نعمت‌الله ایزدی سفیر پیشین ایران در روسیه در گفت و گو با خبرآنلاین به بررسی ابعاد حمله موشکی به سوریه از سوی امریکا و هم پیمانانش پرداخته است.

محمد اکبری: انتظارها به پایان رسید. ترامپ بالاخره قول جنگی را که می داد عملی کرد. واشنگتن صبح شنبه (به وقت تهران) 100 تا 120 موشک به مواضع نظامی سوریه شلیک کرده است. این حمله می تواند به پیچیده تر شدن هر چه بیشتر صحنه سوریه بیانجامد. روسیه گفته است مسئولیت تمامی تبعات ناشی از این اقدام به عهده واشنگتن، لندن و پاریس خواهد بود. بدترین نگرانی‌ها محقق شده‌اند و هشدارهای ما شنیده نشده‌اند. هشدار داده بودیم که این اقدامات بدون تبعات نخواهند بود.

در حالی که پیش از شروع این اقدام روسیه هشدارهای بسیاری داده بود اما این حملات از سوی سه کشور هم پیمان عملی شد. این موضوع می تواند تنش و جنگ سرد شروع شده بین روسیه با غرب را بیش از گذشته عمیق تر کند.

نعمت الله ایزدی سفیر پیشین ایران در روسیه به خبرآنلاین گفت: شرایط در سوریه بگونه ای پیش می رود که فعلاً نمی توان حد توقفی برای آن متصور بود از یک طرف این عادت جمهوریخواهان است که بدنبال تنش های نظامی و حتی برخی جنگ های کنترل شده باشند. هم شرایطی که بوجود آمده و حملات شیمیایی صورت گرفته که توانسته احساسات و افکار عمومی جهان را به خود جلب کند زمینه های مناسبی را برای آمریکا فراهم کرده است. اما آمریکا در این مسیر مشکلات خاص خود را دارد ازجمله اینکه ترجیح می دهد تنهایی وارد این کارزار سخت و غیر قابل پیش بینی نشود و طبعاً متحد کردن اروپاییان برای حمایت از هر گونه اقدام نظامی آمریکا آسان نیست.

از طرف دیگر آمریکا می داند که در هر مقابله نظامی در منطقه و بخصوص سوریه فقط با این کشور طرف نیست و حداقل با روسیه و در مرحله بعد ایران طرف است که مقابله با آنها از یک طرف کار آسانی نیست و از طرف دیگر می تواند محدوده جنگ را بسیار گسترش دهد که در شرایط فعلی نه آمریکا توان مدیریت آن را دارد و نه کشورهای احتمالی در این کارزار آمادگی و توان همراهی را دارند. از سوی دیگر به آمریکا و مدیریت فعلی آن هم اعتماد ندارند و نوع مقابله را از از نوع استراتژیک و حساب شده بلکه از نوع ماجراجویانه ترامپ تلقی می کنند که طبعاً برای آنها تردید بیشتری ایجاد می کند.

این کارشناس مسائل روسیه در مورد این سوال که تردید و ابهام امریکا در سوریه برای حمله به آن چیست گفت؟ تردید دیگر احتمالی آمریکا برای دست زدن به هرنوع اقدام نظامی این است که نمی توانند پایان آن را پیش بینی کنند و طبعاً همین مسئله هم کار را برای آنها بسیار دشوار می کند. آمریکا همزمان در جبهه دیگری هم بطور همزمان درگیر هستند و آنهم بحث هسته ای ایران و تصمیم برای خروج یا ماندن در برجام است و اتفاقاًٌ از این ناحیه هم فشار زیادی را از ناحیه متحدان اروپائیش تحمل می کندبنابراین هرنوع اتحادی بین امریکا و متحدین احتمالیش لزوماً نمی تواند در هردو جبهه شکل بگیرد شاید تنها نقطه قوت آمریکاییها برای ایجاد اتحاد برای رویارویی این است که اروپاییان هم پس از انتخاب مجدد پوتین کم و بیش بی علاقه نیستند که گوشمالی مختصری به روسیه بدهند.

با این توضیحات بطور مختصر بنظر می رسد که مقابله آمریکا و روسیه می تواند بصورت ملایم شروع شود و بطور کنترل شده ادامه پیدا کند تا اگر بحران جدی شد بتوانند خود را از آن نجات دهند بنابراین اگر آمریکا تردید نشان می دهد که طبیعی هم هست علت هایش اینهاست. در این بین نقش سوریه و نهاد های بین المللی و از جمله سازمان ملل هم می تواند موثر باشد.

ایزدی در مورد اینکه چه پاسخی از سوی روسیه متصور است، گفت: بنظر می رسد روسیه در این مرحله پاسخ نظامی و سخت را در دستور کار خود قرار نمی دهد و ابتدا در شورای امنیت تلاش میکند این روند را محکوم کند.

31249

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    32 5
    جرات ندارد
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    37 5
    چقدر ابلهانه است انتظار کمک از روسیه داشتن.
    • رضا DE ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
      0 1
      بدون کمک روسیه شاید در این روزها شما و بنده مشغول ثبت نام برای اعزام به جبهه های مبارزه با وحشی های خلیفه اسلامی و یا جنگ در شهرهایمان بودیم. مردم عزیز کشور و همه ما امینتمان را مدیون کسانی هستیم که در عراق و سوریه چه در سالهای حضور آمریکاییها در منطقه و چه در این سالها در مبارزه با داعشیهای وحشی ملعون از خود گذشتگی کردند. هدف ایران بوده و هست.باید سوریه و لبنان به ثبات سیاسی، اجتماعی و تقویت چشمگیر نظامی نائل شوند. باید هوشیار به جبهه های جدید اقتصادی بود.به خصوص باید مراقب اسبهای تراوای خائن حریص به قدرت و فاسد داخل کشوربود. کشور و دینمان امانتی گرانبها و چند هزار ساله از آباء و اجداد ما هستند که به ما رسیده و باید با بهتر کردن و با ثبات کردن،این امانت گرانبها را به نسلهای بعد تحویل دهیم
  • علی A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    33 5
    آقای عزیز این چه حرفیه آخه...معلومه که روسیه برای یک حیات خلوت از جیب مردم هزینه سنگین نمیکنه..این ما هستیم که هزینه ها رو باید بپردازیم
  • منصور A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    11 11
    نه آمریکا و دار و دسته ش جرات درگیر شدن با روس ها رو دارن و نه روس ها علاقه ای به سر شاخ شدن با اونا دارن. روسها به گرجستان حمله کردن و ساکاشویلی رو حسابی ادب کردن... ناتو فقط نظاره گر بود.... روسها به اکراین حمله کردن و بخشی از خاک اکراین رو جدا کردند و به خاک خودشون ضمیمه کردن و ناتو فقط نظاره گر بود.... هر دو طرف از هم واهمه دارن که کاملا هم ظبیعیه. اما من اعتقاد دارم پوتین خودش رو برای درگیری با طرف غربی داره آماده میکنه و میدونه که با پیش ر.ی ناتو به سمت مرزهاش دیر یا زود ممکنه مجبور بشه یه جنگ جهانی راه بندازه. و به شدت هم روسها دارن روی ارتقا توان نظامیشون کار میکنن.
    • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
      14 4
      روس خائن به ایران را فراموش نکن
  • سلام A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    8 1
    ساکت فقط نگاه میکنند همیشه همین بوده ....
  • شمس تبریزی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    1 0
    فرمودند روسیه در این مرحله پاسخ نظامی نمیدهد. میشه بفرمایید در چه مرحله ای پاسخ نظامی میده؟؟قبلا هم نوشتم که روسیه از نظر اقتصادی محتاج غربه و جرات ایستادگی مقابل آمریکا را نداره. روسیه گنده لات محله ماست نه گنده لات شهر.
  • ناشناس DE ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    0 0
    ارزش سوریه برای روسیه صرفا به در اختیار داشتن پایگاه هوایی حمیم و پایگاه دریایی طرطوس خلاصه میشود که در حد اهمیت آنها اعمال قدرت و نفوذ میکند که البته از دید غرب پوشیده نیست بخاطر بیاوریم همین آمریکا و متحدین اروپایی ناتو در جریان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه علیرغم سر و صدای زیادی که بر پا کردند تنها نظاره گر ماجرا که از نظر روسیه مرگ و زندگی تلقی میشد بودند لذا هر یک از طرفین شیشه عمر دیگری را میشناسد و از آن دوری میجوید