ایسنا نوشت: محقق ایرانی گفت: ویتامین‌های گروه B خصوصاً ویتامین B6 (که فرم فعال آن پیریدوکسال فسفات است) از جمله ویتامین‌های محلول در آب هستند که نسبت به قلیا، اکسیداسیون و نور ماورای بنفش بسیار آسیب‌پذیرندو تقریباً ۵۰ درصد ویتامین در روند پخت و فرآوری از بین می‌رود.

فروغ جعفری از دانشگاه آزاد تلاش کرده است تا با روش محاسبات مکانیک کوانتومی، لایه پوششی روی ویتامین از نانولوله نیترید بور ایجاد کند تا این خواص حفظ شود.

وی با بیان اینکه این ویتامین توسط «نانو لوله نیترید بور» انکپسوله شد، افزود: انکپسوله کردن (Encapsulation) به مفهوم ایجاد یک لایه پوششی در اطراف مواد فعال زیستی برای محافظت از ترکیبات حساس یا حفظ عطر و طعمی است که ممکن است در طول فرآوری یا نگهداری از بین بروند.

این پژوهشگر که این تحقیق را با راهنمایی دکتر شاداب شهسواری و دکتر علی‌اکبر سیف کردی از اعضای هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی و نفت واحد علوم و تحقیقات انجام داده است، خاطرنشان کرد: انکپسوله کردن از سویی می‌تواند حمل و نقل آنها را آسانتر و حلالیت‌شان را افزایش دهد و از سوی دیگر آزادسازی این مواد در محصولات غذایی را به صورت کنترل شده برای ما امکان‌پذیر کند. در این تکنیک انواع طعم‌ها، اسانس‌ها، روغن‌ها، آنزیم‌ها، میکروارگانیسم‌ها و... توسط ترکیبات بیوپلیمر مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها پوشش داده می‌شوند.

جعفری در پاسخ به اینکه انکپسوله کردن این ویتامین با نانولوله چه نوع مواد دیگری می‌تواند در حفاظت از ویتامین B موثر باشد، گفت: نانولوله‌های کربنی نیز یکی از مهمترین گروه مواد در مقیاس نانو هستند که در علم پزشکی کاربرد فراوانی دارند که می‌توان به کاربرد کپسوله کردن دارو مطابق با فضای خالی درون نانولوله به عنوان حاملی برای داروسازی اشاره کرد و دارای اهمیت زیادی در موضوع حمل دارو در درمان بیماری‌ها از جمله سرطان هستند.

جعفری همچنین درباره این که «آیا نیترید بور بهترین ماده‌ای است که می‌توان برای محافظت از ویتامین B مورد استفاده قرار داد؟»، اظهار کرد: به دلیل خواص ویژه نانولوله‌های بورنیترید مانند خواص مکانیکی ویژه، پایداری شیمیایی، پایداری گرمایی، خواص الکتریکی و مهمتر از همه زیست‌سازگاری بالا، توانایی برهم کنش با مولکول‌های آلی از جمله پروتئین‌ها و DNA، امروزه مجامع علمی توجه بیشتری به این نانولوله‌ها نسبت به نانولوله‌های کربنی نشان می‌دهند.

مجری طرح "انکپسوله کردن ویتامین‌های گروه B در حضور نانولوله نیتریدبور توسط روش محاسبات مکانیک کوانتومی DFT" افزود: علاوه بر این، مشخص شده است که نانولوله‌های بورنیترید برای سلول سمی نبوده و آسیبی به DNA وارد نمی‌کنند. این ویژگی‌ها آنها را به نانوحامل‌هایی مناسب برای کاربردهای پزشکی و جایگزینی برای نانولوله‌های کربنی تبدیل کرده است.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    0 0
    این خانم فروغ جعفری احیانا از فرزندان مسئولین نیستن؟ یا از دوستان و آشنایان سردبیر محترم نیستن؟ دوست عزیز که انقدر با اب و تاب و استفاده از کلمات عجیب و غریب قصد بزرگ جلوه دادن کار رو دارید، یه سر به دانشگاه تهران بزنید ببینید در حوزه مواد غذایی دارویی چه کارها که انجام نمیشه انکپسوله کردن یه ماده ریز مغذی دیگه انقدر سر و صدا نداره