رفع مشکلات درون استانی و پیگیری مشکلات برون استانی، نسخه شفادهنده صادرات غیرنفتی فارس

«خبرجنوب» نوشت: موضوع صادرات غیرنفتی سال هاست به مهمترین دغدغه حوزه های اقتصادی بدل شده؛ مبحثی که اگر به سرانجام برسد شاید بتواند راه نجاتی برای چالش های اقتصادی این روزهای کشور آن هم در نوسانات بازار ارز و نیز کاهش قیمت نفت در عرصه های جهانی باشد.

استاندار فارس در دومين نشست كارگروه توسعه صادرات غيرنفتي فارس با تاكيد بر جديت بيشتر در اين بخش از حوزه اقتصاد استان، گفت: ما بايد زمينه لازم را براي توسعه صادرات جدي تر از گذشته دنبال كنيم و در اين راه بايد مشكلات فراروي اين حوزه شناسايي و احصا شود.

اسماعيل تبادار افزود: براي بررسي مشكلات اين حوزه حتي حاضر هستيم تا در جلسات زيركارگروه توسعه صادرات غيرنفتي نيز حضور يابيم و هر مشكلي كه در اين حوزه در استان قابل حل باشد را دنبال كرده و اگر نيازمند پيگيري از مركز باشد آن را انجام مي دهيم، همان گونه كه درخصوص مشكلات لاستيك دنا در ديدار با معاون اول رئيس جمهور آن را مطرح كردم و آقاي جهانگيري قول دادند مشكل ارزي آنها را حل كنند.

وي ادامه داد: درخصوص رفع مشكلات اين حوزه، تنها بيان مشكلات كفايت نمي كند و بايد در اين زمينه راهكار ارائه داد تا ببينيم در صورت انجام چه اقداماتي مشكلات حل مي شود.

تبادار اظهار داشت: در راستاي رفع مشكلات حوزه صادرات غيرنفتي بايد دو موضوع را در دستور كار قرار دهيم؛ يكي آن دسته از مشكلاتي است كه مربوط به استان است و بايد براي رفع آنها با جديت تلاش كنيم و دوم مشكلات فرااستاني كه در حوزه ملي است و بايد آنها را شناسايي و احصا كرده و به دنبال راه حل براي آن باشيم.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نيز در اين نشست ضمن ارائه گزارشي از وضعيت حوزه صادرات در استان، گفت: براساس چشم انداز صادرات كشور تا سال 1404، صادرات بايد به عدد 180 ميليارد دلار برسد كه سهم فارس 8/9 ميليارد دلار است. در اين ميان طبق پيش بيني ها سال 96 بايد 1347 ميليون دلار كالا از فارس صادر مي شد كه 1303 ميليون دلار تحقق يافته و صادرات غيرنفتي ما در سال گذشته نسبت به سال پيش از آن، 52 درصد رشد داشته است.

علي همتي افزود: در اين ارتباط صادرات غيرنفتي ما از 2 ميليون و 664 هزار تن سال 95 در سال 96 به 4 ميليون و 353 هزار و 178 تن افزايش يافته است.

وي اظهار داشت: براساس هدف گذاري برنامه چشم انداز 1404، ميزان هدف گذاري صادرات غيرنفتي استان امسال 1628 ميليون دلار است كه با توجه به دستور استاندار فارس براي رسيدن به عدد 2 ميليارد دلار صادرات در سال جاري هدف گذاري ما با 53 درصد رشد براي امسال به 1993 ميليون دلار افزايش يافت.

همتي با اشاره به افزايش صادرات غيرنفتي در برخي از حوزه ها از جمله فولاد، گفت: سال 96 ما براي اولين بار با فعاليت كارخانه فولاد پاسارگاد توانستيم 191 ميليون دلار شمش فولاد صادر كنيم و در زمينه كود اوره و آمونياك نيز ميزان صادرات ما در سال 96 نسبت به 95 از 213 ميليون دلار به 245 ميليون دلار رسيد كه 15 درصد افزايش را نشان مي دهد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس ادامه داد: همچنين در زمينه سيمان و كلينكر، ميزان صادرات ما در سال گذشته نسبت به سال 95 از 32 ميليون دلار با 58 درصد رشد به 48 ميليون دلار افزايش يافت و در زمينه صدور فرش دستباف نيز از رقم 55 ميليون دلار صادرات سال 95 به صادرات 74 ميليون دلاري در سال گذشته دست يافتيم كه 34 درصد رشد را نشان مي داد. شايد مهمترين علت افزايش صادرات فرش ما، ورود به بازارهاي آمريكا به عنوان بزرگترين خريداران فرش ايراني پس از برجام بود.

وي اما در ادامه از كاهش صدور محصولات حيواني خبر داد و گفت: اگرچه ما در زمينه صادرات بيشتر كالاها رشد داشتيم اما در صادرات محصولات حيواني با 35 درصد كاهش روبه رو شديم و 23 ميليون دلار صادرات ما در سال 95 در اين حوزه در سال 96 به 17 ميليون دلار كاهش يافت. علت اصلي آن تعرفه هايي بود كه عراق براي محصولات لبني ما تعيين كرد.

معاون توسعه تجارت خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نيز در ادامه اين جلسه با اشاره به مشكلات حوزه توليد و صادرات سيمان و كلينكر كه دستور اصلي اين جلسه بود، گفت: در حال حاضر كشور ما در زمينه صادرات سيمان در دنيا رتبه ششم را دارد و 5/4 درصد از صادرات سيمان درجهان سهم ايران است.

سيدرضا ساداتي افزود: در همين ارتباط سهم صادرات سيمان فارس در كشور 1/11 درصد است و نيم درصد صادرات سيمان در جهان سهم استان فارس است.

وي با اشاره به اينكه آمريكا در رتبه نخست واردكنندگان سيمان در جهان قرار دارد، گفت: در حالي كه عمده بازار سيمان در حاشيه خليج فارس در اطراف ما است اما نتوانسته ايم از اين امتياز به درستي استفاده كنيم و در حال حاضر عمده خريداران سيمان و كلينكر ما، كشورهاي عراق، افغانستان، كويت، موزامبيك و... هستند، اين در حالي است كه ما مي توانيم در سال 1404 رتبه اول جهان را در توليد و صدور سيمان داشته باشيم.

همتي رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم در اين باره گفت: اين در حالي است كه هم اكنون از 10 كارخانه توليد سيمان ما، 9 كارخانه در حال فعاليت است كه ظرفيت توليد 9/5 ميليون تن را دارد كه با آغاز به كار دهمين كارخانه، اين رقم به 7 ميليون تن افزايش مي يابد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =