۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹

جراحی زیبایی؛ انتخاب یا تحمیل؟

مستوره برادران‌نصیری

مدت‌هاست صحبت کردن از عمل‌های جراحی زیبایی کار سختی شده، هرچند که برعکس جوامع توسعه‌یافته که این مباحث مخصوص گروه‌های خاصی از جامعه است، اینجا ما باید در جمع‌های خانوادگی،‌دوستانه، محل کار و حتی تاکسی دراین‌باره(اقناع یا مخالفت) حرف بزنیم.

بخش مهم سختی صحبت کردن درباره انجام اعمال زیبایی به این برمی‌گردد که اصلا چنین بحثی در گروه مباحث «بدن من، حق من» می‌گنجد یا خیر؟ همین که بگوییم این بینی من است و دوست دارم «عروسکی» شود،‌ همان‌قدر درست است که بگویم، این سلیقه من است و دوست دارم رنگ لباسم آبی باشد یا قرمز یا هر آنچه که باب میل من است؟

بگذارید اول برویم سراغ دلیل این یادداشت که برمی‌گردد به خبری که امروز از سوی یکی از اعضای انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران اعلام شد: افزایش روزافزون جراحی‌های زیبایی در ایران.

دکتر خلیل رستمی با عنوان این موضوع نسبت به اینکه «انجام جراحی زیبایی برای هر فردی لازم نیست و ابتدا پزشک باید دلیل این مساله را بررسی کند که آیا این موضوع ضرورت دارد یا خیر؟» هشدار داده است.

حالا برگردیم به سوال خودمان؛ جراحی‌های زیبایی یک حق انتخاب است، یا لازم است که متخصصان یا الیت جامعه به آن ورود کنند؟ شاید همین افزایش هشدار دهنده گرایش به این عمل‌ها نشان دهد که این موضوع یک انتخاب نیست.

اصولا اگر در جوامع پیشرفته چنین موضوعی به دغدغه روزمره افراد وارد نشده همین است که کسانی اعم از پزشکان، جامعه‌شناسان،‌ فعالان اجتماعی و ... نه تنها نقش خود را به عنوان آگاه‌کنندگان جامعه فراموش نکرده‌اند، بلکه مدام در این حوزه‌ها وارد مباحثه می‌شوند. اگر چهره‌ای دست به عمل جراحی زیبایی می‌زند و اخبارش همه صفحات مجازی را پر می‌کند، از آن سو، مباحث مهمی از این دست که الگوسازی‌های این چهره‌ها از زیبایی چقدر مخرب خواهد بود نیز در رسانه‌ها بازتاب پیدا می‌کند.

درواقع نه تنها تلاش می‌شود که شما را به این باور برساند که زیبایی الگوی مشخص و تعریف شده‌ای که اتفاقا از سوی برندها و چهره‌ها ساخته می شود، ندارد، بلکه شما را ترغیب می کند که باید نسبت به این الگوسازی‌های بی‌تفاوت بود.

همین حالا اگر در فضایی مانند ایسنتاگرام بچرخید،‌ صفحه سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای(تاثیرگذاران) زیادی را خواهید دید که به شما تعاریفی از زیبایی خواهند داد،‌که شاید تا عصر فردا متقاعد شوید، حالا همین پره‌های بینی را کمی کوچک‌تر کنم،‌چه بهتر! البته این پره‌های بینی شماست و حق دارید که برایش تصمیم بگیرید،‌ اما اینکه این تصمیم تحمیلی بوده یا انتخابی و از آن مهم‌تر ضروری، موضوع دیگری‌ است.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =