۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۱

هیربد لطفیان که فونتی تازه از حروف الفبای فارسی را طراحی کرده معتقد است که در این حروف رسوم خوش‌نویسی قدیم را امروزی کرده است تا بتواند به حیات فرهنگی خود ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، 27 آوریل (هفتم اردیبهشت) به مناسبت تاسیس انجمن بین‌المللی طراحی (آیکو گرادا)، روز جهانی گرافیک نام گذاری شده است، روزی که طراحان و گرافیست‌های ایرانی هم به مناسبت آن گردهم آمدند و هفته‌ای با حال و هوا و رنگ و بوی طراحی و گرافیک را در خانه هنرمندان آغاز کردند.

خط، همواره از عناصر برجسته فرهنگ ایرانی بوده است و پس از پیشرفت تکنولوژی و شکل گیری فضای تایپ و نوشتن دیجیتال هم شکل‌های (فونت) تازه‌ای متناسب با فرهنگ ایرانی طراحی شد که مدت‌ها از آن می‌گذرد. به همین منظور هیربد لطفیان طراح و گرافیست شکل (فونت) تازه‌ای از حروف الفبای فارسی را طراحی کرده است.

انجمن طراحان گرافیک ایران به مناسبت هفته گرافیک نمایشگاهی از خانواده جدید حروف فارسی طراحی شده توسط این هنرمند رونمایی کرد.

به همین مناسبت با این هنرمند درباره این طرح تازه و ویژگی های آن گفت وگویی کرده ایم که در ادامه می خوانید.

هیربد لطفیان درباره ایده و پروسه طراحی حروف الفبای فارسی گفت: «در بحث گرافیک دیزاین دو مسئله تصویر و تایپ است که یک اثر گرافیکی را می سازد، ما مدت هاست تصمیم گرفتیم خانواده های تازه ای از حروف را برای استفاده دهه جدید و امروزه ایجاد بکنیم تا طراحان گرافیک بتوانند در تمام حوزه ها از آن استفاده کنند.»

ارائه الگو خوشنویسی امروزی

او افزود: «ما تحقیقاتی روی پیشینه حروف انجام دادیم و پس از اتودهای دستی وارد مرحله دیجیتال شدیم و در پایان فونت نهایی ایجاد شد و حدود سه ماه این پروسه به طول انجامید.»

این هنرمند درباره میزان در نظر گرفتن سلیقه نسل جوان و امروزی جامعه در طراحی این حروف توضیح داد: «نسل جدید ما به علت فضاهای ارتباطی گسترده‌ای که دارند آدم های بین المللی هستند، این نسل علاوه بر اینکه با دنیا آشناتر شده اما علاقه بسیاری زیادی به حفظ فرهنگ و سنت گذشته اش دارد.»

لطفیان ادامه داد: «نیاز است به جای آنکه از تاریخ‌مان صحبت کنیم، از فرهنگ به روز شده‌مان بگوییم، ما در حروفی که طراحی کردیم همین تفکر را داشتیم، الگوها و رفتار خوشنویسانه قدیم را به شکلی امروزی ارائه کردیم که بتواند ادامه حیات بدهد، فرهنگ چیزی است که باید پویا و هم عصر جامعه باشد. اگر نقصی بین نسل جدید و ارتباطش با گذشته وجود دارد، نقص از به روز نشدن آن فرهنگ است.»

او با اشاره به جایگاه خط در فرهنگ ایرانی، درباره ارتباطی که مردم با این طرح تازه از حروف الفبا برقرار می کنند، بیان کرد: «در فرهنگ ما خط جایگاه ارزشمندی دارد، یک مثال معمول آن اهمیت دست خط آدم ها در جامعه است. در دنیای مدرن قسمتی از انتقال مفاهیم مکتوب توسط تایپ انجام می شود و این تایپ به مثابه همان دست خط دارای کاراکتر، فرهنگ و زیبایی شناسی خاص خودش است.»

این گرافیست همچنین گفت: «مخاطب یا به صورت مستقیم متوجه این قصه می شود یا به صورت زیرپوستی آن مفهومی که تایپ دارد به آن ها منتقل می شود، مانند فونت خشنی که برای انتقال مفهوم خشونت کارایی دارد.»

نبود کپی رایت عامل معرفی نشدن ایده‌های نو و تازه
لطفیان درباره چگونگی ارائه این طرح برای استفاده عمومی توضیح داد: «این فونت با مذاکراتی که با انجمن طراحان گرافیک ایران انجام شده است در اختیار طراحان عضو انجمن قرار می گیرد. برای سایر علاقه مندان هم که در حوزه تکنولوژی کار می کنند هم با پایان هفته گرافیک این محصول قابل خریداری است.»

او با انتقاد از نبود کپی رایت، ادامه داد: «متاسفانه بحث کپی رایت و حق مولف در ایران دچار مشکل است، بسیاری از همکاران من هستند که کارهای بسیار تازه و خوبی را تولید کرده اند اما به دلیل آنکه پشتوانه قوی برای محصولشان وجود ندارد آن را عرضه نمی کنند زیرا که احتمال سرقت هنری از اثرشان را می دهند.»

این هنرمند فرهنگسازی و اطلاع رسانی را عامل مهمی برای رعایت حقوق مولف دانست و گفت: «در این موضوع ما خلا فرهنگی و قانونی داریم. وزارت فرهنگ و ارشاد تلاش هایی را در این حوزه انجام داده است اما از لحاظ قانونی دستش بسته است. موانعی که سر راه وجود دارد هنوز این اطمینان را برای دوستان من در حوزه طراحی ایجاد نکرده است که حمایت می شویم. بیشترین کاری که ما توانستیم در این حوزه انجام دهیم این بود که جا انداختن این است که کالایی که تولید می شود هزینه های زمانی، تحقیقاتی و مالی داشته است تا به مرحله عرضه برسد؛ بنابراین با اطلاع رسانی و فرهنگسازی باید این نگاه در جامعه ایجاد شود.»



جوانان گرافیست ایرانی علاقه‌مند، خلاق و فعال هستند
لطفیان درباره وضعیت امروز هنر طراحی و گرافیک در ایران، توضیح داد: «گرافیک در ایران بسیار خوب کار می کند، دوستان فعال در این حوزه مخوصا نسل جوانی که جدی وارد این عرصه شدند بسیار تلاشگر و به دنبال تولید کار خوب هستند. مردم هم این را درک می کنند و محصولاتی را تهیه می کنند که به لحاظ گرافیک و دیزاین در رتبه بالاتری قرار دارد.»

این طراح افزود: «فکر می کنم مسئله گرافیک دیزاین با اقتصاد بسیار نزدیک است و تبلیغات در این حوزه نقش بسیار مهمی دارد و رابط تولیدکننده و مصرف کننده تبلیغات است که گرافیک نقش اصلی را در آن ایفا می کند. در کل مجموعه گرافیست های ایرانی جدای از مباحث مالی علاقه بسیار زیادی به تولید اثر تازه و نو دارند. نقطه ضعف آن را من در خارج از آن می بینم که نیازمند حمایت هایی از سوی مسئولان است.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =