یکی از منحصربه‌فردترین پدیده‌هایی که در خورشید رخ می‌دهد، شراره انفجاری است. ژوئن ۲۰۱۱ (خرداد ۱۳۹۰) شراره‌ای خورشیدی در ابعاد متوسط، رو به دوربین‌های ناسا اتفاق افتاد و چشم‌اندازی یکتا خلق کرد.

 

 

 

به گزارش خبرآنلاین، انفجار تاریخی ژوئن ۲۰۱۱ (خرداد ۱۳۹۰) زمانی اتفاق افتاد که با چرخش وضعی خورشید، نواحی فعال لکه‌های خورشیدی به سمت لبه خورشید جابه‌جا شده بودند؛ اما آنچه در این شراره زیبا دیدنی است، نه خود انفجار که پدیده‌های پس‌ازآن است. توده‌های عظیم پلاسمای داغ و مغناطیسی که تا صدها برابر قطر خورشید بالاتر از سطح این ستاره پرتاب شده بودند، تمام‌وکمال در قاب رصدخانه دینامیک خورشیدی و فیلتر فرابنفش شدید آن ثبت شده است.

فیلمی که می‌بینید، ساعت‌ها توالی زمانی بازگشت پلاسمای خنک‌تر و تیره‌تر بر سطح خورشید را در ۱۳ ثانیه خلاصه کرده است. مسیر بازگشت پلاسما در راستای خطوط میدان مغناطیسی است و با فرود آمدن پلاسما بر نورسپهر (فوتوسفر) خورشید، اثرات جالبی پدیدار می‌شوند.

هم‌زمان با این انفجار، فوران تاج خورشیدی نیز اتفاق افتاد و ابری از ذرات پرانرژی خورشید رو به زمین گسیل شد. این توده ذرات پس از سفری چند ده‌ساعته به زمین رسید و شفق قطبی تماشایی به راه انداخت.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =