و نقیض در مورد آن، تصریح کرد: مشکل به لحاظ صدمات در سد وجود نداشته و تنها به دلیل گل آلود بودن آب پشت سد امکان بهره برداری آب شرب آن در حال حاضر مقدور نیست و آب شرب رامسر تنها به وسیله 10 حلقه چاه تامین شده که قطعا جوابگوی شهرستان نیست و به ناچار در برخی مناطق به صورت حمل تانکر مشغول آبرسانی به مردم هستیم.

فرماندار رامسر رانش زمین در بسیاری از محورهای روستایی، آسیب به مزارع، باغات و واحدهای تولیدی گل و گیاه، تخریب گوشواره پل صفارود و طغیان فراتر از تصور رودخانه های چالکرود و نسارود را از دیگر آسیب های شهرستان دانست و تاکید کرد: رودخانه چالکرود بیش از 150 متر به علت سیل تعریض شده که در 70 سال اخیر بی سابقه بود.

آزاد با بیان اینکه در ساعات ابتدایی وقوع حادثه اسکان روستائیان و استقرار آنان در اماکن امن انجام گرفت، به لایروبی انهار و رودخانه های شهرهای رامسر و کتالم قبل از وقوع سیل اشاره کرد و گفت: تدابیر لازم از قبل پیش بینی شده بود و توانستیم با اقدامات پیشگیرانه دامنه وقوع حادثه را تا حد امکان کاهش داده و مهار کنیم.

لزوم احداث دیواره محافظتی در جواهرده و جنت رودبار

وی با اشاره به اینکه باید دیواره‌های حفاظتی و حائل در محورهای جواهرده و جنت رودبار احداث شود، خاطر نشان کرد: تمامی محورهای شهرستان به ویژه محور جواهرده هم اکنون بازگشایی شده اما باید با نصب دیواره مانع از تخریب مجدد مسیرهای کوهستانی شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن در بخش دیگری از جلسه به تشریح میزان خسارات وارده به شهرستان پرداخت و اظهار کرد: شرایط تنکابن به نسبت حجم مشکلات کاملا متفاوت بوده و تنکابن در شرایط بحرانی قرار دارد.

20 پل تنکابن از 30 تا 100 درصد تخریب شده اند

سیدامیر حسینی‌جو اظهار کرد: 20 دستگاه پل با میزان تخریبی 30 تا 100 درصد، 80 مورد آب گرفتگی و آب شستگی محورهای اصلی و فرعی، 6 مورد رانش که یکی سبب مسدود شدن محور دوهزار شده گوشه ای از خسارات شهرستان است.

وی قطع ارتباطی 70 درصد از روستاهای دهستان سلیمان آباد با تخریب دو پل ارتباطی «غریب» و «توکَله» در این محور را بزرگترین خسارت شهرستان برشمرد و اظهار کرد: بیش از 14 روستا در این منطقه با مشکل مواجه هستند که ترمیم راه ارتباطی سلیمان‌آباد محوری‌ترین مشکل و اولویت اصلی تنکابن است و درحال حاضر این روستاها هیچگونه دسترسی به حوزه شهری ندارند.

محرومیت 5 روستا از تمامی خدمات در تنکابن

وی با اعلام اینکه 5 روستا در بخش مرکزی شهرستان از تمامی خدمات 5 گانه محروم هستند، تاکید کرد: تاسیسات زیربنایی، خطوط انتقال انرژی، آب شرب و مسیر دسترسی به این روستاها کامل قطع شده و مردم با حداقل امکانات ممکن در شرایط کنونی دست و پنجه نرم می کنند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن عمده مشکل روستاهای پلطان، مهاجرآباد، بالابند، ایثارده و یوسف آباد را تامین مایحتاج، مواد غذایی و سوخت دانست و تاکید کرد: از هلال احمر انتظار داریم با بسیج نیروها در این مناطق به کمک مردم گرفتار در سیل آمده و سبب دلگرمی اهالی این مناطق شوند.

حسینی جو با بیان مشکلات آب شرب 500 مشترک در شهر شیرود، گفت: خوشبختانه 90 درصد روستاها مشکلی از این بابت نداشته و خطوط تلفن در 80 درصد روستاها نیز برقرار شده است.

خسارات در عباس‌آباد جنبه عمومی داشت

جواد اصلانی فرماندار شهرستان عباس آباد در ادامه با عمومی دانستن صدمات وارده به شهرستان تاکید کرد: قطعی خطوط انتقال برق و آب شرب و نیز آب بردگی برخی محورها و آبگرفتگی معابر روستایی و شهری خسارات کلی شهرستان عباس آباد بوده و خوشبختانه حادثه حادی نداشتیم.

اصلانی با اشاره به سد سرشاخه‌گیر «خرماچال» در عباس آباد گفت: وجود این سد که باعث مهار سرشاخه ها و تنه درختان و مانع از طغیان رود بزرگ شهرستان موسوم به «کاظم رود» شد از دارایی های ارزشمند شهرستان است که سبب کاهش خسارات وارده به منطقه شد.

وی با اعلام آمادگی 100 درصدی تمامی تیم های خدمت رسانی عباس آباد پیش از وقوع سیل در این شهرستان، خاطرنشان کرد: علیرغم بسیاری از کمبودها به دلیل کوچک بودن وسعت شهرستان توانستیم ساکنین مجاور رودها را به مناطق امن منتقل کرده و از این طریق خسارات وارده به عباس آباد در حد آبگرفتگی معابر و برخی واحدهای مسکونی تقلیل پیدا کرد.

در ادامه این جلسه مدیران کل استانی به بیان عملکرد و برآورد خسارات وارده پرداخته و راه حل های مناسب را پیشنهاد کردند.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران با اعلام اینکه سامانه بارشی از روز دوشنبه وارد و چهارشنبه جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور 70 نفری مدیران برگزار شد، تصریح کرد: بر اساس نقشه های هواشناسی پیش‌بینی بارش در بازه 174 میلیمتر برای ارتفاعات به ویژه شرق و 105 میلیمتر در غرب استان بود.

نقص تجهیزات هواشناسی در پیش‌بینی میزان بارندگی

سید محمدرضا رضوی دلیل این اختلاف و تفاوت پیش بینی را مربوط به نقص تجهیزات هواشناسی اعلام و تصریح کرد: دو عدد «بویه» موجود برای ثبت تغییرات دمایی و رطوبتی حاکم در دریا فاقد باتری بوده و عدم داشتن داده های کامل، پیش بینی را دچار اختلال می کند و نیازمند خرید این باتری ها که باید لزوما از خارج از کشور تامین شود هستیم و اداره کل هواشناسی از این لحاظ با مشکل بودجه مواجه است.

وی با بیان اینکه در ظرف مدت 12 ساعت به اندازه 70 میلیمتر بالاتر از میانگین کل کشور بارندگی در منطقه رامسر به ثبت رسید گفت: در مدت 8 ساعت 225 میلیمتر باران در شهرستان رامسر بارید که به اندازه میزان بارش 3 سال یزد است.

رضوی با بیان میزان بارش استان های مختلف تصریح کرد: میانگین بارش در استان یزد 96 میلیمتر، فارس 300، خراسان شمالی 109 و اصفهان 157 میلیمتر بوده در حالیکه در 24 ساعت در رامسر 294 میلیمتر باران گزارش شده و به ثبت رسیده است.

احمد آفرین محمدزاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران با اعلام اینکه تمام شریان های استان باز بوده و تردد در آنها جریان دارد، گفت: 33 اکیپ راهداری با 250 ماشین، 320 راهدار و 22 راهدارخانه زمان وقوع سیل در حالت آماده‌باش بوده و ماحصل تلاش آنان بازگشایی محورهای مواصلاتی استان است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان مازندران از آماده باش 39 بیمارستان، 3 هزار مرکز بهداشت و 90 پایگاه اورژانس استان در هنگام سیل خبر داد و تاکید کرد: در این مدت 5460 تلفن به مرکز 115 داشتیم که نسبت به جمعه گذشته 44 درصد افزایش به ثبت رسید.

یحیی صالح طبری با اعلام 415 ماموریت تیم های 115 اورژانس استان که 60 مورد آن مربوط به سیل بود، اظهار کرد: در حادثه سیل اخیر 5 فوتی بر اثر سیل به علاوه یک مرگ مشکوک به صاعقه یا برق گرفتگی گزارش شده که در مورد آخر منتظر نظر پزشکی قانونی هستیم.

دو مشکل عمده در تنکابن

وی با ابراز تاسف از فوت دو نوزاد و کودک در تنکابن در اثر حادثه سیل، افزود: دو مشکل اصلی ما در منطقه تنکابن آب بهداشتی فاقد کلر و جمع آوری لاشه حیوانات مرده است که امکان بروز بیماری بویژه وبا را افزایش می دهد.

