۱ نفر
۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۳
امام‌‌جمعه‌ای که فراموش نمی‌شود

روزنامه آرمان امروز به زندگی و مبارزات آیت ا... حسنی امام جمعه سابق ارومیه که دیشب دار فانی را وداع گفت پرداخت.

آرامش خبری این سال‌ها موجب فراموشی آیت‌ا... حسنی نشد. او که روزگاری در دوران اصلاحات یک‌تنه حریفی قدر برای جریان سیاسی غالب بود، با آغاز دولت نهم آرام آرام به حاشیه‌های خبر رفت. با این حال نه چهره او فراموش شد که مهربان نشان می‌داد، نه هیبت او فراموش شد که اغلب تفنگی حمایل داشت و نه تغییر در امامت جمعه ارومیه موجب فراموشی او شد که سری بی‌پروا در دفاع از آرمان‌های انقلاب داشت. او از سابقون انقلاب بود و تقریبا همه شخصیت‌های موثر اواخر دوران پهلوی ضرب او را تجربه کرده بودند. جمشید حقگو نخستین استاندار آذربایجان غربی نقل می‌کند که حسنی «یکروز در بالای منبر به‌طور غافلگیرانه یک کلاشینکف از زیر عبای خود درمی‌آورد و می‌گوید مردم این یک تفنگ است، نوک مگسک قلب شاه! مردم با دیدن این صحنه به هیجان می‌آیند و از آن تاریخ مردم ارومیه به سرعت مسلح می‌شوند».

زندگی

غلامرضا حسنی ملقب به «ملاحسنی» در سال ۱۳۰۶ در روستای بزرگ‌آباد در ۳۰ کیلومتری ارومیه چشم به جهان گشود. او تا دی‌ماه ۹۲ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه و قبل از آن، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی از این شهر بود. حسنی در یک خانواده مذهبی و البته زمین‌دار با تمکنی قابل قبول بزرگ شد. او تحصیلاتش را تا ششم دبستان در روستا ادامه داد و سپس برای خواندن درس عربی و طلبگی به مکتب ملامجید اخباری رفت. آموزش‌های ملامجید وی را راضی نکرد و تصمیم گرفت به حوزه‌ای بزرگتر برود. او در ۲۰ سالگی به حوزه علمیه ارومیه و پس از برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم رفت و بعد از عبور از درس‌های مقدماتی حوزه به دست آیت‌ا... شریعمتداری به کسوت روحانیت درآمد. تب و تاب‌های اول انقلاب و فعالیت‌های مسلحانه گروه‌های سیاسی با دوران دفاع مقدس همزمان بود و اگر امامان جمعه در زمان ایراد خطبه‌ها باید به سلاح زمان مسلح باشند -و از این رو تفنگ به دست می‌گیرند- آیت‌ا... حسنی که از سال‌های قبل از انقلاب با اسلحه آشنا بود، در راه رفتن به سوی نمازجمعه هم اسلحه را به دوش می‌انداخت و در راهپیمایی‌ها هم با اسلحه‌ای بردوش شرکت می‌‌کرد. آیت‌ا... حسنی در دوره اصلاحات به یکی از چهره‌های موثر آن سال‌ها در جریان اصولگرایی تبدیل شد. او یک‌تنه آوردگاه سیاسی آن سال‌ها حضور داشت و برای اصلاح‌طلبان حریفی قدرتمند بود. او همین روحیه را تا سال‌های آخر عمر نگه داشت و از دریچه نگاهش را به اصلاحات تغییر نداد. اصلاح‌طلبان نیز نتوانستند از حدی بیشتر به او نزدیک شوند. با درگذشت آیت‌ا... حسنی، انقلاب یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین چهره‌های مدافع خود، اصولگرایان یکی از سرسخت‌ترین مدافعان خود و اصلاح‌طلبان یکی از قَدَرترین رقبای خود را از دست دادند.

چشم بستن از جهان

آیت‌ا... غلامرضا حسنی امام جمعه سابق و مبارز نستوه ارومیه دار فانی وداع گفت. مجاهد نستوه، حاج شیخ غلامرضا حسنی امام جمعه سابق ارومیه و نماینده اسبق ولی فقیه در آذربایجان غربی دار فانی را وداع گفت. حجت‌الاسلام والمسلمین فخری، داماد آیت‌ا... غلامرضا حسنی این خبر را تایید کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین فخری افزود: ایشان در سن ۹۱ و بر اساس کهولت سن، دار فانی را وداع گفتند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =