ایران نوشت: خودروسازان می‌گویند ما هیچ خودرویی احتکار نکرده‌ایم و روند فروش نسبت به گذشته هیچ فرقی نکرده است و حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تولید هم داشته‌ایم.با این تفاسیر تمام اخبار مبنی بر احتکار و نبود قطعه برای خودروها تکذیب می‌شود.

خبر احتکار خودرو چند روزی است که مطرح می‌شود.برخی‌ها خودروسازان را به این امر متهم کردند که آنها با هدف افزایش قیمت خودرو و ایجاد حاشیه بازار، به صورت قطره‌چکانی خودرو وارد بازار می‌کنند.اخیراً هم یکی از نمایندگان مجلس این نقد را بر خودروسازان وارد دانسته و گفته بود طبق منابع موثقی که دارد، بیش از 90 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است و آنها برای آنکه به سود بیشتری برسند سراغ احتکار رفتند.

ولی یکی از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت که خواست نامش فاش نشود چنین موضوعی را قبول ندارد و می‌گوید: خودروهایی که برخی‌ها با عنوان احتکار از آن صحبت می‌کنند تنها نقص قطعه دارند. این نقص هم به دو دلیل ایجاد شده است. اول آنکه تولید پیش از پیش‌بینی قطعه سازان بوده است و دوم اینکه افزایش قیمت ارز و توقف واردات باعث شده است تا برخی از خودروها در مرحله فروش نهایی قرار نگیرند. در هر صورت شرکت‌های خودروسازی هیچ‌کدام از این گفته‌ها را قبول ندارند و معتقدند تولید مانند گذشته روال طبیعی و منطقی دارد.آنها فضای ایجاد شده و شایعات را متأثر از افرادی می‌دانند که می‌خواهند به صنعت خودرو و تولید ملی صدمه بزنند.

البته توپ خودروسازان به سمت واردکنندگان خودرو در حال حرکت است. آنها واردکنندگان خودرو را باعث فضای ملتهب بازار خودرو می‌دانند. بر این اساس قاسم خاکی جوان؛ رئیس اداره اطلاع‌رسانی گروه خودروسازی سایپا درباره وضعیت بازار خودرو و اتهام‌هایی که به این شرکت وارد شده است، گفت: برای نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند متوسط 25 متر مربع فضای پارکینگی هستیم که با احتساب 60 هزار دستگاه خودروی ادعا شده(روز گذشته نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته بود سایپا نزدیک به60 هزار خودرو احتکار کرده است) دست کم 150 هزار هکتار فضا نیاز است.

وی افزود: تأمین چنین فضایی بسیار دور از ذهن است و از مدعیان احتکار می‌خواهیم نشان دهند چنین فضایی در کجا واقع شده است؟ وی تولید روزانه سایپا را سه هزار دستگاه خودرو اعلام کرد و گفت: 60 هزار خودروی احتکاری ادعا شده معادل 20 روز تولید این شرکت است؛ حال افرادی که مدعی 6 ماه احتکار خودرو شده‌اند پاسخ دهند که بقیه خودروها کجاست؟همچنین مرتضی آقایی مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل ایران خودرو ضمن رد احتکار خودرو تصریح کرد: پارکینگ مادر ایران خودرو ظرفیت 8هزار خودرو را دارد و تأمین فضا برای نگهداری 30 هزار دستگاه خودروی ادعایی، نیازمند اجاره زمین در جاده مخصوص کرج است.تولیدات ایران خودرو کاملاً به روز است و همه محصولات پس از تولید به فروش گذاشته می‌شوند.

از سوی دیگر معلوم نیست مقصر نابسامانی بازار خودرو کیست و چرا هر روز قیمت خودرو در بازار گران می‌شود. ولی در شرایطی که قیمت انواع خودرو در بازار رو به افزایش است، رشد قیمت خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی شوک جدید به بازار وارد می‌کند. چند هفته پیش سایپا قیمت محصولات خودرو را از 2 تا 9 میلیون تومان گران کرد.روز گذشته نیز ایران خودرویی‌ها قیمت محصولات خود را گران کردند. در این میان شورای رقابت هم سکوت اختیار کرده است و درباره خودروهایی که مشمول قیمت گذاری‌اند هیچ موضعی اتخاذ نمی‌کند.

براساس مصوبه جدید ایران خودرو دنا معمولی با رشد 4 میلیون و 116 هزار تومانی با قیمت 46 میلیون و 991 هزار و 600 تومان، دنا پلاس با رشد 4 میلیون و 665 هزار تومانی با قیمت 53 میلیون و 268 هزار تومان و دنا پلاس توربو با رشد 5 میلیون و 88 هزار تومانی با قیمت ٥٨ میلیون و 90 هزار و 400 تومان به‌فروش می‌رسد.بر همین اساس در لیست جدید قیمت انواع محصول این شرکت برای پژو207i دنده‌ای باافزایش 4 میلیون و 168 هزار تومان، قیمت 47 میلیون و 130 هزار تومان، پژو207i اتوماتیک با افزایش 4 میلیون و 792 هزار تومانی ،قیمت 54 میلیون و 364 هزار تومان و تندر پلاس اتوماتیک با افزایش 4 میلیون و 753 هزار تومانی، قیمت 53 میلیون و 925 هزار تومان تعیین شده بود.

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    99 2
    مسكن هاي احتكاري هم احتمالا نقص فني دارند
    • بی نام EU ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      134 6
      ملتی که برای خریدن فرغون‌های ایران‌خودرو و سایپا صف می‌بندن لیاغتشون همین فرغون‌هاست....جالب اینجاست ملت ما صبح تا شب غر میزنن و از کیفیت پایین این دو‌ شرکت می‌نالن اما اگه پراید صد هزارتومن ارزون بشه جلوی نمایندگی‌ها صف می‌بندن
    • بی نام EU ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      129 3
      مردمی که بلد نیستن یه اعتصاب کنن و سه ماه محصولات این دو شرکت رو نخرن حقشونه که پراید رو بهشون 30 میلیون و حتی 40 میلیون بفروشن... مردمی که به جای تحریم این دو شرکت فقط بلدن غر بزنن حقشونه که ماشینهای با تکنولوژی 30 سال پیش چند برابر قیمت بهشون فروخته شه... این مردم بدتر از اینها حقشونه
    • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      3 0
      درست می فرمایید ،یک بار مردم تحریم کردند ولی شرکت های خودرو ساز با شرایط ویژه فروش گذاشتند همه صف بسند اگر مردم این تحریم را دو ماه دیگر ادامه می دادند می تونستند همون خودرو را با نصف قیمت بخرند
    • فردوس توسی A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      2 0
      آب که سربالا بره... کاش تعرفه واردات خودروهی خوب و کم مصرف کم بود و فضای رقابتی جای این فضای رانتی را میگرفت و...
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      2 0
      تقصیر دولت قبلی..... نه ببخشید ما قبلی س
  • روح الله A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    76 2
    برای پارک 60 هزار خودرو به 150 هکتار پارکینگ نیاز داره نه 150 هزار
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    49 2
    150 هکتار درست است نه 150 هزار هکتار
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    69 2
    خودروسازها مشکلات مالی زیادی دارن که می خوان از جیب مصرف کننده هزینه بدن گرون شدن دلار و قطعات بهونه است. سوال اگه خودرو سازها تمامی قطعات خودرو رو داخل کشور تولید می کنند پس چرا خودرو گرون میشه به خاطر دلار مگه تاثیرش چقدره، از خارج که وارد نمی کنند؟ سوال بعدی چرا خودرو رو به کشورهای دیگه ارزون تر و با کیفیت تر از داخل کشور میدن؟ مگه مردم ما حق ندارن خودروی ارزون و با کیفیت سوار شن؟ فقط خودرو نیست تولیدات دیگه هم هست که برای کشورهای دیگه ارزون تر و با کیفیت تر از داخل کشور عرضه میشه
    • عربلو IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      63 1
      جوابت یک جمله است : مافیا دولتی که 4 دهه در این حوزه ریشه دوانده
    • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      1 0
      10:53 والبته مافیای 40 ساله فرانسه
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    88 2
    خودروسازان خون مردم را در شیشه کرده اند خدا ازشون نگذره
  • بی نام EU ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    55 4
    ملتی که برای خریدن فرغون‌های ایران‌خودرو و سایپا صف می‌بندن لیاغتشون همین فرغون‌هاست....جالب اینجاست ملت ما صبح تا شب غر میزنن و از کیفیت پایین این دو‌ شرکت می‌نالن اما اگه پراید صد هزارتومن ارزون بشه جلوی نمایندگی‌ها صف می‌بندن
    • سامان A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      0 1
      استاد شما خودت الان چی سوار میشی ؟ اگر ماشین خارجی داری که قطعا پولت از پارو بالا می زنه اگرم پولدار نیستی مجبوری و فقط مجبوری که خوذروی داخلی سوار بشی . تعرفه واردات خودرو رو پایین بیارن ببینیم 1 روزه سایپا و ایرانخودرو ورشکست میشن یا نه . وقتی مردم راهی ندارن و سیستم حمل و نقل و مسافربری ناقصه و درامد انچنانی ندارن نیاز مبرم به خودرو حس میشه.بیخود نگیم نخریم . مشکل هزارجاست نه یجا
  • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    62 2
    رها کنید این داستان تکراری را. دفاع بی قید و شرط مجلس و دولت از تولیدکنندگان خودرو بی کیفیت داخلی و بی رقیب گذاشتن آنها از بعد از انقلاب و توسط همه ادوار مجلس و دولت های مختلف موجب ظلم و خسارت های بیشمار به مردم شده است. تا وقتی افرادی از این بازار مکاره سود کلان می برند نمی گذارند که مردم تجربه استفاده از خودرو با کیفیت را داشته باشند. کاندیداهای دولت و مجلس همیشه برای رای گرفتن در ابتدا به شرایط خودرو سازی معترض بوده و حمله کرده اند و پس از رای گرفتن همرنگ جماعت قبلی شده اند.
  • اسفندی DE ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    54 2
    مبارک آقای روحانی و مافیای پژو در ایران خدا از خانواده هاشون جبران میکنه. ما ملت مظلوم دستمون به جایی نمیرسه
  • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    38 2
    استاد 60 هزار خودرو ضربدر 25 مترمربع میشه 150 هکتار، نه 150 هزار هکتار. پارکینگ‌های سایپا و ایران خودرو در اطراف کارخانه پراکنده هستن و فقط 1 پارکینگ نیست که این عدد دور از دهن باشه. پس این خبر می‌تونه کاملاً درست باشه.
    • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      2 0
      پارکینگ های متفرقه شان و نیز پارکینگ نمایندگی های سراسر کشور را هم اضافه کن
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    36 0
    برای نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند متوسط 25 متر مربع فضای پارکینگی هستیم : داداش مگه تریلی ۱۸ چرخه ؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    11 2
    من سه سوال داشتم بجز سایپا و ایرانخودرو مگر تولید کننده دیگری نداریم که فقط قیمت اونها رو درج میکنین؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    34 0
    خدا رو شکر کشوری هستیم که تو دوماه پول کشور رو بی ارزش می کنند اونوقت 4چرخهای بی کیفیت قیمتش میشه چند ده میلیون تومن.
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    26 0
    شاید چند روز دیگه بعلت گرم شدن دوباره هوا خودرو گران شود.
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    16 0
    مسیولین تنها به خودروهایی که تعهد تولید تحت لیسانس دارند اجازه ورود و فروش با تعرفه پایین بدهند.
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    25 0
    میدونید روزی چتد نفر از آلودگی هوا میمیرن ؟ پول این تفاوت قیمت ماشین های خارجی توی جیب کی میره ؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    13 0
    اقای عزیز دلار گمرک دلار مبادله محاسبه میشه که نرخ این هفته 3600 تومان نه 4000 تومان
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    11 0
    كل عوارض رو مبناي دلار ٣٦٠٠ توماني بايد حساب كنيد فقط قيمت خود خودرو با ارز آزاد است.
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    9 0
    هزینه گمرکی بر مبنا ارز دولتی حدود 3500 تومن محاسبه میشود قیمت خرید هم کمتر از اینها است
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    8 0
    گمرک چقدر درآمد دارد برای وارد کردن این ماشین 160میلیون تومان هزینه گمرک پرداخت می‌کند. برای هر کالایی که وارد می‌شود درصدی باید پرداخت شود. چقدر واردات وجود دارد چه رقم بزرگی می‌شود سپس کالاهای فوق را وارد کننده به عمده فروش می‌فروشد و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌دهد.
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    13 0
    سلام در متن نویسنده نوشته که تعرفه سانتافه 130 درصد است اما تعرفه این خودرو 95 درصد اعلام شده. با این توصیف کرمان موتور فقط 44 میلیون تومان ناقابل خودرو رو گرون تر میفروشه.
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    3 1
    لطفا هيجان و ادرس غلط به بازار نديد تعرفه واردات ماشين مزبور ٩٥ درصده طبق ابلاغ رياست جمهوري نه ١٣٥ درصد
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    14 0
    ماشين را سه برابر قيمت جهانيش به خريدار ميفروشن اون وقت مشكل شما اون ٤ ميليونه كه ميشه هزار دلار؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    12 1
    البته خريدار همچي ماشيني هم من كارمند كه نيستم، بازارييه كه همه اين عوارض و تعرفه و فلان و بيسار ر از من خواهد گرفت
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    11 0
    زوره دیگه همه میدونن زور کسی به لابی خودروسازا نمیرسه
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    14 0
    خودرو سازان ايران سوار بر اسب مرادند و با رانتهايي كه در اختيار دارند براي خودشان تصميم مي گيرند كه قيمتها را چه مقدارافزايش دهند. كيفيت ها روز به روز كاهش و قيمت ها افزايش مي يابند و كاري هم به قيمت روز مواد اوليه مصرفي ندارند.
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    13 0
    اگه خودرو گران شود کسی نمیخره مردم توان خرید ندارن کاشکی بر شکست بشن خودروسازان
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    7 1
    در حالیکه همین خودرو در کشور امارات 36میلیون تومان است
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    20 0
    در راه رضای خدا کار میکنن همگی. دست همتون درد نکنه که با گرون کردن اجناس به فکر مردم هستین.
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    7 0
    مبنای محاسبه سود گمرکی دلار آزاد نیست بلکه نرخ رسمی دلار است البته برای واردات خودرو دلار بانکی داده نمیشود یعنی ارزش خودرو باید با دلار آزاد حساب شود ولی تعرفه گمرکی بر اساس نرخ رسمی دلار است
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    14 2
    بجای اینهمه بحث,همه باهم متحد بشید,خودرو خارجی نخرید تا تعرفه صفر بشه,خودرو داخلی نخرید تا کیفیت بالا بره.استاندارد رعایت بشه.
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    11 2
    در اغلب کشورها خودروهای کره ای , ژاپنی را دم قسطی و با قیمت 23 الی 30 هزار دلار می فروشند. همه خودرو سازان وطنی و وارد کنندگان با هزار حقه و حیله خودرو را گران می فروشند.
    • بی نام RO ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
      0 0
      یعنی 161 میلیون تا 240 میلیون بابا همون ماشین ایرانی بخرم بهتره
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    29 4
    وقتی مردم میخرن و فروش داره بزار 400 میلیون بفروشه به ما چه.اگه ناراضی هستین نخرین.
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    1 0
    خودرو هایی که مشتری بیشتر و اختلاف قیمتی بیشتری دارن احتکار میشن.
  • علی A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    3 0
    طبق استانداردهای پارکینگ شهرداری فضای نگهداری یک خودرو معادل مستطیلی به عرض ۲.۵ و طول پنج نیاز است. به ازای هر خودرو در کنار دو متر اضافه میشه،و اگر در و ردیف خودرو بچینیم میشه ۱۱چ۱۲.۵ هکتار.گذشت اون دوره که اکثر جامعه بیسواد بودن برادر.تازه این محاسبات در حد دبیرستان هم نیست