در ادامه مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با تشریح خدمات انجام شده عنوان کرد: 18 شهرستان حوزه عملیات هلال احمر را شامل می شد که توانستیم به 498 خانوار خدمات امداد و نجات ارائه کنیم و 312 مورد اسکان موقت در ساعات اولیه وقوع حادثه انجام گرفت.

تخلیه آب از 278 منزل مسکونی

مجتبی اکبری از تخلیه آب 278 منزل مسکونی خبر داد و تاکید کرد: بحث اسکان و اقلام تغذیه ای در 5 روستای دارای شرایط بحرانی تنکابن وظیفه این جمعیت است و اولویت اول ما برای خدمت رسانی بازگشایی راه های مواصلاتی به این مناطق محسوب می شود چرا که با توجه به شرایط فعلی جوی امکان پرواز بالگرد وجود ندارد.

وی از توزیع اقلام و بسته های غذایی به روستاهای آسب دیده شهرستان تنکابن سخن گفت و اظهار کرد: در شهر شیرود 41 مورد سرویس دهی به خانه های آسیب دیده انجام شد و 20 مورد در «ولی‌آباد» و روستاهای بخش مرکزی به غیر از 5 روستای فوق الذکر، جمعا 12 مورد در خرم آباد و نشتارود، 15 بسته غذایی به ایثارده، 13 بسته به یوسف آباد، 15 بسته غذایی و پتو و موکت به خشکرود صورت پذیرفت.

اکبری با اظهار تاسف از انسداد راه مواصلاتی روستای پلطان تصریح کرد: 70 بسته غذایی، نان و آب معدنی به وسیله چارپایان و زنجیره انسانی از طریق جنگل به این منطقه منتقل شد و در مورد روستای «فَلَکدِه» کمک رسانی به 12 گردشگر محبوس در منطقه انجام گرفت.

محمد ابراهیم یخکشی مدیر عامل آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه میزان بارش ها در مناطقی که دارای ایستگاه هستند مشخص می شود گفت: پایش لحظه به لحظه مجموعه مدیریتی آب منطقه ای از همان ساعات اولیه بروز حادثه انجام گرفت و توانستیم برخی تجهیزات نظیر کفی و بیل مکانیکی را به سرعت به مناطق غرب ارسال کنیم.

خسارت به رودخانه ها و تعریض آنها سبب بروز سیل مخرب

یخکشی خسارت به رودخانه ها و تعریض آنها را سبب بروز سیل مخرب دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از سردهنه های سنتی استان تخریب شده و مسیرهای دسترسی دو سردهنه که باعث آبیاری 10 و 5 هزار هکتار از اراضی غرب استان بودند به طور کامل از بین رفته است.

وی با درخواست و تاکید بر رعایت حریم رودخانه‌ها گفت: بازسازی رودها و بازگشت آنها به شرایط عادی جزء برنامه های ما است و پیشنهاد داریم مصالح مازاد رودها که توسط سیل منتقل شده برای کارهای عمرانی استفاده شود.

25 روستای غرب استان مشکل تامین آب شرب دارند

مجید عبدالهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با اشاره به اینکه 276 روستا در مراحل اولیه دچاری قطعی آب بودند، گفت: بدلیل تخریب لوله های انتقال و توزیع و نیز گل آلود شدن چشمه ها این تعداد از قطعی به ثبت رسید که خوشبختانه تا کنون تنها 25 روستا شامل 23 روستای تنکابن، یک روستای رامسر و یک روستا در نور مشکل تامین آب شرب دارند.

آبرسانی به 3500 مشترک رامسری با تانکر

ذبیح اله ذاکری مدیرعامل آبفای استان نیز با اعلام اینکه در رامسر 26 هزار مترمکعب مخزن وجود دارد اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل خارج شدن تقریبی سد میجران از مدار آبرسانی به دلیل کدورت آب، آبرسانی به 2500 مشترک رامسری در بالادست و 1000 مشترک شهر کتالم و ساداتشهر از طریق تانکر صورت می گیرد.

ذاکری با تصریح اینکه سد در وضعیت مطلوبی به سر می برد، خاطرنشان کرد: خروجی سد باز بوده و کارشناسان با تزریق مواد انعقاد کننده در صدد فراهم کردن آب شرب از طریق سد هستند اما مشکل اصلی منطقه برق بوده که هم اکنون توسط ژنراتور مشکل مرتفع شده است.

قطعی 25 درصد از فیدرهای برق در غرب مازندران

کیوان فرحزاد، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران از بی برق شدن 45 فیدر در اثر صاعقه در ساعات اولیه حادثه خبر داد و افزود: در مجموع ما 25 درصد فیدرها را در شب اول وقوع سیلاب از دست دادیم ولی بلافاصله بعد از وقوع خاموشی توانستیم قسمت اعظم مشکل مناطق را برطرف کنیم.

فرحزاد با اعلام اینکه بیشترین مشکل شرکت توزیع برق در حوزه رامسر و تنکابن بود گفت: در برخی مناطق قطعی برق از سوی شرکت توزیع عمدی بود چراکه احتمال وقوع حوادث جانی و مالی در این مناطق دور از انتظار نبود.

وی در مورد وضعیت دسترسی مسیرهای مناطق فاقد برق، تصریح کرد: در بخشی از روستاها بویژه روستاهای پلطان، مهاجرآباد و یوسف آباد 100 درصد تجهیزات برق ‎ رسانی از بین رفته و نیاز به احداث مجدد شبکه در این مناطق داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران با بیان این مطلب که بسیاری از کابل های ارتباطی برای برق ‎ رسانی و روشن کردن خانه های مردم از معابری نا ایمن، غیراستاندارد و از طریق درختان صورت گرفته است خاطرنشان کرد: به دستور فرمانداران به جهت ایجاد دلگرمی برای روستائیان حادثه دیده این ارتباطات انجام گرفت.

4.5 میلیارد تومان خسارت به شبکه برق غرب مازندران

فرحزاد با درخواست از استاندار مازندران مبنی بر اینکه شرکت توزیع نیروی برق در بودجه بحران دیده شود، تاکید کرد: پیش بینی اولیه خسارت در مناطق غرب استان بیش از 4 و نیم میلیارد تومان برآورد شده که اطلاعات لازم به شرکت توانیر اعلام شده است.

یدالله طهماسبی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان از قطع شدن کابل فیبر نوری در روز نخست حادثه در شیرود خبر داد و تصریح کرد: 200 سایت از تعداد 4484 سایت ارتباطی استان به همین دلیل از مدار خارج شدند که بلافاصله با نصب کابل جایگزین سیار مشکل در ساعات ابتدایی برطرف شد.

طهماسبی از فعال بودن تمامی اپراتورهای تلفن همراه در استان خبر داد و افزود: در منطقه دو هزار و سه هزار تنکابن با عبور کابل فیبر نوری توسط سیم بکسل تا ساعاتی دیگر ارتباط خطوط ثابت برقرار شده و در دهستان سلیمان آباد و یکی از توابع رامسر مشکل تا فردا مرتفع خواهد شد.

دستورات استاندار

در پایان جلسه استاندار مازندران با تفکیک فازهای مدیریت بحران گفت: مدیریت بحران شامل سه مرحلۀ قبل، حین و پس از بحران بوده و وظیفه مدیران در هر سه فاز حائز اهمیت و حیاتی است.

محمد اسلامی با بیان اینکه کمترین تلفات ممکن انسانی در استان در چنین حادثه بزرگی رقم خورد، خاطرنشان کرد: اکنون در فاز دوم مدیرت بحران قرار داریم و نباید مسئولان از حالت آماده باش خارج شوند.

وی کوتاهی در ارسال تجهیزات توسط دستگاه ها را مشمول مؤاخذه دانست و اظهار کرد: در مورد 5 روستای اعلام شده در شهرستان تنکابن نیاز به پشتیبانی و مشارکت به هر شکل ممکن داریم و باید در کوتاه ترین زمان ممکن مشکلات مردم حل شود.

احداث دو پل جدید در تنکابن در اولویت نخست

استاندار مازندران احداث پل جدید در دو محور منتهی به دهستان سلیمان آباد را اولویت اول معرفی و خاطرنشان کرد: اگر تجهیزات لازم در استان وجود دارد اقدامات بلافاصله انجام گرفته در غیر اینصورت در اسرع وقت و با کمک گرفتن از سایر استان ها باید تجهیزات مهیا شود.

اسلامی توجه به ترمیم تاسیسات زیرساختی را مرحله بعدی اولویت برشمرد و گفت: نهایت حضور تمامی دستگاه ها و انجام با کیفیت وظایف مدنظر قرار گرفته و هرچه سریعتر با همکاری پیمانکاران ترمیم پل ها انجام گیرد.

مردم آب غیربهداشتی نخورند

وی با اشاره به رعایت نکات بهداشتی عنوان شده در خصوص آب شرب و لاشه حیوانات تلف شده که محل بروز بیماری هستند، گفت: به هیچ عنوان نباید مردم مجبور به مصرف آب غیر بهداشتی شوند.

اسلامی با اشاره به خسارات وارده به بخش های مختلف کشاورزی در مناطق غرب استان، گفت: رسیدگی به وضعیت باغداران، دامداران، دارندگان مزارع پرورش ماهی و تامین نیازهای آنان که عمدتا در بحث خوراک و تامین نهاده است باید ساماندهی شود.

استاندار مازندران در ادامه افزود: چرا باید دامداران و سایر تولید کنندگان بخش کشاورزی نیازهای اولیه خود را که دولت با دلار 3800 تومانی تامین کرده گران خریداری کنند، نظارت بخش جهاد کشاورزی در این موارد الزامی است.

لزوم لایروبی رودها و جمع‌آوری سرشاخه‌ها و به کارگیری در صنعت

اسلامی با اشاره به عملیات لایروبی سریع رودها، جمع آوری سرشاخه ها و تنه های درختان، اظهار کرد: می توان از این فرصت به عنوان یک امتیاز استفاده کرده و با انتقال این شاخه ها به بخش صنعت و تولید موجب رونق فعالیت کسب و کارهای وابسته به چوب شد ضمن اینکه در بخش لایروبی می توان با فروش مصالح پول بیت المال حاصل را صرف عمران و ابادانی کرد.

سیلی که در 150 سال اخیر سابقه نداشت

وی با بیان این مطلب که می توان بر اساس سیل امسال نقاط آسیب پذیر را مشخص و با توجه به سابقه و دوره تناوب وقوع چنین سیل هایی اطلس آنرا ترسیم کرد، افزود: این سیل در 150 سال گذشته سابقه نداشته و از این حیث می توان بر روی آن برنامه ریزی مدونی انجام داد.

استاندار مازندران تصرف به حریم رودها و ساخت و ساز در آنها را تخلف دستگاه‌های شهرستانی دانست و تاکید کرد: اگر در هر دستگاهی یک نفر انسان متعهد وجود داشته باشد کافی است که چنین تخلفاتی صورت نگیرد.

اسلامی خطاب به شهرداران و دهیاران گفت: کنترل و مهار آب های سطحی باید در اولویت کاری شهرستانها بوده و باید برای آن طرحی اصولی اندیشیده و به مرکز استان ابلاغ کنند.

وی بنیاد مسکن را موظف به تخمین خسارت منطقه برای واحدهای مسکونی کرد و ادامه داد: سوخت رسانی به روستاهای محاصره شده در سیل به ویژه 5 روستای تنکابن، احداث دو پل «غریب» و «توکله» و دیوارچینی سنگی و غیربتنی در محورهای جواهرده و جنت رودبار رامسر در اسرع وقت باید انجام گیرد.

مردم خدمات دولت را احساس کنند

اسلامی در پایان توضیحاتی و تمهیداتی مبنی بر ترمیم پل های آسیب دیده و رعایت تردد با احتیاط در آنها و همچنین بازسازی خطوط انتقال انرژی و رسیدگی به کشاورزی را به دستگاه های اجرایی اعلام و خاطرنشان کرد: این موارد تازه آغاز کار خدمت‌رسانی مجموعه مدیریت دولتی استان است مردم خاطره تلخی از سال 92 و کوتاهی مسئولان دارند که باید در این حادثه جبران شده و مردم خدمات دولت را حس کنند، تجارب این سیل باید به نقاط قوت تبدیل شود.

جلسه ستاد بحران استانداری مازندران به دلیل وقوع سیل بی سابقه استان به ویژه در غرب مازندران شامگاه یکشنبه در شهرستان تنکابن برگزار شد و استاندار مازندران در این جلسه بر آماده باش کامل مسئولان تا پایان این بحران تاکید کرد.در این جلسه که با حضور اسلامی استاندار مازندران، معاون عمرانی استانداری، فرمانداران شهرستان های رامسر، تنکابن و عباس آباد برگزار شد، مدیران کل استان در بخش های مختلف با تعیین میزان خسارات وارده و ارائه عملکرد مجموعه های تحت مدیریت به بررسی مشکلات موجود پرداخته و برای جبران خسارات وارد شده به شهرهای غربی استان مازندران راه حل های ممکن را ارائه کردند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
    9 1
    لطفا احداث دو پل جدید در تنکابن رو به مهندسان فارغ التحصیل سهمیه ای ندید . افراد باسواد دانشگاه های معتبر دولتی رو برای اینکار انتخاب کنید .